Et kursus som skifter dato
Fra : Jean Pierre

Dato : 14-05-09 15:13

Bestilte og betalte for et kursus som skulle afholdes på en given dato og et
givent tidspunkt.

Nu har afholderen så valgt at flytte på datoen for kurset, så jeg ikke har
mulighed for at deltage.

Afholderen har naturligvis taget forbehold for at de må ændre på datoen for
kurset i deres betingelser, således at man ikke kan få sine penge tilbage
hvis de gør det.

Uheldigvis kan jeg ikke deltage nu hvor datoen er blevet ændret. Så nu er
jeg selvfølgelig interesseret i at vide om ikke lovgivningen byder på lidt
bedre betingelser end ovenstående forbehold?

Fra : Knud

Dato : 14-05-09 16:41

Mon nogen lovgivning forholder sig konkret til dato/pris på kurser?

Du har jo ved bestillingen accepteret betingelserne stillet af udbyderen, s
å der er vist ikke meget at gøre - ud over at betale og se glad ud :)

Knud

Fra : Jean Pierre

Dato : 14-05-09 17:17

> Mon nogen lovgivning forholder sig konkret til dato/pris på kurser?
>
> Du har jo ved bestillingen accepteret betingelserne stillet af udbyderen,
> s å der er vist ikke meget at gøre - ud over at betale og se glad ud :)

Nu er en erhvervsdrivendes betingelser jo ikke altid i overenstemmelse med
gældende dansk lovgivning ;)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-05-09 18:33

"Jean Pierre" <jpk09@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Uheldigvis kan jeg ikke deltage nu hvor datoen er blevet ændret. Så nu er
> jeg selvfølgelig interesseret i at vide om ikke lovgivningen byder på lidt
> bedre betingelser end ovenstående forbehold?

En aftale, uamset om den er om et køb eller andet, skal som udgangspunkt
overholdes af begge parter, hvis den ellers ikke strider mod en specifik
lovgivning.
I din og kursusudbyderens aftale indgår åbenbart, at kursusudbyderen har ret
til at flytte datoen for kurset, så det skal som udgangspunkt være gældende.
Jeg akn ikke se, at det skulle være i strid med en specfik lovgivning.

Eneste mulighed for at hæve aftale, er herefter en § i Aftaleloven, der
siger at en aftale (eller dele af den) kan tilsidesættes, hvis en betingelse
i aftalen er åbenlyst urimelig overfor den ene part.
Så der skal en vurdering til, om det er åbenlyst urimeligt overfor dig, at
kursusudbyderen har ret til at flytte datoen.

Det kan jeg ikke afgøre om det er.
Det kommer an på en samlet vurdering af hele aftalen (feks. hvor lang tid i
forvejen udbyderen skal meddele flytningen, om aftalen er indgået emllem to
forretningdrivenede eller mellem en forretningsdrivende og en forbruger og
mange andre ting).
Umiddelbart bliver det nok ikke nemt at komme igennem med en ophævelse af
aftalen direkte overfor kursusudbyderen på det grundlag, og så er du i
realiteten henvist til at føre en retssag for at få det igennem. Udfaldet af
den sag vil jeg ikke give nogen vurdering af.

Det var måske bedre at få en dialog emd kursusudbyderen om at konvertere det
konkrete kursus til et andet eller få udskudt deltagelsen til en senere
gentagelse af samme kursus (hvis det lader sig gøre).

/Per

Fra : Jean Pierre

Dato : 14-05-09 19:40

> [...]
> det konkrete kursus til et andet eller få udskudt deltagelsen til en
> senere gentagelse af samme kursus (hvis det lader sig gøre).

Har også skrevet til dem pænt og spurgt om vi kan finde ud af noget.

Har googlet lidt og har simpelthen ikke kunne finde noget om min
problemstilling, andet end betingelser hos diverse andre kursusholdere som
ikke har sådan et forbehold.

Men jeg er også kommet frem til at vi er ude i noget med urimelige
betingelser, så det skal jeg nok klage min nød til e-handelsfonden over hvis
kursusholderne stejler :p

Fra : Karina Jensen

Dato : 17-05-09 14:39

"Jean Pierre" <jpk09@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> Uheldigvis kan jeg ikke deltage nu hvor datoen er blevet ændret. Så nu er
> jeg selvfølgelig interesseret i at vide om ikke lovgivningen byder på lidt
> bedre betingelser end ovenstående forbehold?

Mit råd til dig vil være at undersøge, om der er en advokatvagt i din by,
eller om du bor i nærheden af en gratis retshjælp (fx København eller
Århus). Det er ikke muligt at give noget svar på dit spørgsmål, før vi har
set de papirer, du har underskrevet. Medbring dem derfor, hvis du vælger at
søge hjælp hos advokatvagten eller retshjælpen. De/vi vil altid bede om at
se dem.

Under alle omstændigheder lyder din sag for en umiddelbar betragtning som
én, hvor der absolut er nogle juridiske argumenter, som vil kunne gøres
gældende. Men som nævnt - det beror på de papirer, du har underskrevet /
aftalt med udbyderen.

/Karina