Fjernelse af ulovligt parkeret bil
Fra : Ukendt

Dato : 15-05-09 18:02

Hej.

Jeg bor på en hjørnegrund, hvor den ene side er ud mod en lille blind vej på
c 25-50 meter og den anden side er ud mod en alm. vej. På den lille blinde
vej er der et par huse og min garage. samt en gangsti ud til en anden vej.

Foran min garage oplever jeg tit, at der holder 1-2 parkerede biler. Jeg har
endda påsat et skilt, der siger parkering forbudt for at understrege, at det
altså ikke er tilladt, da det er foran min garage. Det er ikke altid de
samme, der parkerer der. Jeg har kendskab til den ene, og har kontaktet
personen. Det har løst problemet med vedkommende.

Så er der problemet med de øvrige biler samt en parkering, hvor jeg har
konfronteret vedkommende, der var ligeglad.

Jeg har i to tilfælde kontaktet politiet. Begge gange fik jeg at vie, at jeg
skulle overveje det igen. De vil gerne komme ud og give en bøde til
vedkommende og fjerne bilen. MEN jeg ville komme til at betale for
fjernelsen af bilen (og jeg gætter på, at jeg ikke engang selv kan få lov at
vælge, hvor den så skal fjernes hen). Jeg kan så derefter køre en sag mod
vedkommende, hvis bil er fjernet, for det beløb, som jeg har betalt for at
få bilen fjernet.

Derfor har jeg valgt at glemme det. Men hvad siger I. Er det rigtigt, at det
er den person, der beder om at få en ulovlig parkeret bil fjernet, når den
holder så man ikke selv kan komme ud af sin egen garage?

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 15-05-09 18:19

"Niels Ravn" <Nej tak> skrev i meddelelsen
> [...]
> det er den person, der beder om at få en ulovlig parkeret bil fjernet, når
> den holder så man ikke selv kan komme ud af sin egen garage?

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. Men måske kunne en henvendelse til
kommunen hjælpe dig til at få malet gule streger på kantstenen ud for din
garage?
I firmaet hvor jeg arbejder, havde vi også problemer ved en udkørsel. Her
fik vi lov til selv at male efter kommunens anvisninger.
Hilsen Matthias

Fra : Codexx

Dato : 15-05-09 11:22

On 15 Maj, 19:01, "Niels Ravn" <Nej tak> wrote:
> [...]
> er den person, der beder om at få en ulovlig parkeret bil fjernet, når den
> holder så man ikke selv kan komme ud af sin egen garage?

Det stemmer vist dårligt overens med færdselsloven § 123 som jeg har
klippet ind nedenfor:

§ 123. Politiet kan foranledige de nedenfor under nr. 1-3 nævnte
køretøjer fjernet, såfremt de henstår på et af færdselsloven omfattet
område:

1) køretøj, der er henstillet i strid med gældende bestemmelser om
standsning eller parkering,
2) havareret eller i øvrigt defekt køretøj og
3) registreringspligtigt køretøj, der henstår uden nummerplader.

Stk. 2. Køretøjet bringes til den af politiet anviste
opbevaringsplads, medmindre føreren eller ejeren (brugeren) er til
stede og straks fjerner køretøjet eller anviser anden
opbevaringsplads. De af politiet afholdte udgifter til transport og
opbevaring påhviler føreren. Er føreren ukendt, eller betaler han ikke
efter påkrav, hæfter tillige ejeren (brugeren) for betalingen,
medmindre det godtgøres, at føreren uberettiget var i besiddelse af
køretøjet. Beløbet kan inddrives ved udpantning.

Stk. 3. Det påhviler politiet at underrette ejeren af et køretøj, der
er fjernet og anbragt efter politiets anvisning, om, hvornår køretøjet
er fjernet, og hvor det opbevares. Underretningen skal tillige
indeholde en tilkendegivelse om, at køretøjet, såfremt det ikke
afhentes inden udløbet af en fastsat frist, vil blive bortsolgt i
overensstemmelse med stk. 4. Kan underretning af ejeren ikke finde
sted, fordi han er ukendt, kan bortsalg ske 14 dage efter, at
køretøjet er blevet fjernet af politiet.

