Førtidspension osv.
Fra : Nana

Dato : 06-05-09 23:11

Hej gruppe...

Min bedste veninde har for flere år siden fået en pension, på baggrund af
uhelbredelig og alvorlig psykisk sygdom. Der er ingen tvivl om at hun ikke
får det bedre end hun har det nu. Hun tilses en gang imellem af en læge og
en sygeplejerske, som adminstrerer medicin osv. Hun bor hos sine forældre.
Det viser sig at hun er hundeangst for at miste sin pension. Jeg har forsøgt
at forklare hende at der ikke kommer nogen og tager den fra hende, men jeg
har brug for noget juridisk eller en bedre forklaring at give hende.
Nogen der kan hjælpe til lidt ro i sindet?

Mvh. Nana

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-05-09 00:25

Nana skrev:
> [...]
> har brug for noget juridisk eller en bedre forklaring at give hende.
> Nogen der kan hjælpe til lidt ro i sindet?

Loven finder du her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20626#K6

Og man kan da godt miste pensionen, hvis man fx bliver rask. Og det er
vel heller ikke så tosset?

--
Niels

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-05-09 09:57

Niels P Sønderskov wrote:
> Loven finder du her:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20626#K6
>
> Og man kan da godt miste pensionen, hvis man fx bliver rask. Og det er
> vel heller ikke så tosset?

Problemet er vel at hun frygter at blive *dømt* rask uden at *være* rask.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-05-09 13:07

Peter Knutsen skrev:

> Problemet er vel at hun frygter at blive *dømt* rask uden at *være* rask.

Og da sikkert en velbegrundet frygt med det nuværende regime.

--
Niels

Fra : Nana

Dato : 08-05-09 00:06

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Problemet er vel at hun frygter at blive *dømt* rask uden at *være* rask.
> Peter Knutsen
> sagatafl.org

Det er der ingen risiko for. Hun er lider af flere ting, inkl paranoid
skizofreni, dvs. ikke helbredeligt. Men ja, det er det hun frygter.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 08-05-09 01:20

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i en meddelelse

> Det er der ingen risiko for. Hun er lider af flere ting, inkl paranoid
> skizofreni, dvs. ikke helbredeligt.

Med farre for at springe grænserne for fundatsen så er det nu ikke helt
rigtigt det du skriver her
man kan gøres store dele af tiden næsten symptopm fri ved den rigtige
medicinering og trygge rammer

>Men ja, det er det hun frygter.

det kan jeg som sagt godt forstå men der er ikke noget at frygte

Fra : Nana

Dato : 08-05-09 11:39

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rigtigt det du skriver her
> man kan gøres store dele af tiden næsten symptopm fri ved den rigtige

Hun er erklæret uhelbredelig, da hendes sygdomme i kombination aldrig kommer
til at tillade et normalt liv. Alene bivirkningerne ved medicinen er sgu
nærmest en pension værd.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-05-09 09:36

Nana wrote:
> "Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er der ingen risiko for. Hun er lider af flere ting, inkl paranoid
> skizofreni, dvs. ikke helbredeligt. Men ja, det er det hun frygter.

Hvis hun lider af paranoid skizofreni med vrangforestillinger, og en af
disse er, at man vil tage hendes pension, så er det ikek særligt sandsynligt
at logik eller loven sort på hvidt kan overbevuise hende om, at hun tager
fejl og ikke behøver at frygte noget.

Jan

Fra : Nana

Dato : 08-05-09 11:41

> [...]
> sandsynligt at logik eller loven sort på hvidt kan overbevuise hende om,
> at hun tager fejl og ikke behøver at frygte noget.

