Vold mod taxachauffør
Fra : oz3bto

Dato : 23-05-09 04:55

Måtte ligge krop til et overfald inat.. Heldigvis lykkedes det at pågribe
manden med lidt hjælp fra er herrebred udsmider som holdte ham til politiet
dukkede op

Jeg slap med en omgang næseblod og et stort blåt øje.. Var dog forbi
skadestuen til tjek .. Gutten blev anholdt på stedet og slæbt med dog fik
jeg aldrig afvide om han ville blive sigtet for noget

Men hvad er det når vi taler en taxachauffør i uniform. Er det bare alm.
vold eller kommer der noget tjenestemand ind også ?

Erik

Fra : Jubii

Dato : 23-05-09 05:27

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen news:4a1773a4$0$90262

> Men hvad er det når vi taler en taxachauffør i uniform. Er det bare
> alm. vold eller kommer der noget tjenestemand ind også ?

Næ, ikke hvis selskabet er privat.

"En tjenestemand er en medarbejder i stat, region eller kommune, hvis
ansættelsesvilkår i udgangspunktet indebærer, at vedkommende ikke kan
afskediges før pensionering, med mindre det skyldes alder, svagelighed,
stillingens nedlæggelse eller åremålsansættelsens udløb."

Fra : Per

Dato : 23-05-09 08:00

Jubii wrote:

> [...]
> afskediges før pensionering, med mindre det skyldes alder,
> svagelighed, stillingens nedlæggelse eller åremålsansættelsens udløb."

Strafferetligt har det ingen betydning om man er ansat privat eller
offentligt.

Det afgørende er om man arbejder for det offentlige (i det offentliges
interesse)

Falck medarbejdere er beskyttet efter Straffelovens § 119, hvis de kører
(112) akut-ambulancer, men ikke hvis de kører abbonnementsture for
Falck-kunder.

Buschauffører i Fx. Movia er også beskyttet i § 119, selvom det er et privat
selvskab.

mvh. Per

Fra : Allan F

Dato : 23-05-09 06:16

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad er det når vi taler en taxachauffør i uniform. Er det bare alm.
> vold eller kommer der noget tjenestemand ind også ?

Efter hukommelsen: Paragraf 273 stk 2: Udøves volden mod en person, der
ikraft af sit erhverv må betegnes som særligt udsat, kan straffen forhøjes
med indtil det halve.

Det er den paragraf, der populært kaldes "tjenestemandsparagraffen" . Og der
er domspraksis for at taxichauffører er 'særlig udsatte'. Jeg har været både
tilskuer til adskillige og hovedaktør i en enkelt sag, hvor denne paragraf
blev nævnt.

Allan F

Fra : Per

Dato : 23-05-09 07:14

Allan F wrote:
> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

Du har som taxachauffør en særlig "beskyttelse" efter Straffelovens § 247,
stk. 2

§ 247. Begås nogen af de lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246, af en
person, der tidligere er dømt for forsætligt legemsangreb eller for en
forbrydelse, der har været forbundet med forsætlig vold, kan straffen
forhøjes med indtil det halve.

§247, Stk. 2.
Det samme gælder, når en lovovertrædelse som nævnt i §§ 244-246 begås over
for en person, der efter karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold.

Så straffen for forsætlig vold mod en taxachauffør vil være højere end hvis
det var mod en "alm" person.

Mvh. Per

Fra : blue

Dato : 23-05-09 08:16

> [...]

> skadestuen til tjek .. Gutten blev anholdt på stedet og slæbt med dog fik
> jeg aldrig afvide om han ville blive sigtet for noget

Er du ikke blevet afhørt til sagen og har afleveret skadesmeddelelse fra
skadestuen?

Fra : oz3bto

Dato : 23-05-09 20:28

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Er du ikke blevet afhørt til sagen og har afleveret skadesmeddelelse fra
> skadestuen?

Kun ganske kort papir arbejdet skulle skadestuen gerne sende til politiet
... ihvertfald en besked jeg fik