Stk. 4. Politiet er efter udløbet af den i henhold til stk. 3
fastsatte frist berettiget til at sælge køretøjet ved offentlig
auktion eller, hvis dette skønnes at ville indbringe et større beløb,
til ophugning. Et eventuelt overskud tilfalder statskassen, dog at
ejeren i 1 år fra salgsdatoen har krav på udbetaling af dette med
fradrag af de med transporten, opbevaringen og salget forbundne
udgifter.

Stk. 5. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fremgangsmåden ved indbringelse af køretøjer, forkyndelse af den i
stk. 3 nævnte meddelelse til ejeren, betaling for opbevaring af
køretøjer og om salg af disse.

/Codexx

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-05-09 21:18

Codexx wrote:

> [...]
>

> § 123. Politiet kan foranledige de nedenfor under nr. 1-3 nævnte
> køretøjer fjernet, såfremt de henstår på et af færdselsloven omfattet

Er nøgleordet her ikke "kan"? Altså politiet kan foranledige det, er vel
ikek det samme som at de skal foranledige det?

Jan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-05-09 15:38

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Er nøgleordet her ikke "kan"? Altså politiet kan foranledige det, er vel
> ikek det samme som at de skal foranledige det?

Nej, for spørgsmålet er ikke om politiet skal foranledige bilen, men om hvem
der skal betale, når de gør det.
Det er svært at læse ud af Færdselsloven at politiet har hjemmel til at
kræve betaling, fra den der beder om at få bilen fjernet.

/Per

Fra : Johnny Andersen

Dato : 15-05-09 18:24

"Niels Ravn" <Nej tak> wrote in

> [...]
>
> Jeg har i to tilfælde kontaktet politiet. Begge gange fik jeg at vie,
> at jeg skulle overveje det igen. De vil gerne komme ud og give en bøde

Lad dem give bøder så tit som muligt, men sig de ikke behøves fjerne bilen,
når de pågældende har fået bøder nok, så aftager parkeringen hurtigt.

Fra : Snuden

Dato : 16-05-09 15:46

"Johnny Andersen" <johnny@frank.sameshit> skrev i meddelelsen
> "Niels Ravn" <Nej tak> wrote in

> Lad dem give bøder så tit som muligt, men sig de ikke behøves fjerne
> bilen,
> når de pågældende har fået bøder nok, så aftager parkeringen hurtigt.

De kan jo bare lade være med at betale...

Fra : Ralph

Dato : 16-05-09 15:50

"Snuden" <Snuden1975@gmail.com> skrev i en meddelelse
> De kan jo bare lade være med at betale...

Kan man? Er der ikke noget med SKAT og eller kommunen kan indrive den slags
gæld?

--
Ralph

Fra : CC

Dato : 16-05-09 20:43

"Snuden" skrev i meddelelsen

> De kan jo bare lade være med at betale...

Nu er det politiet, der udskriver bøden, Så er det en bøde og ikke en
afgift.
Så jeg er helt sikker på, at de ikke bare lade være med at betale ....
Det kan i sidste nede medføre indhaldelse til retten og bøde/hæfte/etc.

Fra : blue

Dato : 17-05-09 07:15

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det politiet, der udskriver bøden, Så er det en bøde og ikke en
> afgift.

Politiet udsteder altså også parkeringsafgifter.

> Det kan i sidste nede medføre indhaldelse til retten og bøde/hæfte/etc.

Der er ikke noget, der hedder hæfte.

Fra : Jubii

Dato : 17-05-09 07:42

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i meddelelsen

> Der er ikke noget, der hedder hæfte.

Hvornår er det afskaffet?

Fra : blue

Dato : 17-05-09 08:33

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvornår er det afskaffet?

1. juli 2001.

Fra : Jubii

Dato : 17-05-09 10:58

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> 1. juli 2001.

