VISA-kortnr.
Fra : Morten KD

Dato : 29-04-09 07:40

Hej Gruppe

I forbindelse med reservation af hotelværelse til sommerferien, vil de bl.a
have mit visakortnummer opgivet. Jeg er ikke helt tryg ved det og vil derfor
høre om det er noget I har erfaring med? Og er der evt et alternativ, man
kan foreslå hotellet?
På forhånd tak for hjælpen!

Mimi

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-04-09 08:18

"Morten KD" <mortenkd@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bl.a have mit visakortnummer opgivet. Jeg er ikke helt tryg ved det og vil
> derfor høre om det er noget I har erfaring med?

Det er ganske almindeligt, og sikre at hotellet også har mulighed for at få
betaling, hvis du ikke møder op for at benytte det hotelværelse de har
reserveret til dig.
Hotellet trækker ikke beløbet før du har benyttet værelset, desuden er der
som forbruger ikke nogen reel risiko. Misbruges kortdata, kan du til enhver
tid på banken til at tilbagefører beløbet til din konto.

> Og er der evt et alternativ, man kan foreslå hotellet?

Betal forud.

Fra : FGHK

Dato : 29-04-09 10:38

> [...]
> bl.a have mit visakortnummer opgivet. Jeg er ikke helt tryg ved det og vil
> derfor høre om det er noget I har erfaring med? Og er der evt et

Du kan godt oplyse kortnr. og udløbsdato.

Du må bare ALDRIG oplyse din 4 cifrede pinkoden.

Den regel gælder både for netbank, kort osv osv.

Fra : Infinity

Dato : 29-04-09 11:43

FGHK wrote:
> "Morten KD" <mortenkd@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan godt oplyse kortnr. og udløbsdato.
>
> Du må bare ALDRIG oplyse din 4 cifrede pinkoden.
>
> Den regel gælder både for netbank, kort osv osv.

Ej heller den 3 cifrede kode bag på kortet.
Og aldrig nogensinde dit kontonummer.
--
/Infinity

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-04-09 12:11

Infinity wrote:

> Ej heller den 3 cifrede kode bag på kortet.
> Og aldrig nogensinde dit kontonummer.

Øh - kontonummer er der ingen poroblemer med kortnummeret er det du
bruger til at trække penge fra nettet af mv....

Kontonummeret er der ingen fare ved at udlevere.

/Johan

Fra : FGHK

Dato : 29-04-09 12:19

"Infinity" <Infinity@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ej heller den 3 cifrede kode bag på kortet.
> Og aldrig nogensinde dit kontonummer.
> --
> /Infinity

Øh
Den 3 cifrede kode bruger du når du betaler med visa kortet. F.eks. i danske
spil.
Den kan du godt oplyse.

Dit kontonummer ?????? Hvad med du med man ikke må oplyse det ?
Man kan ikke hæve penge på din konto uden dit samtykke.
Så jeg forstår ikke hvad du mener.

Fra : Robert Piil

Dato : 29-04-09 12:53

FGHK skrev:

> Øh
> Den 3 cifrede kode bruger du når du betaler med visa kortet. F.eks. i danske
> spil.

> Den kan du godt oplyse.

Det ville være dumt. Har man gjort det har andre alle oplysninger der er
nødvendige for at hæve hvad de vil på din konto. De steder du opgiver
den på nettet har (forhåbentlig) en secure betalingsløsning.

Har du oppgivet den 3-cifrede kode, tvivler jeg på at du vil få dækket
uretmæssig brug af dit kort af banken.

--
Robert Piil

Fra : Hauge

Dato : 29-04-09 12:59

Robert Piil wrote:
> Har du oppgivet den 3-cifrede kode, tvivler jeg på at du vil få dækket
> uretmæssig brug af dit kort af banken.

Sjovt nok, de butikker hvor man skal aflevere sit kort, kan ekspedienten på
under 1½ sekundt nå at se det nummer på bagsiden af kortet når dette lige
bliver vendt rigtigt til at passe i kortlæseren..
Så det nummer er ikke mere hemmeligt end som så. Du ved, falsk tryghed er jo
en god ting, så længe man tror på det

Mvh Hauge

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 29-04-09 13:31

> [...]
> Så det nummer er ikke mere hemmeligt end som så. Du ved, falsk tryghed er
> jo en god ting, så længe man tror på det

førhen kunne man bare trykke space 3 gange hvor det skulle indtastes... er
det blevet lavet om eller?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-09 13:49

Nikolai R. jensen skrev:

> førhen kunne man bare trykke space 3 gange hvor det skulle indtastes... er
> det blevet lavet om eller?

Det var en overgangsløsning fordi man ikke ønskede at afskære
3 milliarder eksisterende hævekort uden kontrolcifre fra at blive
brugt til netindkøb. Jeg tror ikke du kan finde det mere.

--
Bertel

Fra : Henrik Larsson

Dato : 30-04-09 07:58

> Har du oppgivet den 3-cifrede kode, tvivler jeg på at du vil få dækket
> uretmæssig brug af dit kort af banken.

Kontrolcifrene bag på kortet er til for at beskytte butikkerne, ikke
forbrugeren. Så dem må du gerne oplyse, også pr. telefon.

http://www.pbs.dk/dk/nyheder/nyhed_020313

- Fremover skal kortindehavere også oplyse deres kontrolcifre, når der
betales med betalingskort på internettet eller i post- og
telefonordreforretninger i Danmark.

