Omfangsdræn eller ej?
Fra : Lars

Dato : 23-05-09 21:45

Jeg overvejer at købe et ellers velholdt hus fra 1930'erne, hvor der er
fugtindtrængning i nogle af kælderrummenes vægge. Tidligere ejer har
ikke haft det opvarmet eller indrettet til anden brug end vaskekælder,
garage, redskabsum.

Som jeg kan forstå det, er den bedste løsning at lave et omfangsdræn -
men det er jo også en ret dyr løsning, hvis man skal have folk til at
lave det.

Kan jeg løse det nemmere/billigere (også på sigt) med noget
udluftning/affugtning/opvarmning - eller er det kun at udskyde pinen?

Nogen her, der har erfaring med det?

Hvad løber sådan en omgang dræn op i (cirka pr. meter). Kælderen er ca.
210 cm. høj, og de 150 cm ligger under jordhøjde. Der skal formentlig
også laves en brønd.

Kan/må man lave det selv?

pft
Lars

Fra : TT

Dato : 24-05-09 07:11

"Lars" <jubija@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> 210 cm. høj, og de 150 cm ligger under jordhøjde. Der skal formentlig også

Jeg har fuld kælder, intet omfangsdræn. Det kan sagtens holdes tørt, men
kræver at du opvarmer det, det virker her, og er ikke særligt dyrt, jeg har
simpelthen bare uisolerede varmerør dernede, så det holder en temp. på
15 -20 grader. Fugten er ike et problem mere.

-Torben

Fra : Jørgen

Dato : 24-05-09 07:24

Lars wrote:

> [...]
>
> Hvad løber sådan en omgang dræn op i (cirka pr. meter). Kælderen er ca.
> 210 cm. høj, og de 150 cm ligger under jordhøjde. Der skal formentlig

Ved du med sikkerhed at det er (meget) fugt som trænger ind udefra? Det
kunne også være kondensering på kolde indervægge - jeg gætter på at der kan
være meget høj luftfugtighed i en kold vaskekælder.

Er det muligt at køre med en ordentlig opvarmning at de fugtige rum? I mit
eget hus fra 1929 er det nemlig tilstrækkeligt med god varme. Varmen stiger
opad, så den ekstra varmeudgift er minimal.

- jørgen

Fra : Ivan

Dato : 24-05-09 11:22

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 210 cm. høj, og de 150 cm ligger under jordhøjde. Der skal formentlig også

For at starte bagfra, nej du ikke selv lave det.
Der skal være en brønd.
Lidt afhænig af forhold skal du nok regne med en m-pris på 1500-2000 kr.
Find først ud af om det er noget der trænger ind gennem væggen, det kan jo
være at du kan klare det med en omvarmning af kælderen.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 25-05-09 07:49

> For at starte bagfra, nej du ikke selv lave det.

Ikke nødvendigvis korrekt. Hvis det skal tilsluttes offentlig ledning, så er
det korrekt at man skal have fat i en aut. kloakmester. Men hvis det kun
tilsluttes et privat nedsivningsanlæg (faskine), så kræves autorisation
ikke...
(Det er så nok sjældent at man på en grund hvor der er problemer med
fugtindtrængen i kælderen vil etablere en faskine).

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Ivan

Dato : 25-05-09 08:47

"Keld Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> (Det er så nok sjældent at man på en grund hvor der er problemer med
> fugtindtrængen i kælderen vil etablere en faskine).

Der findes ganske få undtageler fra aut.loven. Du må selv udføre, hvis du
har den nøvendige viden og erfering, nedsivningsanlæg med tilhørende
ledninger til bortledning af regnvand fra tag på bebobelse med tilknyttede
udhuse, carporte og garager eller på landbrugsejendommes driftbygninger. Det
skal, naturligvis, udføres efter regler og normer.

Så altså dræning må man ikke selv lave, kan læses i BEK. Nr. 1049 af
08-12-2003

Fra : Keld Nygaard

Dato : 25-05-09 12:25

> [...]
> Det skal, naturligvis, udføres efter regler og normer.
>
> Så altså dræning må man ikke selv lave, kan læses i BEK. Nr. 1049 af

Jeg prøvede lige at slå den op på retsinformation, og den bekendtgørelse du
henviser til omhandler elektrikerautorisation.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=26437&exp=1

Men så skulle jeg jo gerne kunne finde noget er understøtter min påstand, og
der er jeg lidt presset. Lovgivningen siger nemlig noget over hvad der
kræver autorisation, og underforstået er så, at det er ikke står i loven,
ikke kræver autorisation. Der findes altså ikke en lov der underbygger min
påstand.

Jeg kan dog i "Lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse med
vandledninger og afløbsledninger" Kap 2, §2 stk 1 og 2 finde lidt der viser
at det kun er ved anlæg, tilsluttet offentlige installationer, at
autorisation er påkrævet.

Keld Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Ivan

Dato : 25-05-09 13:10

> [...]
> med vandledninger og afløbsledninger" Kap 2, §2 stk 1 og 2 finde lidt der
> viser at det kun er ved anlæg, tilsluttet offentlige installationer, at

Dav

Klippet fra Kloakviden:
Bekendtgørelse om undtagelse fra krav om autorisation som kloakmester

Bek. nr. 1047 af 8. december 2003

I medfør af § 6 i lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse
med vand- og afløbsledninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 8. december
2003, fastsættes:

§ 1. Undtaget fra kravet om autorisation som kloakmester er udførelse af
nedsivningsanlæg med tilhørende ledninger til bortledning af regnvand fra
tag på beboelsesbygninger med tilknyttede udhuse, carporte og garager eller
på landbrugsejendommes driftsbygninger.

