Hvor lang tid har en erhvervsdrivende til ~
Fra : Anders Majland

Dato : 13-05-09 10:09

Sagen kort:
- Køber et tv postordre på postordre - magen til et jeg har i forvejen.
- Det lever ikke op til det forventede. Det har en hylelyd og kan ikke vise
undertekster på DR1. Så jeg reklamerer.
- Sælger tager tv'et til rep via et service firma
- Da jeg modtager tv'et retur er intet ændret. Og service firmaet siger at
beep'ene er normale og at tv'et ikke er defekt selvom det ikke kan vise DR1
undertekster og at det er DR's skyld. (Det gamle tv har ikke de problemer)
- Jeg ønsker så at benytte min returret. Desværre er der nu gået 22 dage
(hvoraf tv'et har været til rep de 16) så de vil i første omgang ikke
akceptere at jeg returnerer. Men efter yderligere skriveri akcepterer de og
jeg sørger selv for transport til deres lager.
- Efter en uge spørger jeg til hvornår jeg kan forvente at modtage pengene
retur og får svaret at det har de 30dage til.

Da det nu er 3 uger siden jeg returende ser det ud til at de har tænkt sig
at holde på pengende de 30dage ... Men hvilken lovgivning giver dem denne
frist ?

Købet er betalt med Dankort - Man kan vel ikke gøre indsigelse mod
betalingen når man i første omgang har modtaget det bestilte/betalte

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-05-09 10:20

Anders Majland skrev:

> [...]
>
> Da det nu er 3 uger siden jeg returende ser det ud til at de har tænkt
> sig at holde på pengende de 30dage ... Men hvilken lovgivning giver dem

Nu er det reelt ikke fortrydelsesretten, du har brugt, men i
henhold til Forbrugeraftaleloven § 21, er fristen 30 dage
ved brug af fortrydelsesretten:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1843#K4

Eftersom det ikke er fortrydelsesretten, der er i spil, er
det en ganske almindelig aftale, og der kunne de reelt have
fastsat en endnu længere frist for tilbagebetalingen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 13-05-09 13:04

> Nu er det reelt ikke fortrydelsesretten, du har brugt, men i henhold til
> Forbrugeraftaleloven § 21, er fristen 30 dage ved brug af
> fortrydelsesretten:

Der skete i praksis det at de sendte mig en ny fremdateret faktura, som jeg
så anvendte til at fortryde købet indenfor de 14 dage. Så i deres bogholderi
fremgår det sikkert som en alm fortrydelse indenfor de 14dage...

Men hvad kan man lære af det: Er man ikke tilfreds med det modtagne, så skal
man bare bruge sin returret istedet for at reklamere. Så var det gået noget
hurtigere ... (Men jeg ville jo helst bare have haft et tv magen til det jeg
havde i forvejen ... Så ville fjenbetjening/betjening have været ens)

Quote: "§ 21. stk3 ...., skal tilbagebetaling ske snarest muligt og senest
30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget varen og haft lejlighed
til at undersøge den."

Der er vel ikke elastik i "erhvervsdrivende har modtaget varen og haft
lejlighed til at undersøge den" Tidsfristen kan vek ikke strækkes når de
først har modtaget varen, med henvisning til at de ikke har haft lejlighed
(læs tid) til at undersøge den ?

Men de prioritere jo nok at lange varer over disken højere end at
tilbagebetale for returnerede produkter. Eller også er det bare deres
likvidetsstyring der dikterer at holde på pengene ... Men de har så til
torsdag i næste uge ...

Fra : Carsten

Dato : 13-05-09 13:43

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message
> Men hvad kan man lære af det: Er man ikke tilfreds med det modtagne, så
> skal man bare bruge sin returret istedet for at reklamere.

Ja, det er lidt grotesk - men desværre sandt :-|

Carsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-05-09 23:36

> Men hvad kan man lære af det: Er man ikke tilfreds med det modtagne, så
> skal man bare bruge sin returret istedet for at reklamere. Så var det gået
> noget hurtigere ...

Samme erfaring har jeg måttet drage.
Købte en ny PC, som ikke virkede ved modtagelse. Benyttede mig af
reklamationsretten og måtte vente over en måned på at min fabriksnye PC blev
repareret. Jeg ville have været bedre stillet, hvis jeg havde benyttet
returretten og købt en anden PC mage til.

Fra : Anders Majland

Dato : 14-05-09 09:00

> Samme erfaring har jeg måttet drage.
>Jeg ville have været bedre stillet, hvis jeg havde benyttet returretten og
>købt en anden PC mage til.

Måske lige med den forskel at det havde kostet extra porto/fragt ...

/A