ændring af husregler/opsige lejer?
Fra : anonym

Dato : 29-04-09 21:00

dav igen...

Kort forhistiorie...
Andelsforening med et par enkelte udlejeboliger.
Intet nævnt omkring rygning i hverken husorden eller lejekontrakt.

Vi har så fået en STOR ryger som er komplet ligeglad med andre.
Resultatet er at alle fællesområder han færdes på STINKER af gammel røg.
Opgangen han bor i lugter som et askebæger.
Tørekælderen er stortset ubrugelig, for hvis han vasker, så skal alt tøj
der hang til tøre have en tur i maskinen igen.

Når man henvender sig til ham med problemet kommer svaret at "det skal
han nok selv administrere" eller "jeg er fandemig træt af dig".

Kan han opsiges?
Kan vi ændre husordnen til ingen rygning på fælles indendørs arealer, og
så opsige ham hvis han bryder den nye husorden?

Og Bo behøver slet ikke blande sig med kommentarer om sarte ikke
rygere.. rygerne i foreningen har samme problemer med manden.

Fra : Jubii

Dato : 30-04-09 07:18

"anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i meddelelsen
> Kan han opsiges?
Hans udlejer kan, hvis der er en god grund og hold i lejeloven til det.

> Kan vi ændre husordnen til ingen rygning på fælles indendørs arealer,
> og så opsige ham hvis han bryder den nye husorden?

En husorden kan ændres på et fællesmøde, hvor alle beboere er indkaldt.
Lejeloven behandler adfærd vedrørende god skik og orden og overtrædelser
af samme kan medføre opsigelse.
Husk at kun hans udlejer kan advare om overtrædelser og opsige på det
grundlag.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-09 21:34

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hans udlejer kan, hvis der er en god grund og hold i lejeloven til det.

> Husk at kun hans udlejer kan advare om overtrædelser og opsige på det

Udlejer er formodentlig andelsforeningen, - det lyder som en tidligere
lejeejendom overtaget af en andelsforening, og nu med 'restlejere' (ja, det
kaldes det altså ... ).

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-09 21:39

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Udlejer er formodentlig andelsforeningen, - det lyder som en tidligere
> lejeejendom overtaget af en andelsforening, og nu med 'restlejere' (ja,
> det kaldes det altså ... ).

Og BTW: hvis udlejer er en af andelshaverne (altså hvis der er tale om
fremleje), kan andelshaveren pålægges at bringe lejeren til orden med
sanktion i form af eksklusion, hvis det ikke sker. Andelshaveren er overfor
foreningen ansvarlig for lejerens overholdelse af husorden mv.

/Per

Fra : Jubii

Dato : 02-05-09 08:18

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> Og BTW: hvis udlejer er en af andelshaverne (altså hvis der er tale om
> fremleje), kan andelshaveren pålægges at bringe lejeren til orden med

Jo, hvis lejeren er pålagt en husorden e.lign. med hold i lejeloven.
Jeg tolker det sådan at det skal være samme husorden som resten i
ejendommen er underlagt. Og har ejendommen ingen husorden kan lejeren
ikke kaldes til orden af nogen.

Men andelshaverne kan nok opsætte rygeforbudsskilte uden at det står i
en husorden, og at dette forbud samtidigt er en ordensregel der kan
medføre opsigelse hvis det ikke overholdes.

Vores ejendom har en husorden der ikke nævner rygeforbud, men der er
rygeforbud i vaskekælderummet.

Fra : anonym

Dato : 30-04-09 23:11

Per Christoffersen skrev:

> Udlejer er formodentlig andelsforeningen, - det lyder som en tidligere
> lejeejendom overtaget af en andelsforening, og nu med 'restlejere' (ja, det
> kaldes det altså ... ).

Det er en ejendom ejet af andelsforeningen, med et enkelt værrelse lejet
ud. Lejeren er forholdsvis ny. under tre måneder, og han har allerede
gjort sig enormt flot bemærket.
Vi fik ham til at slukke det ellers døgn tændte anlæg ved en henvisning
til husordnen (hvor musik specifikt er nævnt).
Men han afviser bare al kritik, der ikke direkte kan læses ud af den
orden, og især hans rygevaner er helt hen i hampen.
Nå skal vidst snart have generalforsamling, så kan husordnen blive
revideret der...
Men jeg var bange for at betingelserne ved underskrivelsen af
lejeaftalen var bindende, således at han ikke vile kunne blive ramt af
en stramning i husordnen.

Fra : Jubii

Dato : 01-05-09 07:15

> Nå skal vidst snart have generalforsamling, så kan husordnen blive
> revideret der...

Jeg har tolket lejeloven omkring ændring af husordenen sådan, at alle
beboere skal være inviteret, og tolker videre at lejeren også skal være
til stede, hvis han vil, til det møde. Så i må nok opdele mødet hvis i
både skal have husorden og generalforsamling på dagsordenen.

Fra : Lasse

Dato : 01-05-09 19:51

> [...]
> til stede, hvis han vil, til det møde. Så i må nok opdele mødet hvis i
> både skal have husorden og generalforsamling på dagsordenen.

Af lejelovens § 27, stk. 2 fremgår det at udlejer som udgangspunkt kan
fastsætte en rimelig husorden, som lejerne kan ændre på et beboermøde
såfremt der er valgt beboerrepræsentation. Da det er lidt svært med kun et
lejemål tilbage i ejendommen, jf. § 64 stk. 1 og da der heller ikke kan
benyttes talsmandsordning, jf. 64, stk. 3 kan jeg ikke helt se hvorfor det
skulle være et krav at alle beboere indkaldes.

Lasse

Fra : Jubii

Dato : 02-05-09 07:29

"Lasse" <asd@af.gre> skrev i meddelelsen

> benyttes talsmandsordning, jf. 64, stk. 3 kan jeg ikke helt se hvorfor
> det skulle være et krav at alle beboere indkaldes.

Jeg har tolket §67 stk. 2.

Fra : Lasse

Dato : 03-05-09 12:46

> "Lasse" <asd@af.gre> skrev i meddelelsen

> Jeg har tolket §67 stk. 2.

Skal den ikke ses i sammenhæng med §67, stk 1, og derfor kun er relevant
såfremt der er valgt beboerrepræsentanter ?

Fra : Jubii

Dato : 03-05-09 16:13

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Skal den ikke ses i sammenhæng med §67, stk 1, og derfor kun er
> relevant såfremt der er valgt beboerrepræsentanter ?

Deraf tolkningen at det er 2 separate ordninger.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-05-09 12:47

Jubii wrote:

> Vores ejendom har en husorden der ikke nævner rygeforbud, men der er
> rygeforbud i vaskekælderummet.

Jeg tvivler på at du med en husorden kan forbyde rygning i lejlighederne.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-05-09 15:36

Jubii wrote:

> Naturligvis ikke, det er på trapper m.m. hvor man vil forbyde rygning.
> Jeg mener blot man måske ikke behøver en husorden for at sætte skilte
> med rygeforbud op for at det skal overholdes, med opsigelsesmulighed
> hvis det brydes flere gange efter advarsel.

Skilte på trappen må sidestilles med en husorden, så det afhænger af hvem
der har bemyndigelse til at udarbejde en husorden i ejendommen. Hvis det
er bestyrelsen, kan de bare sætte skilte op, men hvis vedtægterne siger
generalforsamlingen, må sagen skulle forelægges der.

(Jeg er ikke klar over om den nye rygelov rækker så langt at den også
forbyder rygning i trapperum i private ejendomme).

--
Jesper Lund