Tydning af Hundelov?
Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-05-09 10:05

Hej

Pga. for mig en utydelig formulering i hundeloven, har jeg følgende
spørgsmål:

Skal, som der står i §3. Stk 3.:

"schæferhunde, dobermannpinschere, rottweilere, buldogge, boksere,
newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois'er, leonbergere, skotske
hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår,
pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større
hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte
hunde"

Ikke altid føres i bånd eller være indelukket, uanset ejerens fulde kontrol?

Jeg læser det som om det kun er "politiet, hæren, skov- og jagtbetjente,
vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt
herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte
jagttid.""

Altså ingen løse "store hunde" i København" overhovedet, ud over ovenstående
"professionelle brugshunde og jagthunde underlagt jagtloven?

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Fra : HAWK

Dato : 12-05-09 20:07

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Altså ingen løse "store hunde" i København" overhovedet, ud over
> ovenstående "professionelle brugshunde og jagthunde underlagt jagtloven?

lige et tillægs spørgsmål:

i listen over hunderacer nævner man hønsehunde nævnt, men så uddyber man det
med at skrive "tysk korthår" så er det jeg spørger: nårnu man præciserer at
man ved hønsehunde forstår tysk korthår plus nogle andre beslægtede racer
men udelader tysk RUhår, betyder det så at præcis denne race er undtaget??

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-05-09 00:23

HAWK skrev

> [...]
> men udelader tysk RUhår, betyder det så at præcis denne race er undtaget?

<citat>
enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan
sidestilles med de nævnte hunde
</citat>

Jeg formoder at ovenstående giver svaret

- Peter

Fra : Michael Haase

Dato : 13-05-09 19:01

Leif Langgaard skrev dette den 12-05-2009 11:05:
> [...]
>
> Altså ingen løse "store hunde" i København" overhovedet, ud over ovenstående
> "professionelle brugshunde og jagthunde underlagt jagtloven?

Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med
over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere,
[...]
eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd
eller holdes indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til
solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelserne
gælder ikke hunde, der benyttes af politiet, hæren, skov- og
jagtbetjente, vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der af en person,
der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i
jagtloven fastsatte jagttid.
</citat>

Så det er kun hvis du er i en by med UNDER 150000 indbyggere, at hundene
skal være i snor eller indelukket mellem solnedgang og solopgang.
Undtagen dog jagt-, vagt- og politihundene.

--
Michael Haase