ensrettede gader
Fra : Jubii

Dato : 06-05-09 12:20

Er det rigtigt at gade/vej/boulevard med midterrabat skal betragtes som
2 separat modsat ensrettede gader/m.m.?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-05-09 13:06

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message
> Er det rigtigt at gade/vej/boulevard med midterrabat skal betragtes som 2
> separat modsat ensrettede gader/m.m.?

Lyder som et trick-spørgsmål. I hvilken sammenhæng? Er det med henblik på om
du har lov til at gøre et eller andet eller ej?

Fra : Holst

Dato : 06-05-09 15:05

Uffe Kousgaard wrote:

> Lyder som et trick-spørgsmål. I hvilken sammenhæng? Er det med henblik på om
> du har lov til at gøre et eller andet eller ej?

I ensrettede gader er det mig bekendt ulovligt at bakke.

Så det er jo af betydning, om en vej med en midterrabat anses for
dobbelt- eller ensrettet, hvis man skal bakke.

Fra : Morten

Dato : 06-05-09 15:10

> I ensrettede gader er det mig bekendt ulovligt at bakke.

Så får man da lidt svært ved at parkere...
Det er der da mange ensrettede veje man godt må på - i hvert fald kender jeg
da et par stykker hvor jeg oftest færdes.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 06-05-09 15:13

> Det er der da mange ensrettede veje man godt må på

Altså at parkere :)

Så er spørgsmålet jo hvornår man bakker i lovgivningsmæssigt forstand.

Mvh
Morten

Fra : Holst

Dato : 06-05-09 18:40

Morten wrote:

> Så får man da lidt svært ved at parkere...
> Det er der da mange ensrettede veje man godt må på - i hvert fald kender jeg
> da et par stykker hvor jeg oftest færdes.

Bakningen i forbindelse med en parellelparkering anses mig bekendt ikke
som egentlig bakning.

Fra : Jubii

Dato : 06-05-09 19:25

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen

> Lyder som et trick-spørgsmål. I hvilken sammenhæng? Er det med henblik
> på om du har lov til at gøre et eller andet eller ej?

Det er blevet mig fortalt, at parkering ind til midterrabatten er
lovligt i sådanne gader. Det vil sige at der parkeres til venstre på
vejen og ikke helt til højre som det gøres normalt.
Desuden er det kun ud for en vis beboelsesbygning de gør det. Resten at
gadens parkering sker helt til højre på vejen.

Så tænkte jeg, at hvis det var lovligt at parkere indtil rabbatten og
dermed til venstre i gaden (påstået ensrettet), så må de jo også parkere
sådan på mere stærkt trafikerede gader, såsom Enghavevej som har en
midterrabat på strækningen fra Vigerslev Alle til sydhavns station. Også
den midterrabat er "skåret over" ved ind-/udkørsler til bygninger m.m.

Et kik i færdselsloven siger om parkering at det skal ske på en ensartet
måde, hvor der ikke er påbudt parkering. Jeg tolker det sådan at biler
på samme vejstrækning ikke må parkere uens, så nogen parkerer helt til
højre og nogen til venstre ved midterrabatten.

Midterrabat
_ _ _ _
_ _ _
Fortov.
F.eks. så enten skal de 4 ved rabatten parkere ved fortov eller de 3 ved
fortov parkere ved rabatten.

Det giver lidt perspektiv til den ellers lovlige midterabbatparkering på
Enghavevej hvis nogen på en strækning vil parkere ved midterrabatten på
grund af manglende parkeringspladser ved fortovet.
Hvis bare 1 starter tvinger det vel resten der vil parkere på
strækningen til også at parkere ved midterrabat.

Jeg vil mene trafikmængden ikke skulle være til hinder for lovligt at
begynde midterrabatparkering på Enghavevej, sydgående retning, hvor der
er så vidt jeg husker ikke påbudt parkering fra Vigerslev Alle og et
stykke ud ad Enghavevej til AAB´s bygninger nås.

Fra : Jubii

Dato : 06-05-09 19:47

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> der er så vidt jeg husker ikke påbudt parkering fra Vigerslev Alle og
> et stykke ud ad Enghavevej til AAB´s bygninger nås.

Er jeg ude i forkert tankegang om Enghavevej rabatparkering fordi der
med vejmarkering er påbudt kørebane, som til venstre, ved rabatten, er
så smal at der kun er plads til 1 kørebane, men til højre er bred nok
til 1 kørebane plus fortovsparkering?

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-05-09 14:29

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> Er det rigtigt at gade/vej/boulevard med midterrabat skal betragtes som 2
> separat modsat ensrettede gader/m.m.?

Ja, hvis vejen er mere end 300 meter lang. Se side 9 i dette link:
http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/0B5201F7-6731-472C-8F30-F0855B68162C/0/Till%C3%A6g3201_5.pdf
--
mvh/Preben

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-05-09 14:54

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> Ja, hvis vejen er mere end 300 meter lang. Se side 9 i dette link:
> http://www.kms.dk/NR/rdonlyres/0B5201F7-6731-472C-8F30-F0855B68162C/0/Till%C3%A6g3201_5.pdf

Det handler kun om, hvordan KMS registrerer det i top10dk (deres grundkort).

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 06-05-09 15:20

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> writes:

> Så er spørgsmålet jo hvornår man bakker i lovgivningsmæssigt
> forstand.

Jeg mener at kunne huske emnet har været diskuteret et par gange før
i denne gruppe, så prøv at se om ikke Google groups kan hjælpe dig.
--
/Wegge