Ok, men.
Bendt Bendtsen skriver ellers det var den 1 juli 2000:
"Den gældende restaurationslov indeholder mulighed for at idømme
hæftestraf. Hæftestraf som strafart er imidlertid udgået, idet
hæftestraffen som strafart blev afskaffet den 1. juli 2000 i medfør af
straffuldbyrdelsesloven"

Fra : blue

Dato : 17-05-09 11:29

> [...]
> hæftestraf. Hæftestraf som strafart er imidlertid udgået, idet
> hæftestraffen som strafart blev afskaffet den 1. juli 2000 i medfør af

Og hvad så? Du kan sikkert finde andre, der skriver, at man stadig kan få
hæfte. Det ændrer ikke på, at det var i 2001.

Fra : Jubii

Dato : 17-05-09 15:48

> Og hvad så? Du kan sikkert finde andre, der skriver, at man stadig kan
> få hæfte. Det ændrer ikke på, at det var i 2001.

Du ved ikke hvem Bendt Bendtsen er?

Fra : blue

Dato : 17-05-09 16:09

> Du ved ikke hvem Bendt Bendtsen er?

Hvad har det med sagen at gøre? Og hvorfor spørger du, hvornår hæfte blev
afskaffet, når du mener, at du ved det?

Fra : Jubii

Dato : 17-05-09 19:06

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har det med sagen at gøre? Og hvorfor spørger du, hvornår hæfte
> blev afskaffet, når du mener, at du ved det?

Glem det, jeg ved nu det er 1 juli 2000.

Fra : alexbo

Dato : 17-05-09 19:34

"Jubii" skrev

Glem det, jeg ved nu det er 1 juli 2000.

Loven træder i kraft den 1. juli 2001.
§ 32
Stk. 1. Efter lovens ikrafttræden kan der ikke idømmes hæftestraf,

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 17-05-09 19:45

"Jubii" skrev

Glem det, jeg ved nu det er 1 juli 2000.

Lov om et eller andet:

Fra : blue

Dato : 17-05-09 20:00

> Glem det, jeg ved nu det er 1 juli 2000.

LOL - så du har snakket med flere af dine gode kilder?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000043330-REGL

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-05-09 12:13

Jubii skrev

> Du ved ikke hvem Bendt Bendtsen er?

Hmm du er ret overbevist om at BB er ufejlbarlig?
Svaret mht hæfte er ellers ret nemt at tjekke efter via Google

Peter

Fra : Sommer

Dato : 20-05-09 15:27

"Niels Ravn" <Nej tak> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er den person, der beder om at få en ulovlig parkeret bil fjernet, når
> den holder så man ikke selv kan komme ud af sin egen garage?

Jeg havde et tilsvarende problem med at folk parkerede på¨min private
p-plads. (markeret med Bil.r og skilt privat parkering)..

Politiet ville heller intet gøre, så nu parkere jeg bare i røven af den
ulovligt parkede bil. Så må de vente med at køre ud fra min p-plas til jeg
fjerne min bil.

Efter jeg har gjort dette et par gange er der ingen der parkere der mere end
en gang.

Mvh
Jorge

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-09 16:47

"Sommer" <sommertid@kommersnart.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fjerne min bil.
>
> Efter jeg har gjort dette et par gange er der ingen der parkere der mere

Tja... Eller efter du har gjort det 1 gang og der er ridser og buler i din
bil fordi "idioten" der holder ulovligt parkeret allgievel prøver at komme
ud med sin bil, så gør holder du der ikke igen

Fra : Sommer

Dato : 24-05-09 19:01

"Michael Sørnsen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]

> bil fordi "idioten" der holder ulovligt parkeret allgievel prøver at komme
> ud med sin bil, så gør holder du der ikke igen

Har en gammel truck så jeg er ligeglad.

Men det kunne måske være en god ide at ridse den bil der holder ulovligt.-

Fra : Snuden

Dato : 24-05-09 19:43

On Sun, 24 May 2009 20:00:44 +0200, "Sommer"
<sommertid@kommersnart.dk> wrote:

>"Michael Sørnsen" <.> skrev i en meddelelse

>Har en gammel truck så jeg er ligeglad.
>
>Men det kunne måske være en god ide at ridse den bil der holder ulovligt.-

Det falder vist ind under betegnelsen "hærværk". Lad hellere fjolset
selv om at lave ridserne - så kan du ikke klandres for noget, og det
er billigere for dig
--
Snuden