Mærkelig dims
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-05-09 00:25

Oppe under loftet over verandaen i sommerhuset har vi pludselig fået øje
på en underlig lille cirkelrund grålig 'dims', som der tilsyneladende
bor eller har boet noget småkravl i. Hvad er det for en dims / hvilke
dyr har skabt den? Det er forhåbentlig ikke forstadiet til et hvepsebo
el.lign.?

Se venligst fotoet af dimsen øverst på siden her:
http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm Den måler vel 4-5 cm i
diameter - endnu ...(?)

--
Jørgen Grandt

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-05-09 01:09

> Se venligst fotoet af dimsen øverst på siden her:
> http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm Den måler vel 4-5 cm i diameter -
> endnu ...(?)

Hej Jørgen,

Du har fuldstændig ret i dit gæt - det er et nydeligt hvepsebo du har der...
Men på nuværende tidspunkt er problemet jo til at overse..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 24-05-09 07:13

Andreas M. Hansen wrote:

> Men på nuværende tidspunkt er problemet jo til at overse..

Men for at undgå at det på et senere tidspunkt bliver sværere at overse
vil lidt velplaceret insektgift nu ikke skade.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-05-09 08:57

Mogens skrev:

> Men for at undgå at det på et senere tidspunkt bliver sværere at
> overse vil lidt velplaceret insektgift nu ikke skade.

Tak for to hurtige tilbagemeldinger. Vi må fluks af sted til
sommerhuset!

--
Jørgen Grandt

Fra : Max

Dato : 24-05-09 09:14

Hej Jørgen

> Tak for to hurtige tilbagemeldinger. Vi må fluks af sted til
> sommerhuset!

Vent til efteråret med at fjerne boet, hvepse er kun et
problem når sommeren er slut, indtil da er de nyttedyr.

--
Mvh Max

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 24-05-09 10:18

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Vent til efteråret med at fjerne boet, hvepse er kun et
> problem når sommeren er slut, indtil da er de nyttedyr.

Jeg ville nu fjerne den nu, for til efteråret er der mange mange flere
hvepse, og mange af dem vil ikke være i boet, og de vil jo ikke dø af at
boet bliver fjernet.

JJ

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-05-09 16:40

Johannes Jørgensen skrev bl.a.:

> Jeg ville nu fjerne den nu,

Og det gjorde jeg så. Men der havde åbenbart ikke været grund til panik.
Dels så vi ikke en eneste hveps, dels var 'boet' så skrøbeligt og
indtørret, at det nok har sidder der fra sidste år. Eller måske har det
været opgivet som boligprojekt.

--
Jørgen Grandt

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-05-09 16:52

Jørgen Grandt wrote:

> Og det gjorde jeg så.

Godt. Om 3 måneder - midt i den gode sommer kunne du ellers have 1000
arbejdsløse og arrige hvepse sværmende rundt, hvor du gerne vil sidde og
hygge dig med en kølig af de grønne.

> Men der havde åbenbart ikke været grund til
> panik.

Ikke panik, men handling - på nuværende tidspunkt. Har selv i dag måttet
fjerne et i mit redskabsskur lige indenfor døren.

> Dels så vi ikke en eneste hveps,

På nuværende tidspunkt er der endnu kun dronningen, der bygger, lægger æg,
fodrer unger, ... men om et par uger vil der være adskillige arbejdere, som
vil forsvare deres hjem.

> dels var 'boet' så skrøbeligt
> og indtørret, at det nok har sidder der fra sidste år.

Det er ikke andet end papir, kan sagtens være helt friskt.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-05-09 16:55

Max wrote:

> Vent til efteråret med at fjerne boet, hvepse er kun et
> problem når sommeren er slut, indtil da er de nyttedyr.

Når de beslutter at ville dele bolig med os, er de et alvorligt problem, der
kræver hurtig handling. Vist er de nyttedyr på nuværende tidspunkt, men har
du prøvet at komme for tæt på en rede med 1000 arbejdsløse hvepse sidst på
sommeren?

Erik Ginnerskov

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-09 17:38

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> problem, der kræver hurtig handling. Vist er de nyttedyr på nuværende
> tidspunkt, men har du prøvet at komme for tæt på en rede med 1000

Så finder de hurtigt noget at lave

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-05-09 19:38

> [...]
> der kræver hurtig handling. Vist er de nyttedyr på nuværende tidspunkt,
> men har du prøvet at komme for tæt på en rede med 1000 arbejdsløse hvepse

Det er ikke et reelt problem i praksis. Vi har både hvepse og jordbier tæt
på terrassen uden at de genere mere af den grund. De er træls i al
almindelighed, men boet gør ingen forskel - medmindre det befinder sig meget
langt væk.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 24-05-09 20:34

Hej Erik

> tidspunkt, men har du prøvet at komme for tæt på en rede med 1000
> arbejdsløse hvepse sidst på sommeren?

Ja, jeg kender udmærket problematikken med hvepse om efteråret
og det største problem ved dem er hysteriske mennesker der
totalt overreagere når de ser hveps.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 25-05-09 02:15

On Sun, 24 May 2009 21:34:21 +0200, "Max"
> [...]

>Ja, jeg kender udmærket problematikken med hvepse om efteråret
>og det største problem ved dem er hysteriske mennesker der

Der er nu mange der ikke tåler at blive stukket. mig f.eks.

Og så er de skide ireterende at have flyvende rundt om spisebordet, og
sætte sig alle steder.

per

Fra : JeGy

Dato : 25-05-09 06:44

Bare rolig,

det er det bo som dronningen har overvintret i.

Hun har forladt det, og er begyndt at bygge et sommerbo et mere beskyttet
sted, hvor hun kan udvide familien.

En hvepsedronning er 2-3 cn lang, og hver gang du slår en sådan ihjel, så
forhindrer du tusindvis af
hvepse i børnenes sodavand, syltetøjsmadder, huller i frugterne fra blomme-
og pæretræer

--
Venlig hilsen
Jens

There are 10 kind of people in this world, those who understand the binary
number system,
and those who do not.....

Fra : Armand

Dato : 25-05-09 15:53

JeGy skrev:
> [...]
> forhindrer du tusindvis af
> hvepse i børnenes sodavand, syltetøjsmadder, huller i frugterne fra blomme-

Hvepse er rovdyr, så man sparer også livet for hundredefold af fluer og
andet flyvende kravl derved!

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-05-09 20:16

Armand wrote:

> Hvepse er rovdyr, så man sparer også livet for hundredefold af fluer
> og andet flyvende kravl derved!

Hvepsene skal bare lade være med at bygge bolig i vores bolig med nærmeste
omgivelser.

Erik Ginnerskov