Parallelimportere fra ikke EU/EØS land
Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-05-09 12:15

Jeg har fundet et spændende produkt, som jeg gerne vil sælge i Danmark.

Producenten befinder sig i fjernøsten, dvs. ikke et EU/EØS land, og desværre
har han en eksklusivaftale med et andet firma om salg i til alle de nordiske
lande.

Jeg har imidlertid fundet en mulighed for at parallelimportere produktet via
en mellemmand.
Vil det være lovligt, når det ikke sker fra et EU/EØS land?

Jeg går ud fra at der kan blive problemer med varemærkerettigheder, så næste
spørgsmål er om det ændre noget, hvis jeg klister mit eget navn på
produktet, så det ikke markedsføres under producentens varemærke?

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-05-09 19:43

Allan Soerensen wrote:

> Jeg har imidlertid fundet en mulighed for at parallelimportere produktet
> via en mellemmand.
> Vil det være lovligt, når det ikke sker fra et EU/EØS land?

Nej, producenten eller importøren kan få nedlagt fogedforbud.
Varemærkeloven §6, stk 1 modsætningsvist

§ 6. Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde brugen af mærket for
varer, som af indehaveren selv eller med dennes samtykke er markedsført
inden for De Europæiske Fællesskaber under dette mærke.

> Jeg går ud fra at der kan blive problemer med varemærkerettigheder, så
> næste spørgsmål er om det ændre noget, hvis jeg klister mit eget navn på
> produktet, så det ikke markedsføres under producentens varemærke?

Du krænker stadig en varemærkeret. Beskyttelsen omfatter mere end et
klistermærke med producentens navn.

--
Jesper Lund

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-05-09 20:22

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Nej, producenten eller importøren kan få nedlagt fogedforbud.
> Varemærkeloven §6, stk 1 modsætningsvist

Det var også den forventning jeg havde.

> Du krænker stadig en varemærkeret. Beskyttelsen omfatter mere end et
> klistermærke med producentens navn.

Er det ikke netop derfor f.eks. lægemidler ompakkes og sælges under et andet
navn af parallelimportøren?