Microsoft kurser - Købe / aftale loven
Fra : H. Jensen

Dato : 11-05-09 12:54

Vi havde fået nogle uddannelses vouchers i forbindelse med en aftale på
nogle Microsoft produkter og i forbindelse med dem lavede vi en meget
ambitiøs uddannelses plan frem til år 2012 hvor at vi stort set satte alt på
et bræt så vi sendte en ud af 4 mand på et SQL 2005 Server Implementation og
Maintaince kursus.

Så langt, så godt. Voucherne blev indløst og den strategiske investering i
kurset betalt.

Få dage før at kurset skulle afholdes blev det pludselig lavet om til et
2008 kursus med den begrundelse at Microsoft har bedt dem om ikke længere at
udbyde kurset. Det er ikke det produkt vi har. Vi kan ikke bruge et 2008
kursus til noget.

Vi har siden forsøgt at få frigjort voucherne fra kursusvirksomheden men
forgæves og hele uddannelsesbudgettet frem til 2012 er nu nærmest
ikke-eksisterende. Sagen burde være klar. Leverandøren har ikke leveret
varen, men som altid i Microsoft verdenen så står dette verdensfirma over de
normale købelove og aftalelove.

Er der andre som har oplevet problemer med disse vouchere og hvad kan man
gøre?

H. Jensen
http://www.blog.dk/HjemvendteJensen
Konsulent for Sortehavsakademiet: http://akademiet.mono.net -

Fra : N_B_DK

Dato : 11-05-09 18:05

"H. Jensen" <meditationinlet@yahoo.co.uk> wrote in message
>Sagen burde være klar. Leverandøren har ikke
> leveret varen, men som altid i Microsoft verdenen så står dette
> verdensfirma over de normale købelove og aftalelove.

Hvad I som firma har aftalt med et andet firma er MS komplet
uvedkommende.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : H. Jensen

Dato : 12-05-09 09:30

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "H. Jensen" <meditationinlet@yahoo.co.uk> wrote in message
>

> Hvad I som firma har aftalt med et andet firma er MS komplet
> uvedkommende.

Men det er over 20.000 kr. aka budgettet for 3 typiske IT-medarbejdere i
årevis i vouchers som M$ ikke vil tilbageføre i vores navn. Kursus-udbyderen
henviser til M$.

Vi har fået en check fra en bank - Microsoft, som vi prøver at bruge en af
de 8 steder som indgår i deres uddannelseskartel. Prisen for et sådan kursus
er ens, men da Microsoft jvf. konkurrencestyrelsen i Danmark ikke har en
dokumenteret dominerende stilling på markedet så kan det ikke være
anderledes (Jeg har fået det på skrift).

Når der så er problemer med at få leveret en vare som vi har fået en faktura
på, så vil banken ikke frigive denne check, så vi kan købe ydelsen en af de
andre 7 steder eller smide checken ud, hvis en sådan ydelse ikke kan købes
overhovedet.

De må da være part i konflikten.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-05-09 21:57

> [...]
> at
> udbyde kurset. Det er ikke det produkt vi har. Vi kan ikke bruge et 2008

Hvorfor vil I ikke det? At være på kursus i et 4 år gammelt stykke software
mod et nyt? Det vil I ikke komme langt med rent klagemæssigt - som ikke er
mod MS men mod kursusudbyderen.

Mvh Maria

Fra : Jan Kronsell

Dato : 11-05-09 23:12

Maria Frederiksen wrote:

> Hvorfor vil I ikke det? At være på kursus i et 4 år gammelt stykke
> software mod et nyt? Det vil I ikke komme langt med rent klagemæssigt
> - som ikke er mod MS men mod kursusudbyderen.

Hvis man ikke har tænkt sig at opgradere kan det vel være meget relevant at
tage et kursus i den software man har, i stedet for i en software, man ikke
har og måske ikke får?

Til gengæld er jeg enig i, at problemet skyldes udbyderen, ikke Ms.

