Ugyldighedsregler
Fra : Charlotte

Dato : 19-05-09 03:15

Jeg sidder med en Jura opgave, hvor jeg er blevet bedt om at nævne de
danske ugyldighedsrelger for fjernesalg. Jeg er klar over, at de
gældende regler for almindeligt salg også gælder her, men hvor finder
jeg dem, der er særskilt til fjernsalg?

Fra : alexbo

Dato : 19-05-09 13:32

"Charlotte" skrev

>Jeg sidder med en Jura opgave, hvor jeg er blevet bedt om at nævne de
>danske ugyldighedsrelger for fjernesalg.

Du sidder åbenbart et sted hvor man hverken siger goddag eller farvel.
Der er ingen særlige ugyldighedsregler for fjernsalg, eller for handel i det
hele taget.

En handel, fjern eller ej, skal selvfølglig være indenfor rammerne af
gældende lovgivning,
men en fjernhandel bliver ikke ugyldig af at sælger ikke overholder
bestemmelserne i fjernsalgsloven, han risikerer at handelen ophæves, det er
ikke helt det samme som at den er ugyldig.

Men aftaleloven har en "ugyldighedsparagraf", den kan bruges til stort set
alt.

Aftaleloven:
§ 36. En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis det
vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den
gældende. Det samme gælder andre retshandler.

Lov om visse forbrugeraftaler ( Fjernsalgsloven) finder du her.

Alex Christensen

Fra : Charlotte

Dato : 19-05-09 07:06

On 19 Maj, 14:32, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den
> gældende. Det samme gælder andre retshandler.

Hej

Af hjetet tak.

Jeg er nok gået lidt galt i byen af, at der er nogle skærpede
oplysningskrav fra sælgers side, når der er tale om fjernsalg. Jeg gik
derfor ud fra, at der ligeledes var nogle ugyldighedsregler, der ville
blive skærpet, når der var tale om fjernsalg.

Jeg takker endnu engang for hjælpen.

Hilsen
Charlotte

Fra : alexbo