Navne på planter
Fra : Frede

Dato : 22-05-09 06:46

Hej

Jeg har en have med forskellige planter, men kender ikke navnet på de
forskellige planter.
Hvis de er nogen der vil hjælpe vil jeg være meget taknemlig.

Jeg har lagt et dias-show på nettet (power-point) med 51 forskellige
planter, hver med sit nummer.

Jeg kunne se at jeg var nød til at højreklikke på det første billede
og der vælge fuld skærm for at komme vidre til de næste.

http://www.fynslund-elteknik.dk/Filer/planter.pps

På for hånd tak
Frede

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-05-09 15:43

Frede <fma@fmts.dk> writes:

> [...]
> Hvis de er nogen der vil hjælpe vil jeg være meget taknemlig.
>
> Jeg har lagt et dias-show på nettet (power-point) med 51 forskellige

Jeg er ikke gartner eller andet i den retning, så det er ikke sikkert
jeg har ret.

2. Troldhassel

5. Kirsebærlaurbær

7. Dværgsyren

8. Aner ikke hvad den hedder, men den får pæne røde blomster og
blomstrer til frosten tager den.

16. Ligner lidt en løjtnantshjerte, men kan man få dem i hvide?

22. En bunddækkeplante, der hurtigt fylder en masse!

27. Blå iris.

29. Løjtnantshjerte

30. Lupin, får flotte blomster, men spreder sig hastigt. Fjern
frøstandene, inden de springer

31. Japansk ahorn, utrolig flot om efteråret.

37. Bonderose/silkepæon, får kæmpestore flotte blomster, som holder
længe. Man kan med fordel sætte et stativ om den, så den ikke
vælter på grund af de store blomster.

41. Gunnera/mammutblad, bliver KÆMPESTOR! Skal dækkes ned for
vinteren.

43. Jordbær af en art.

44. Det ligner noget der vil indtage verdensherredømmet hvis det får
lov.

51. Rhododendron af en art. Der er mange forskellige slags og de kan
blive ret store, hvis de får god tid.

Der er utvivlsomt andre der kan hjælp bedre, men det var lige det jeg kunne.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Grethe Hoff

Dato : 22-05-09 17:27

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

OI!! Hva du vet, Trine!
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : tobi

Dato : 22-05-09 20:04

Hej Frede

Jeg kan supplere Trine med:

3 ligner Buksbom
6 kunne være Stenbræk/ "elefantfod"
8 Lammeøre?
9 Kejserkrone?
14 En Hosta
19 Løvefod
27 Ligner mere en Sværdlilje end en Iris
44 Hasselurt (forrest/ midt i billedet med friskgrønne, nyreformede blade)

Tom

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-05-09 05:37

On Fri, 22 May 2009 21:03:54 +0200, "tobi" <ingen@jmail.dk> wrote:

>27 Ligner mere en Sværdlilje end en Iris

Sværdlilje er et dansk ord for netop den slags iris

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-09 20:31

On Fri, 22 May 2009 05:45:51 -0700 (PDT), Frede <fma@fmts.dk> wrote:

> [...]
>Hvis de er nogen der vil hjælpe vil jeg være meget taknemlig.
>
>Jeg har lagt et dias-show på nettet (power-point) med 51 forskellige

