virus og trojanere på mac?
Fra : Ole Madsen

Dato : 23-05-09 19:35

kan det lade sig gøre for folk at installere spyware og virus på ens
mac? og hvordan kan man finde ud af om man har noget?

jeg har en første generations mac mini

KH

Ole

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-09 21:50

Ole Madsen <ole@o-madsen.dk> wrote:

> kan det lade sig gøre for folk at installere spyware og virus på ens
> mac?

Trojanere ja ...

>og hvordan kan man finde ud af om man har noget?

http://www.macworld.com/article/140538/2009/05/iantivirus1.html

(thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-05-09 00:06

> Trojanere ja ...

> http://www.macworld.com/article/140538/2009/05/iantivirus1.html

Jeg vil anbefale <http://www.symantec.com/norton/macintosh/antivirus>
såfremt man alligevel skal have visa kortet frem, iantivirus koster penge
hvis den bruges komercielt.

Såfremt man har et managed miljø er der også en Symantec Antivirus der
der indeholder samme scannner men kan administreres remote. SAV/NAVX
finder alle de trusler der pt findes på Mac OS X platformen - samt
trusler mod andre platforme som man uforvarende kan viderebringe sine
inficerede filer til.

Hvis man vil undgå trjanske heste og virus gælder det på Mac platformen
som på alle andre platforme at man bør undgå de tre P'er: Porno, Pirat
og Poker.

--
Morten Reippuert Knudsen

Fra : Ole Madsen

Dato : 24-05-09 06:15

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
>
> Hvis man vil undgå trjanske heste og virus gælder det på Mac platformen
> som på alle andre platforme at man bør undgå de tre P'er: Porno, Pirat

tak for svaret til jer begge

Ole

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-05-09 06:27

> [...]
> finder alle de trusler der pt findes på Mac OS X platformen - samt
> trusler mod andre platforme som man uforvarende kan viderebringe sine

På ovennævnte link henvises til flere anmeldelser af
antivirusprogrammer. Så kan man jo selv vurdere, hvilket der bedst
dækker ens behov. Jeg har selv VirusBarrier X5 fra Intego, og den får da
god kritik, men det gør de andre såmænd også med forskellige
bemærkninger om, hvad de egner sig bedst til.

> Hvis man vil undgå trjanske heste og virus gælder det på Mac platformen
> som på alle andre platforme at man bør undgå de tre P'er: Porno, Pirat
> og Poker.

Livet kan altså også blive for kedeligt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels poulsen

Dato : 24-05-09 10:46

Henrik Münster skrev:

> [...]
> god kritik, men det gør de andre såmænd også med forskellige
> bemærkninger om, hvad de egner sig bedst til.

Nu har en Mac en fordel frem for en PCer det er at man kan browse rundt
på nette uden og støde ind i Vius sant trujanere heste

--
http://www.facebook.com/profile.php?id=1117493421&ref=profile

http://www.youtube.com/watch?v=tZmDWltBziM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=hj08RuYiNqg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-09 10:57

Niels poulsen skrev:

> Nu har en Mac en fordel frem for en PCer det er at man kan browse rundt
> på nette uden og støde ind i Vius sant trujanere heste

Tjoh, det er jo kun fordi der stadig er få Mac'er på nettet. Når
markedsandelen er stor nok, så kommer de.

Den tid den glæde :D

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-05-09 11:17

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tjoh, det er jo kun fordi der stadig er få Mac'er på nettet. Når
> markedsandelen er stor nok, så kommer de.
>
> Den tid den glæde :D

Hej!

I skal blot installere:

Firefox (eller Seamonkey)

og:
NoScript + Adblock Plus

fra:
https://addons.mozilla.org/

Så kan der ikke slippe meget igennem...

Det er *jer* der bestemmer hvilke sites som får udført scripts (java,
javascript, ActiveX) og ikke sitet!

Medmindre man selv slipper noget ind - f.eks. "codecs" og andet
dyre-skrammel fra suspekte sites.

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-05-09 11:30

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> javascript, ActiveX) og ikke sitet!
>
> Medmindre man selv slipper noget ind - f.eks. "codecs" og andet

PS:

Bieffekter af NoScript + Adblock Plus:

*browsing bliver i mange tilfælde hurtigere.

*Hvis Java ikke slået fra - browseren bliver langt mere stabil. Den går
ekstremt sjældent ned eller giver cpu-load - resultat mindre
energiforbrug på den bærbare.

-

Det dæmmer NoScript også noget op for:

2. maj 2007 Skal man bruge to browsere for at være sikker?
Ophavsmanden til det populære web-script-sprog php, dansk-canadieren
Rasmus Lerdorf, bruger to browsere, når han er på nettet. En til
almindelig surfing og en til bank-transaktioner, køb på nettet og lignende:
http://www.computerworld.dk/art/39178?cid=1&a=cid&i=1&pos=6
Citat: "...
"Det er sindsygt kun at bruge en browser," siger Rasmus Lerdorf.

"Ni ud af ti hjemmesider har cross-site scripting huller," siger han.
"Cross-site scripting sårbarheder står for mange fejl på nettet," siger han.
...."

Det bedste er selvfølgelig en separat PC/Mac.

/Glenn

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-05-09 10:54

In article <1j06y17.855qzw1wq28lcN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> http://www.macworld.com/article/140538/2009/05/iantivirus1.html

iAntivirus er fra PC Tools, og deres antivirus til pc er ikke ret godt.

Fra den seneste test VB100:
http://www.virusbtn.com/vb100/archive/2009/04

PC Tools AntiVirus

Failure reason: 12 wildlist misses
Result history: PC Tools AntiVirus
Product name: PC Tools AV
Details: Only available to subscribers.

PC Tools Internet Security

Failure reason: 12 wildlist misses
Result history: PC Tools Internet Security
Product name: PC Tools IS
Details: Only available to subscribers.

PC Tools Spyware Doctor

Failure reason: 12 wildlist misses