Definitionen på et værelse i en lejlighed
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-05-09 23:35

Jeg bor i en lejlighed der, af boligforeningen, kaldes en 2 værelses (2
rum). Jeg har flere gange snakket med folk om at det er mærkeligt,
lejligheden har nemlig kun 1 opholdsrum, 1 køkken, 1 entre, 1 badeværelse
og et kælderrum. Grundplanstegning:
http://www.abesbjerg.dk/index.php?id=70&tx_ebbolig_pi1[lejemaalID]=35

Er det en 1 eller 2 værelses?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-05-09 23:41

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> rum). Jeg har flere gange snakket med folk om at det er mærkeligt,
> lejligheden har nemlig kun 1 opholdsrum, 1 køkken, 1 entre, 1 badeværelse

1 værelse.

--
Niels

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-05-09 23:57

Henrik Stidsen wrote:

> Er det en 1 eller 2 værelses?

1 værelse. Hvis der var en skillevæg mellem dit soverum og altanen, ville
soverummet ikke have noget vindue, og efter bygningsreglementet skal alle
værelser have et vindue.

Hvad står der i lejekontrakten? (som formentlig er det samme som udlejer
har indberettet til BBR).

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-05-09 12:49

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote in

> 1 værelse. Hvis der var en skillevæg mellem dit soverum og altanen,
> ville soverummet ikke have noget vindue, og efter bygningsreglementet
> skal alle værelser have et vindue.

Så skulle man vel have forlænget skillevæggen så man havde 2 aflange rum
for at gøre det til en 2 værelses.

> Hvad står der i lejekontrakten? (som formentlig er det samme som
> udlejer har indberettet til BBR).

Den står som 2 værelses alle steder jeg har set.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-05-09 13:13

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message

> Den står som 2 værelses alle steder jeg har set.

Min lejlighed har en nogenlunde tilsvarende indretning med 2 rum, hvor der
er en 4 meter lang væg imellem. Den midterste tredjedel af væggen mangler
dog, så der er en 135 cm bred åbning uden dør. Åbningen har samme højde som
de øvrige døråbninger i lejligheden. Det regnes også som 2 separate rum
ifølge min lejekontrakt, selvom det selvfølgelig fungerer som nærmest et
rum. Nogle naboer har helt fjernet væggen eller gjort åbningen endnu
bredere.

Men har det nogen praktisk betydning om det hedder det ene eller andet?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-05-09 13:25

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in

> Men har det nogen praktisk betydning om det hedder det ene eller
> andet?

Næ, den bliver nok nærmere mindre attraktiv hvis den bliver lavet om til en
1. værelses...

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-05-09 15:30

Uffe Kousgaard wrote:

> Men har det nogen praktisk betydning om det hedder det ene eller andet?

Jeg vil tro at antal værelser indgår i den offentlige ejendomsvurdering.

Hvis der er lovbestemte huslejerestriktioner, kan det måske også have
betydning for den maksimale husleje (nu ser det ud til at Henrik bor i
almennyttigt byggeri, så det er næppe relevant her).

Endvidere er der faktisk en regel (vist nok i boligreguleringsloven) om
hvor mange personer der må bo i en lejelejlighed, som afhænger af
antallet af værelser.

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-05-09 16:40

> Jeg vil tro at antal værelser indgår i den offentlige
> ejendomsvurdering.

Dvs det kunne have (positiv) betydning for afdelingens økonomi hvis det
blev lavet om? (færre værelser, lavere ejendomsvurdering, lavere
ejendomsskat?)

> Hvis der er lovbestemte huslejerestriktioner, kan det måske også
> have betydning for den maksimale husleje (nu ser det ud til at Henrik
> bor i almennyttigt byggeri, så det er næppe relevant her).

Det er en helt almindelig boligforneing, Arbejdernes Boligforening.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-05-09 17:07

Henrik Stidsen wrote:

> Dvs det kunne have (positiv) betydning for afdelingens økonomi hvis det
> blev lavet om? (færre værelser, lavere ejendomsvurdering, lavere
> ejendomsskat?)

Det bør ikke have nogen betydning for grundvurderingen, og det er den som
I betaler ejendomsskat (grundskyld) af.

Den eneste praktiske betydning er nok hvor mange der må bo i din
lejlighed (to personer per beboelsesrum).

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-09 18:23

Jesper Lund skrev:

> Den eneste praktiske betydning er nok hvor mange der må bo i din
> lejlighed (to personer per beboelsesrum).

Da jeg lejede værelser og lejlighed, havde det også betydning for
hvor meget boligstøtte man kunne få - nemlig til ét rum mere end
antalet af beboere. Jeg ved ikke hvordan det er i dag (eller om
der overhovedet er noget der hedder boligstøtte mere).

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-05-09 22:17

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> antalet af beboere. Jeg ved ikke hvordan det er i dag (eller om
> der overhovedet er noget der hedder boligstøtte mere).

Det er der og med den beboersammensætning der er her (mange pensionister,
både folke og førtids) er der nok mange der får boligsikring.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-05-09 22:22

> Det bør ikke have nogen betydning for grundvurderingen, og det er den
> som I betaler ejendomsskat (grundskyld) af.

Så det er noget med værdien af bygningen og dermed "friværdien" der kan
blive påvirket af det?

> Den eneste praktiske betydning er nok hvor mange der må bo i din
> lejlighed (to personer per beboelsesrum).

Det er vist ligemeget - hvis man bor mere end 2 bliver her godt nok trangt.