Bøde manglende kørekort?
Fra : Sten Bo

Dato : 05-05-09 14:07

Der kræves BE Har aktuelt B og kører så uden E.

Har kikket i
http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

hvor der på side 83 og 85 står kr. 5000. Hvilket er nævnt og oplyst alle
vegne.

- og derefter på side 85 hvor der under formildende omstændigheder nævnes,
at man, hvis man i forvejen har kort til motorkøretøj kan slippe med kr.1500
( Påhængsvogn under 3500 kg.)

Man siger i debatten ,at man kun kikker på registreringsattesterne - og at
det er billigere at blive taget for overlæs - men jeg har spekuleret på om
man, hvis man bliver kontrolvejet, overskrider B og ud bøden over
vægtoverskridelsen, så også (kan) blive tiltalt for manglende kørekort?

Det er selvfølgelig meget overskueligt at tjekke attesterne og sjældnere, at
man vejer ( går jeg ud fra) men er det ligefrem sådan, at man hvis man
bliver taget, af hensyn til konsekvensen i kr. står sig ved ikke at få vejet
campingvognen op til faktisk egen/køreklar total vægt. ( Campingvogne ( og
autocampere) er ofte pga. modelændringer og ekstraudstyr for tunge, sådan
at man med alm. feriebagage overstiger total).

Der findes en max 50 kgs regel
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap03.pdf
Afsnit 3.01 side 12/13 hvorover ejeren er pligtig at få ændret
registreringen til faktisk vægt.

Anvendes reglen om formildende omstændigheder - eller koster det altid
(førstegangs) kr. 5000 som kørelærerne mm oplyser.

Det er ikke aktuelt for mig, vores har tot 750, men mere af "akademisk"
interesse.

Fra : blue

Dato : 05-05-09 15:09

> Der kræves BE Har aktuelt B og kører så uden E.

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår alle dine spørgsmål, men når man
kigger på, om en person skal have bøde for manglende B/E-kørekort er KUN
tallene på registreringsattesterne, der er afgørende. Hvad der reelt bliver
fragtet er underordnet. Bøden for manglende B/E-kørekort er altid 1.500 kr
(underforudsætning af at man har kørekort til motorkøretøj i forvejen).

Fra : Sten Bo

Dato : 05-05-09 17:12

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver fragtet er underordnet. Bøden for manglende B/E-kørekort er altid
> 1.500 kr (underforudsætning af at man har kørekort til motorkøretøj i

Tak. Som jeg mente.

Og du afklarede samtidig, at man ikke kan få bøde både for overvægt og
manglende kørekort. Det manglende kort kommer kun på tale hvis vægtene på
attesterne overskrides.

Man kan dermed ha en hvis interesse i ikke at få vejet vognen og bragt
attesten i overensstemmelse med den faktiske vægt, - da attesterne derefter
kan indebære at man meget simplere og med større bøde end konstateret
overvægt, kan tages for manglende kørekort. Bødekataloget taler endda om
en 7% grænse før overvægten koster.