Foreningsfrihedsloven
Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 15-05-09 14:13

Jeg er medlem af Dansk Ultralet flyveunion.
For at kunne flyve ultralette fly, skal man være medlem af denne union.
På Unionens repræsentantskabsmøde er det blevet vedtaget, at alle medlemmer
nu også skal være medlem af KDA, Kongelig Dansk Aeroklub og samtidig modtage
denne klubs medlemsblad.
Både medlemsskabet og bladet koster selvfølgelig ekstra kontingent.
Kan man ved hjælp af foreningsfrihedsloven undgå at skulle være medlem af
KDA?

Hilsen Matthias

Fra : Codexx

Dato : 15-05-09 10:47

On 15 Maj, 15:12, " Matthias H Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:
> [...]
> Både medlemsskabet og bladet koster selvfølgelig ekstra kontingent.
> Kan man ved hjælp af foreningsfrihedsloven undgå at skulle være medlem af

Foreningsfrihedsloven hedder retteligt "Lov om foreningsfrihed på
arbejdsmarkedet " og det besvarer næsten dit spørgsmål -den vedrører
kun forholdet mellem lønmodtager og arbejdsgiver.

Hvor fremgår det at man skal være medlem af unionen for at kunne flyve
disse fly? er det ikke nok med den rette forsikring og certifikat?

/Codexx

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 15-05-09 17:56

wrote:
> [...]

Hvor fremgår det at man skal være medlem af unionen for at kunne flyve
disse fly? er det ikke nok med den rette forsikring og certifikat?

Unionen, som i daglig tale hedder Dulfu, er af Statens Luftfartsvæsen sat
til at administrere ultralet flyvningen og nu også drageflyvningen i
Danmark.
Dermed er det Dulfu der udsteder certifikater og godkender vores fly.
Andre har på et tidspunkt prøvet på at få lavet en ny union, men Statens
Luftfartsvæsen vil kun have en.
Skulle du have lyst til flere oplysninger, så kan der findes en del på
www.dulfu.dk
Hilsen Matthias

Fra : Bo Christensen

Dato : 25-05-09 14:08

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Luftfartsvæsen vil kun have en.
> Skulle du have lyst til flere oplysninger, så kan der findes en del på

Du skriver at dulfu administrerer certifikater og godkender fly, på vegne
af SLV.

Dermed er dulfu formentligt omfatet af forvaltningslovens §1 stk. 2, idet
de træffe afgørelser på statens vegne, så kan du selv læse videre
i forvaltningsloven, omkring klage adgang vedr. afgørelser som går dig
imod m.v.

Dulfu kan imho ikke kræve at du skal være medlem, for at udstede
certifikat eller godkende flyet idet dette er en beføjelse som dulfu
administrerer
på en statslig myndigheds vegne - men dulfu kan imho formentligt opkræve et
omkostningsbestemt gebyr for certifikat udstedelse og godkendelse.

Best regards

Bo Christensen - Nuuk - Grønland