Hvor hurtigt er mit netkort?
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 23-05-09 19:07

Hej

Jeg har en macbook pro og bruger en NAS til at køre timemachine på over
det trådløse netværk. Jeg har overvejer at opgradere min trådløse router
fra 54 mbps til 300 mbps, men vil jeg få noget ud af det.

Hvordan ser jeg hvor hurtigt mit trådløse net i min macbook er?

mvh. Brian

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-09 19:37

Brian Bendtsen <bb@bellevuevej.dk> wrote:

> [...]
> det trådløse netværk. Jeg har overvejer at opgradere min trådløse router
> fra 54 mbps til 300 mbps, men vil jeg få noget ud af det.

Well, hvad tror du?

> Hvordan ser jeg hvor hurtigt mit trådløse net i min macbook er?

Æble menu -> About this Mac -> More Info... -> Network -> Airport Card.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 23-05-09 19:58

Axel Hammerschmidt skrev:

> Well, hvad tror du?
Tja, hvis mit netkort ikke kan trække mere end 54 Mbps, så får jeg jo
ikke så meget ud af det. Men da jeg ikke ved hvad det kan trække stiller
jeg dette spørgsmål?!?

> Æble menu -> About this Mac -> More Info... -> Network -> Airport Card.

Jeg har været herinde men synes ikke der står så meget, blot at det er
et airport extreme

/Brian

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-05-09 20:59

Brian Bendtsen <bb@bellevuevej.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt skrev:

<snip>

> Jeg har været herinde men synes ikke der står så meget, blot at det er
> et airport extreme

Puds brillerne!

Her - hos mig - står der f.eks

AirPort Card Information:

Wireless Card Type: AirPort Extreme (0x14E4, 0x8E)
Wireless Card Locale: Worldwide
Wireless Card Firmware Version: Broadcom BCM43xx 1.0 (5.10.38.25)
Current Wireless Network: Adam
Wireless Channel: 52

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 24-05-09 00:55

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
> Wireless Card Locale: Worldwide
> Wireless Card Firmware Version: Broadcom BCM43xx 1.0 (5.10.38.25)

Og de sidste 4 linier fortæller noget om hastigheden?

/BB

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-05-09 13:40

Brian Bendtsen <bb@bellevuevej.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt skrev:

<snip>

> Og de sidste 4 linier fortæller noget om hastigheden?

Broadcom osv er svar PÅ dIt spørgsmål, i Subject.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-05-09 20:35

> [...]

> det trådløse netværk. Jeg har overvejer at opgradere min trådløse router
> fra 54 mbps til 300 mbps, men vil jeg få noget ud af det.

Hvis du vil kører med maks. hastighed på det trådløse er en sikker vej
at gå, at have "Apple i begge ender". Dvs. du skal have et apple trådløs
kort i din Mac (det har du allerede) og du skal have en af de nye Apple
Airport Extreme/express i den anden ende.

P.S. Problemet med netværkshastighed er at den teoretiske hastighed
sjældent er det faktiske hastighed.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-09 21:54

> [...]

> det trådløse netværk. Jeg har overvejer at opgradere min trådløse router
> fra 54 mbps til 300 mbps, men vil jeg få noget ud af det.

Din flaskehals er ikke dit trådløse net, men nok snarre din NAS ....

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-05-09 00:09

> [...]

> fra 54 mbps til 300 mbps, men vil jeg få noget ud af det.

> Hvordan ser jeg hvor hurtigt mit trådløse net i min macbook er?

Det kommer an på alderen af den.

Vær opmærksom på at et lille NAS formegenlig render i i flaskehals pro-
blemer på CPU'en og næppe kan flytte mere end 100Mbit i medvind og ed ad
bakke. Du kan muligvis "snyde" hvis du har en gigabit switch der kan
håndtere jumboframes men det får du ikke til at virke på et trådløst net.

--
Morten Reippuert Knudsen