Jan

Fra : Steen Hansen

Dato : 12-05-09 06:19

On Mon, 11 May 2009 22:56:31 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>mod et nyt? Det vil I ikke komme langt med rent klagemæssigt - som ikke er

Det kunne tænkes at 2005 er mere udbredt end 2008, for eget
vedkommende kan vores software køre op i mod Oracle, samt sql 2000 og
2005 men ikke 2008, og der er ingen planer om at implementere dette.

En anden årsag kunne også være at 2005 er gratis sålænge DB ikke
overstiger 5GB, herefter koster DB 50.000. Mig bekendt kan 2008 kun
fås i en købeudgave.

Steen

Fra : Leif Neland

Dato : 12-05-09 07:17

Steen Hansen skrev:

> [...]
>
> En anden årsag kunne også være at 2005 er gratis sålænge DB ikke
> overstiger 5GB, herefter koster DB 50.000. Mig bekendt kan 2008 kun

Så forstår man bedre hvorfor MS ikke ønsker 2005 brugt.

For at vende tilbage til jura, kan MS lovligt "forbyde" kursusudbyderen
i at udbyde 2005-kurser?
Eller Open-Office kurser?

Der er måske noget, der hedder "Certificeret Microsoftkursusydbyder",
udbyderen kan fratages?

Leif

Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-05-09 22:03

Steen Hansen wrote:
> [...]
>
> En anden årsag kunne også være at 2005 er gratis sålænge DB ikke
> overstiger 5GB, herefter koster DB 50.000. Mig bekendt kan 2008 kun

Det kan tænkes at 2005 er decideret bedre end 2008, svarende til Windows
XP kontra Vista. Selv har jeg i hvert fald et stort ønske om at komme
til at nøjes med XP indtil Windows 7 kommer ud, for jeg har hørt *så*
mange grimme ting om Vista.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-05-09 20:34

> [...]
> XP kontra Vista. Selv har jeg i hvert fald et stort ønske om at komme til
> at nøjes med XP indtil Windows 7 kommer ud, for jeg har hørt *så* mange
¨
"Hørt" har ikke nødvendigvis noget med fakta at gøre. Vista er MEGET bedre
end Xp på mange punkter.

Mvh Maria

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-05-09 21:12

Maria Frederiksen

> "Hørt" har ikke nødvendigvis noget med fakta at gøre. Vista er MEGET bedre
> end Xp på mange punkter.

Men dårligere på andre mere afgørende punkter :)

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 15-05-09 07:05

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> "Hørt" har ikke nødvendigvis noget med fakta at gøre. Vista er MEGET
> bedre end Xp på mange punkter.

Nå, det er sjovt nok ikke vores erfaring (som systemkonsulent), (og med
vores mener jeg mine kollegaer og jeg).

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 15-05-09 07:06

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> Vista er MEGET bedre end Xp på mange punkter.

Nævn lige nogle af de mange punkter?

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Robert Piil

Dato : 15-05-09 09:23

N_B_DK skrev:

> Nævn lige nogle af de mange punkter?

Jeg kan i hvert fald nævne et vægtigt argument, for dem der har det behov.

Vista findes i en version der kan håndtere mere end 4GB RAM. XP 64-bit
har om muligt et endnu dårligere ry end Vista.

Jeg har i øvrigt ikke oplevet flere problemer med at håndtere familiens
fem Vista maskiner (3x Vista Business 32-bit, 1 x Vista Home 32-bit og 1
x 64-bit ultimate) end jeg havde da de var på XP.

--
Robert Piil

Fra : N_B_DK

Dato : 15-05-09 18:37

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> Vista findes i en version der kan håndtere mere end 4GB RAM.

Ja i 64bit version, præcis som XP 64 bit.

> Jeg har i øvrigt ikke oplevet flere problemer med at håndtere
> familiens fem Vista maskiner (3x Vista Business 32-bit, 1 x Vista
> Home 32-bit og 1 x 64-bit ultimate) end jeg havde da de var på XP.