1: Krybende enebær (Juniperus rependens 'Green Carpet')
2: Troldhassel (Corylus avellana 'Contorta')
3: Buksbom (Buxus sempervirens)
4: Krybende benved (Euonymus fortunei 'Emerald Gold')
5: Skimmia (Skimmia japonica)
6: Kæmpestenbræk (Bergenia cordifolia)
7: Dværgsyren (Syringe meyeri 'Palibin')
8: Lammeøre (Stachys byzanthina)
9: Lilje
10: Fredløs (Lysimachia punctata)
11: Sibirisk iris (Iris sibirica)*
12: ?
13: ?
14: Hosta
15: Daglilje (Hemerocallis)
16: Løjtnantshjerte (Dicentra spectabilis 'Alba')
17: ? (Måske en lyng, billedet er meget dårligt....)
18: Alunrod (Heuchera)
19: Løvefod (Alchemilla mollis)
20: Muligvis en type af staudepotentil
21: Astilbe
22: Vintergrøn (Vinca minor 'Aureovariegata')
23:Sankthansurt (Sedum telephium 'Herbstfreude')
24: Mjødurt (Filipendula ulmaria)
25: Frugttræ (billedet er for dårligt til at jeg kan sige om det er
æble, pære eller blomme, men en af disse er det ....)
26: Asters af en slags.
27: Haveiris (Iris germanica)
28: Gemserod (Doronicum orientale)
29: Løjtnantshjerte (Dicentra spectabilis)
30: Lupin (Lupinus ssp.)
31: Japansk ahorn (Acer palmatum 'Dissectum Garnet')
32: Engblomme (Trollius europaeus)
33: Akelejefrøstjerne (Thalictrum aquilegifolium)
34: Stormhat (Aconitum ssp.)
35: Knopurt (Centaurea dealbata)
36: ?
37: Bonderose (Paeonia officinalis)
38: Nøgleklokke (Campanula glomerata)*
39: ?
40: Rose
41: Mammutblad (Gunnera manicata)
42: ?
43: Prydjordbær (Fragaria 'Pink Panda')
44: Hasselurt (Asarum aeuropaeum) (den med de blanke blade lidt til
venstre for midten af billedet - resten ligner en snerle som er noget
forbandet irriterende ukrudt.)
45: Høstfloks (Phlox paniculata)
46: Kærmindesøster (Brunnera macrophylla)
47: Kæmpevalmue (Papaver orientale)
48: ?
49: Samme plante som på billede 45 - er det for at se om vi er vågne?

50: Lungeurt (Pulmonaria)
51: Rhododendron - ligner en yakushimanum-type.

* = disse er jeg ikke 100% sikker på.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-05-09 20:50

Mads Lie Jensen wrote:

> 12: ?

Ligner Hønsetarm - egentlig køn, men breder sig som fa.... og kvæler alt
andet.

Erik Ginnerskov

Fra : Frede

Dato : 23-05-09 01:57

Hej Alle

Det er dejligt at se, at der er nogen der kender de forskellige
planter. Nu skal jeg snart have listerne skrevet ud, for at se om man
er enig, hvorefter jeg vil sætte navnene under hvert billede.

Mange tak til alle der har budt ind.

Hvis der er nogen der har bud på de sidste par stykker er de
velkommen.

Frede

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-05-09 21:08

Frede wrote:

> Det er dejligt at se, at der er nogen der kender de forskellige
> planter. Nu skal jeg snart have listerne skrevet ud, for at se om man
> er enig, hvorefter jeg vil sætte navnene under hvert billede.

Du kan roligt regne med, at Mads har svaret rigtigt, hvor han har svaret.

Erik Ginnerskov

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-05-09 12:43

Tak
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Frede

Dato : 24-05-09 04:52

Hej Igen

Så er der sat navne på alle billeder (dem der var til)
Igen mange tak.

Frede

Fra : Pia

Dato : 26-05-09 05:51

On 22 Maj, 14:45, Frede <f...@fmts.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne se at jeg var nød til at højreklikke på det første billede
> og der vælge fuld skærm for at komme vidre til de næste.

Jeg mener, at nr. 39 hedder Brudeslør - er dog ikke 100% sikker.

Mvh
Pia

Fra : inger.moelgaard.pede~

Dato : 28-05-09 14:45

> [...]
>
> Jeg kunne se at jeg var nød til at højreklikke på det første billede
> og der vælge fuld skærm for at komme vidre til de næste.

Tilføjelse til de andre:

Jeg tror
- nr. 12 er en perlekurv.
- nr 36 er en stormhat, den ligner nr. 34
- nr. 39 er ikke en brudeslør, blomsterne sidder i kurve og er ret
lave og uanselige. Da jeg var barn, var den meget brugt som grønt i
sommerbuketter, og den havde en stærk lugt (en blanding af asters og
lugtløs kamille), som jeg stadig kan genkalde mig. "Alle" havde ét
eksemplar i haven. Vi kaldte den bregne - det er den IKKE, men jeg ved
ikke hvad den hedder.