Mvh Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-04-09 12:53

Infinity skrev:

> Og aldrig nogensinde dit kontonummer.

Hvorfor ikke?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : mr

Dato : 29-04-09 14:48

> Hvorfor ikke?

har du kortnummer og kontonummer + 3-cifret, er det ikke så svært at lave en
kopi af kortet.

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 29-04-09 16:21

"mr" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> har du kortnummer og kontonummer + 3-cifret, er det ikke så svært at lave
> en kopi af kortet.

mener du af magnetstrimlen eller hvad? for udseendet... det kan da være lige
meget hvilket konto nummer der står på det...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-09 13:10

Infinity skrev:

> Og aldrig nogensinde dit kontonummer.

Jeg oplyser meget gerne mit kontonummer. Desværre er der endnu
ingen der har indsat ekstra penge på kontoen endnu, men håbet er
lysegrønt:

Bertel

Fra : Michael Weber

Dato : 29-04-09 16:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg oplyser meget gerne mit kontonummer. Desværre er der endnu
> ingen der har indsat ekstra penge på kontoen endnu, men håbet er
> lysegrønt:
>
> 7245 1238637

Jyske Bank, udstedt af Søndergade-filialen ?

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-09 17:49

Michael Weber skrev:

> Jyske Bank, udstedt af Søndergade-filialen ?

Jepsen. Om aftenen kan beløbene indsættes via netbank. Små beløb
modtages med taknemmelighed, store med begærlighed.

--
Bertel

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 29-04-09 21:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jepsen. Om aftenen kan beløbene indsættes via netbank. Små beløb
> modtages med taknemmelighed, store med begærlighed.

Kan man sende 15 øre, eller bliver det rundet ned til nul efter sidste
mønt reform?

- cep

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-09 22:31

"\"Claus E. Petersen\" <\"Snurrberget\"@" <"REMOVE> wrote in

> Kan man sende 15 øre, eller bliver det rundet ned til nul efter sidste
> mønt reform?

Møntværdierne har kun betydning når du bruger mønter. Alle andre
betalingsmetoder, kreditkort, check, girokort, bankoverførsel er helt
uafhængige af hvilke mønt/seddel værdier der findes.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-09 22:41

"\"Claus E. Petersen\" <\"Snurrberget\"@" <"REMOVE> skrev:

> Kan man sende 15 øre, eller bliver det rundet ned til nul efter sidste
> mønt reform?

Når der ikke bruges mønter og sedler, skal beløb afregnes korrekt
ned til 1 øre.

--
Bertel

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 30-04-09 05:16

> Kan man sende 15 øre, eller bliver det rundet ned til nul efter sidste
> mønt reform?
>
> - cep

Takker for svarene

- cep

Fra : Ulrik

Dato : 29-04-09 21:13

Michael Weber wrote:

> Jyske Bank, udstedt af Søndergade-filialen ?

Findes der en oversigt et sted over registreringsnumre og filialer?

Ulrik

Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 29-04-09 21:57
Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 29-04-09 22:10

eller måske

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-09 14:17

> Ej heller den 3 cifrede kode bag på kortet.
> Og aldrig nogensinde dit kontonummer.
> --

Det er ikke en "kode" men kontrolcifre der kontrollerer om kortnummeret
er/kan være ægte.
Der findes også en eller anden formel man kan bruge til at kontrollere om et
CPR nummer er ægte.

Per.

Fra : Lars Månsson

Dato : 29-04-09 15:51

> [...]
> er/kan være ægte.
> Der findes også en eller anden formel man kan bruge til at kontrollere om et

Hvis du mener " Modulus 11 check af et dansk cpr-nummer " så kan man
ikke bruge det ikke mere. Se http://da.wikipedia.org/wiki/CPR-nummer og
http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=23&t=ForsideVisartikel&Articleid=4347

Hilsen

-Lars-

Fra : alexbo

Dato : 29-04-09 15:40

"Morten KD" skrev

> [...]
> bl.a have mit visakortnummer opgivet. Jeg er ikke helt tryg ved det og vil
> derfor høre om det er noget I har erfaring med? Og er der evt et

Det er normalt og mange hoteller vil slet ikke have gæster uden kort, jeg
har lige bestilt hotel i London og udover Visabetaling, skulle de have en
scanning af visakortet og kørekort eller pas, før de ville acceptere
reservationen.

Due to safety and data protection reasons, we require proof of photographic
identification and copy of the credit card; before we can fully confirm your
reservation.
Please email or fax us a copy of the cardholder's passport or driving
license, along with a copy of the credit card used to make the reservation;
so that we can proceed with payment and send you all the necessary check in
details.

mvh
Alex Christensen

Fra : bosol

Dato : 29-04-09 00:51

On 29 Apr., 09:40, "Morten KD" <morte...@jubiimail.dk> wrote:
> [...]
> høre om det er noget I har erfaring med? Og er der evt et alternativ, man

Booking.com fik mit visa nr. og der bliver ikke hævet - dog kun
hvis du udebliver uden at melde afbud, men det fremgår også af
bekræftelsen på dit Hotelophold, hvor mange dage før og med hvormeget
i afbestillingsgebyr. Hvis du vil ændre eller afbestille, har du fået
en pincode til det.