Men du bruger dem nok heller ikke erhversmæssigt, det er mit klare
indtryk det er der de fleste problemer opstår. (ved der er mange
problemer på det punkt, men antager at vista til privat brug fungerer
noget bedre)

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : H. Jensen

Dato : 15-05-09 08:18

> ¨
> "Hørt" har ikke nødvendigvis noget med fakta at gøre. Vista er MEGET bedre
> end Xp på mange punkter.
>
> Mvh Maria

Nu kører jeg med Vista'en her i virksomheden (Bemærk ental). Den går ned
hver 14'ende dag. Det er i parantes bemærket den tredje maskine som har jeg
kørt med den pre-installeret på. De to andre blev down-gradet til XP og
fungerer fint ude i organisationen.

For at gøre verdenen simpel for mig selv og undgå for mange nedbrud så
starter jeg op på den og afvikler mit arbejde på en terminal-server med
Windows 2003. Desuden har jeg hentet en ældre virtuel maskine med Windows
2000, som rummer noget brancherelateret software som kører i vmware player.
Vista'en bliver med andre ord ikke udfodret og alligevel går den ned hver
14'ende dag.

Så vi kører XP, Office 2003 og SQL2005 så længe at det teknisk er muligt.
SQL-udviklingen blev flyttet til Polen igår da de af en eller anden grund
kan skaffe uddannelse dernede, så det aktuelle problem er løst og vi har
fået frigjort nogle midler til en sag (sparet gage).

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-05-09 00:25

Leif Neland skrev

> For at vende tilbage til jura, kan MS lovligt "forbyde" kursusudbyderen
> i at udbyde 2005-kurser?
> Eller Open-Office kurser?

Næh hvorfor tror du det?

Men MS kan trække eget kursusmaterialer (MOC) tilbage og forbyde
brugen af ældre materiale
Det ligger i aftalen med udbyderen

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-05-09 00:28

Steen Hansen skrev

> En anden årsag kunne også være at 2005 er gratis sålænge DB ikke
> overstiger 5GB, herefter koster DB 50.000. Mig bekendt kan 2008 kun
> fås i en købeudgave.

MSSQL 2008 Express findes som produkt
Om det skal købes eller det er gratis har jeg ikke undersøgt

MSSQL 2005 Express er gratis, andre 2005 versioner har aldrig været
gratis

- Peter

Fra : Steen Hansen

Dato : 12-05-09 15:49

On Mon, 11 May 2009 23:28:28 -0700 (PDT), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>Om det skal købes eller det er gratis har jeg ikke undersøgt
>
>MSSQL 2005 Express er gratis, andre 2005 versioner har aldrig været

Unskyld glemte express, men den er stadigvæk kun gratis indtil
databasen overstiger 5 GB

Steen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-05-09 09:02

Steen Hansen skrev

> Unskyld glemte express, men den er stadigvæk kun gratis indtil
> databasen overstiger 5 GB

Det er noget sludder/rod du skriver

SQL 2008 Express er gratis men kan ikke arbejde med databaser større
end 4GB
Begræsningen på 4GB kan evt omgås ved at arbejde med tabellerne
fordelt på flere databaser

Ønsker man at arbejde med større databaser skal man have et andet
(ikke gratis) produkt fx SQL 2008 standard

En liste med muligheder til sammenligning af versioner kan ses her:
http://www.microsoft.com/Sqlserver/2005/en/us/compare-features.aspx

Og lidt mere skriv vedr Express fra Devx
http://www.devx.com/MicrosoftISV/Article/38728

FUT: dk.edb.database

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-05-09 01:17

Peter Knutsen skrev

> Det kan tænkes at ...

Man kan forestille sig mange ting der ikke har bund i virkeligheden

- Peter

Fra : N_B_DK

Dato : 15-05-09 07:04

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> Man kan forestille sig mange ting der ikke har bund i virkeligheden

Ja især med jura.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.