Ungdomsbolig, studiets afslutning
Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-05-09 09:48

Jeg lejer en ungdomsbolig, som er betinget af, at jeg er under
uddannelse. Jeg har lige dokumenteret overfor min udlejer, at det er
tilfældet.

Nu forlanger de også at vide, hvornår jeg forventer at afslutte mit
studie. Er jeg juridisk forpligtet til at oplyse dem om det?

Fra : Carsten

Dato : 14-05-09 11:44

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@gmail.com> wrote in message
> Jeg lejer en ungdomsbolig, som er betinget af, at jeg er under
> uddannelse

hvad er ordlyden i din lejekontrakt ?

Carsten

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-05-09 11:51

Carsten wrote:
> hvad er ordlyden i din lejekontrakt ?

Der står ikke noget specifikt om det, men der står, at Lov om leje af
almene boliger som udgangspunkt er ufravigelig. Jeg har kigget i loven,
men kan ikke findet nogen specifik information hér heller.

Fra : Carsten

Dato : 14-05-09 22:23

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der står ikke noget specifikt om det

Nja, du har selv skrevet, at dit lejemål er betinget af at du studerer så må
der også stå en pasus om det. Hvad er ordlyden omkring dette ?

Bortset fra det så tror jeg nu bare de spørger for at kunne være lidt på
forkant med genudlejning. Det er lidt ærgerligt for dem at få at vide af
dig, at du er færdig "i morgen" og flytter "i overmorgen". Først da kan de
begynde at skrive ud til nye lejere.

Carsten

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-05-09 02:52

Carsten wrote:
> Nja, du har selv skrevet, at dit lejemål er betinget af at du studerer så må
> der også stå en pasus om det. Hvad er ordlyden omkring dette ?
[...]

Da jeg boede i ungdomsbolig blev jeg afkrævet dokumentation én gang
årligt, men det er da muligt at boligselskaberne er mere agressive over
for lejere der i deres optik ligner evighedsstuderende, eller måske
endda ligner proforma-studerende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-05-09 10:10

Carsten wrote:
> Nja, du har selv skrevet, at dit lejemål er betinget af at du studerer så må
> der også stå en pasus om det. Hvad er ordlyden omkring dette ?

Det er mig bekendt det der forstås ved en ungdomsbolig. Men der står så
vidt jeg kan se ikke noget det i min lejekontrakt. Det gør der til
gengæld i den omtalte lov, som de refererer til, men det er ikke andet,
end at jeg naturligvis skal kunne dokumentere, at jeg er studerende.

> [...]
> dig, at du er færdig "i morgen" og flytter "i overmorgen". Først da kan de

Samtidigt er det også ærgeligt for mig, at jeg bliver smidt på gaden,
eller tvunget til at flytte til noget dyrere, en måned før jeg kan købe
noget og skal flytte igen. Jeg kan ikke forestille mig der er meget rift
om de her ungdomsboliger, på den aktuelle beliggenhed (langt udenfor
lands lov og ret), så jeg har en (i erfaring) begrundet mistanke om, at
de vil tvinge mig over i noget dyrere, så snart de kan slippe afsted med
det. Jeg har naturligvis ingen interesse i at stå på hænder for dem,
hvis jeg ikke er juridisk forpligtet til det.

Men er det ikke rigtigt forstået, at mine forpligtelser overfor
udlejeren skal være nævnt eksplicit i enten lejekontrakt eller Lov om
leje af almene boliger? SÃ¥ kan jeg i yderste konsekvens bede dem om at
anvise efter hvilken lov de forlanger de oplysninger udleveret?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-05-09 10:39

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> årligt, men det er da muligt at boligselskaberne er mere agressive over
> for lejere der i deres optik ligner evighedsstuderende, eller måske

Én gang årligt er vist også normalt, så vidt jeg ved.

Det der står i loven¹ er:

§ 85. Stk. 2. "Udlejeren skal opsige en lejeaftale vedrørende en almen
ungdomsbolig, såfremt lejeren har fuldført sin uddannelse eller de
forudsætninger, hvorunder boligen er udlejet, ikke længere er til stede.
Opsigelse efter ophørt uddannelse kan under særlige omstændigheder
udsættes i op til et år. Opsigelse kan endvidere udsættes, hvis boligen
ikke umiddelbart kan genudlejes. Udlejeren kan herudover opsige en
lejeaftale vedrørende en almen ungdomsbolig, hvis lejeren ikke har
fremsendt nødvendige oplysninger om studieaktivitet senest 6 uger efter,
at udlejer har fremsendt skriftlig anmodning herom. Ved beregning af
fristen ses bort fra juli og august måned. Socialministeren kan
fastsætte nærmere regler om betingelserne for opsigelse."

Ved et nærmere overvejelse kan "nødvendige oplysninger" vel nærmest være
hvadsomihelst, nårsomhelst. Så er jeg vel nødt til at hoppe og danse
efter deres melodi.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-05-09 10:41

Lars Stokholm wrote:

> [...]
>
> Ved et nærmere overvejelse kan "nødvendige oplysninger" vel nærmest være
> hvadsomihelst, nårsomhelst. Så er jeg vel nødt til at hoppe og danse

"Hvadsomhelst". :)

Og så glemte jeg også lige:
1) https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20608