Hun har ingen vrangforestillinger omkring det. Hun er bare bange for det,
fordi det ville fjerne hendes eksistensgrundlag. Hun var absolut villig til
at lytte til argumenter og se nogle paragraffer, så hun er altså slet ikke
ude for rækkevidde. Hun bad mig selv om det, for at være klar over hvor hun
stod.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-05-09 12:04

Nana wrote:

> [...]
> villig til at lytte til argumenter og se nogle paragraffer, så hun er
> altså slet ikke ude for rækkevidde. Hun bad mig selv om det, for at

Så burde der jo ikke være nogen problemer

jan

Fra : Nana

Dato : 08-05-09 00:05

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Loven finder du her:
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20626#K6
>
> Og man kan da godt miste pensionen, hvis man fx bliver rask. Og det er vel
> heller ikke så tosset? Niels

Der er desværre ingen chance for at hun bliver rask. Men man kan altså regne
med, at hvis intet ændrer sig til det bedre, så er hun sikret pension?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 08-05-09 01:13

Nana skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er desværre ingen chance for at hun bliver rask.

Det skal man ikke sige. Jeg har lige slået op at hele 25% skizofrene
kommer sig helt og 50% kan klare sig socialt.

> Men man kan altså regne
> med, at hvis intet ændrer sig til det bedre, så er hun sikret pension?

Ingen ting er sikkert, men ja, i store træk kan hun regne med det.

--
Niels

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 07-05-09 09:52

> [...]
> hende.
> Nogen der kan hjælpe til lidt ro i sindet?

hvis hun ikke kan overskue loven så sig hun kan ringe til sin sagsbehandler
der kan forklare det - der er også opus mm.

Fra : Nana

Dato : 08-05-09 00:07

> "Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i en meddelelse

> hvis hun ikke kan overskue loven så sig hun kan ringe til sin
> sagsbehandler der kan forklare det - der er også opus mm.

Hun kan nok bedre overskue loven end telefonen.
Opus... Jeg tror faktisk hun var tilknyttet.

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 08-05-09 01:16

> Hun kan nok bedre overskue loven end telefonen.
> Opus... Jeg tror faktisk hun var tilknyttet.
jamen der findes også nogen fra opus der stille og roligt kan forklare hende
det ... hvis hun har fået pensionen p.gr af *nerver* forstået som hvad det
nu end måtte indebære af dignoser så er hun stort set fredet efter som det
koster væsentligt flere resourcer at prøve sig frem med os der er
pensioneret på det grundlag i forhold til hvad der vil komme ud af det i den
sidste end - jeg har den selv på *nerver*
har haft det i 10 -11 år ca. jeg har ikke hørt ord om noget forsøg på noget
ikke en gang et skåne jop ...

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 02-06-09 19:26

"Nana" <nana@phobiasild.dk> skrev i en meddelelse

Hej Nana jeg har lige været væk det meste af tiden de sidste par måneder så
derfor dette sene svar
ved ikke om du læser det men hvis så her er det :)

> Hun kan nok bedre overskue loven end telefonen.
> Opus... Jeg tror faktisk hun var tilknyttet.
så kan hun bedre en fra Opus om at hjælpe sig eller bedre om at få en støtte
kontakt person - den sidste overskuer alt det borgeren ikke kan
nu er ingen som bekendt forpligtiget over evne jeg tviler oprigtigt på hvor
meget en social og sundhedes asistens kan overskue med en uddanelse på 18
mdr.
og 9 år skole gange - men hvis hun er heldig og for en der har en delt
stilling som social rådgiver og støtte kontakt så er hun altså godt hjulpet

jeg har faktisk en selv - jeg bruger hende ikke så tit sådan et par gange om
året MEN NÅR alt går op i hat & briller og jeg har ligget i min seng og kæde
røget imens jeg hørte Joy Divison
i 10 dage så plejer jeg gerne lige at kontakete hende før at høre om hun så
synes det er holdbart ( det synes hun ikke ) også er hun der - andre har
brug for hjælp et par gange om ugen
det bliver vuderet efter det behov der er - de har selvf ikke meget tid ...
men hvis man bedere dem om hjælp så sker der faktisk også noget ..

så det ville jeg da søge om hvis jeg var hende ja du kan såmænd søge sammen
med hende - hun skal bare skrive under på en samtygge erklæring så har du
agt indsigt og kan tale med hendes socila rådgiver og måske læge ( det kan
godt være der skal skrives en mere til det ) ...