Stk. 2. Undtagelsen er betinget af, at anlægget anbringes på ejendommens
egen grund og i øvrigt udføres efter de gældende forskrifter i
Bygningsreglementet og bestemmelser udstedt i medfør af lov om
miljøbeskyttelse.

Stk. 3. Undtagelsen giver ikke ret til uden autorisation som kloakmester at
foretage afpropning eller øvrige indgreb i eksisterende
afløbsinstallationer, ligesom udførelse af afløbsinstallationer i
forbindelse med udførelse af regnvandsanlæg til brug af regnvand, til
wc-skyl og vaskemaskiner ikke omfattes af undtagelsesbestemmelsen.

§ 2. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2004.

Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 69 af 1. februar 2001 om undtagelse fra krav om
autorisation som kloakmester ophæves

..

Sikkerhedsstyrelsen, den 8. december 2003

Søren Krøigaard/Susanne Rosbach

Fra : CC

Dato : 24-05-09 19:55

"Lars" skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Som jeg kan forstå det, er den bedste løsning at lave et omfangsdræn - men
> det er jo også en ret dyr løsning, hvis man skal have folk til at lave

Start med at tjekke om din tagnedløbsbrønde er tætte.
Dvs er fugtindtrængen i kælderen størst, hvor der er en tagnedløbsbrønde er
det sandsynligvis tætningen mellem de enkelte brøndnringe der er blev utæt.
Sæt ny brønde eller tætne de gamle.

Fra : Pia

Dato : 25-05-09 05:40

On 23 Maj, 22:45, Lars <jub...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvad løber sådan en omgang dræn op i (cirka pr. meter). Kælderen er ca.
> 210 cm. høj, og de 150 cm ligger under jordhøjde. Der skal formentlig

hej Lars

Vi overvejede også at få vores noget fugtige kælder tørlagt ved hjælp
af et omfangsdræn. Vi havde flere firmaer ude for at kigge på det og
fik nogle astronomiske tilbud på et sådant. Indtil en af dem sagde, at
det måske slet ikke var nødvendigt. Måske ville problemet blive løst,
hvis vi fik skiftet vores sandfang - som en anden her på siden også
har foreslået det. Han mente, at der ville være en god chance for, at
der var brud på dem, og at det var vand derfra, der trængte ind i
kælderen. Vi begyndte selv at grave røret ud og så straks, at han
havde ret. Aha - den slags dækker forsikringen jo, så nu har vi fået
to nye sandfang mod at betale en yderst beskeden selvrisiko, og vi
glæder os til at se virkningen efter at det har tørret et stykke tid.

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-05-09 15:35

Lars wrote:

> Kan jeg løse det nemmere/billigere (også på sigt) med noget
> udluftning/affugtning/opvarmning - eller er det kun at udskyde pinen?
>
> Nogen her, der har erfaring med det?

For mange år siden havde en kammerat stort set samme problem med fugt i
kælderen.

I første omgang lavede (=håndgravede) vi dræn, men det hjalp ikke noget
særligt.

Anden omgang, som blev løsningen, blev, at vi gravede en brønd nogenlunde
midt i kælderen, og monterede en pumpe med flyder aktivering.

Brønden var vel 1½-2 M under gulvniveau, og af en størrelse, så et
almindeligt kloakdæksel passede henover.

Det virkede squ, så man tænker næsten på Shubidua når de synger: "den suger
så man bliver helt tør i halsen"

Sideeffekten var, at naboen (mine svigerforældre) også fik tør kælder.

Det var et GDS projekt, hvor pumpen (en 3 faset satan fra et skib) blev
leveret af en anden kammerats far, der arbejdede for ASEA, og flyder
aktivering blev lavet af flyderen fra et aflagt toilet, med kontakter og
relæer.

(Og for lige at imødekomme evt. bemærkninger om EL osv, så var kammeratens
far autoriseret, og jeg har selv studeret el(ektronik)).

Stig Johansen

Fra : CC

Dato : 25-05-09 17:55

"Stig Johansen" skrev i meddelelsen

> [...]
> leveret af en anden kammerats far, der arbejdede for ASEA, og flyder
> aktivering blev lavet af flyderen fra et aflagt toilet, med kontakter og

Det virkede sandsynligvis, men ulovligt var det.
Jeres aktiveringsanordning var ikke godkendt af Demko. (på det tidspunkt
godkendelsesorgang for el materiel)

> (Og for lige at imødekomme evt. bemærkninger om EL osv, så var kammeratens
> far autoriseret, og jeg har selv studeret el(ektronik)).
Tja - det gør ikke ovenstående lovligt. Ej heller var i sluppet med en
mindre straf, da i jo har haft viden om det....

Så Lars hvis du vælgere en pumpeløsning, så køb en dykpumpe af anerkendt
fabrikat med indbygget vippekontakt.
(Så nu må vi ikke håbe at du skal igang med at sænke vandstanden i Utterslev
Mose med ½-1 m, så har du seriøse pumpeproblemer)

Fra : Lars

Dato : 25-05-09 22:22

Lars skrev:
> [...]
>
> Hvad løber sådan en omgang dræn op i (cirka pr. meter). Kælderen er ca.
> 210 cm. høj, og de 150 cm ligger under jordhøjde. Der skal formentlig

Tusin tak til jer alle for gode svar og alternative løsninger, som vi
vil undersøge og afprøve før vi kaster os ud i et eventuelt omfangsdræn.
(selv om husene er relativt billige for tiden, kan man jo godt finde
andet at bruge penge på end et (aflangt) hul i jorden...

mvh
Lars