Opsigelse fra vært v/privat værelse?
Fra : *Olsen*

Dato : 28-04-09 19:21

Min 24-årige søn har i flere år boet til leje på et værelse i en lejlighed
på Østerbro.
Desværre har værtinden nu set sig sur på ham og har på det sidste dagligt
lagt "hadebreve"
til ham i det fælles køkken (2 lejere + 1 værtinde)
Min søn har flere gange opfordret til åben dialog, hvilket ikke er lykkedes.
Selv ønsker han ikke at kommunikere på denne måde.

I sidste besked til ham, opfordrer værtinden min søn til at finde en anden
bolig.

Vi har læst http://www.familieadvokaten.dk/Emner/754.html og her fremgår
det, at han har 1 måneds opsigelse,
hvilket kan ske enten skriftlig eller mundtlig.
Men skal han opfatte sidste opfordring som en opsigelse ?

Min søn har intet imod at flytte, men maj måned med eksamen er ikke det
bedste tidspunkt.

Jeg har opfordret ham til at ignorere sidste hadebrev, i håb om at komme på
den anden side af 1. maj så han først
officielt kan blive opsagt til 1.juli.

Eller hva' ?

\Olsen-far.

Fra : Henning

Dato : 28-04-09 20:33

> [...]
>det, at han har 1 måneds opsigelse,
>hvilket kan ske enten skriftlig eller mundtlig.
>Men skal han opfatte sidste opfordring som en opsigelse ?
Det er der sikkert kun een der kan svare på - udlejer.

>Min søn har intet imod at flytte, men maj måned med eksamen er ikke det
>bedste tidspunkt.
Så kan udlejer sikkert heller ikke udleje værelset igen i denne
periode?

>Jeg har opfordret ham til at ignorere sidste hadebrev, i håb om at komme på
>den anden side af 1. maj så han først
>officielt kan blive opsagt til 1.juli.
>
>Eller hva' ?

Tja, han risikerer at låsen er skiftet 1. juni, hvis udlejer betragter
brevet som en opsigelse. Hvad vil han så gøre?

Spørg udlejer, samtale fremmer forståelsen

Fra : Jubii

Dato : 28-04-09 20:45

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Tja, han risikerer at låsen er skiftet 1. juni, hvis udlejer betragter
> brevet som en opsigelse. Hvad vil han så gøre?

Henvende sig til huslejenævnet for at få tolket opsigelsens gyldighed.
Men i tvivl om opsigelsens gyldighed i det hele taget kan bedømmes af
huslejenævn.

Fra : Jubii

Dato : 28-04-09 20:41

"*Olsen*" <snyd@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvilket kan ske enten skriftlig eller mundtlig.
> Men skal han opfatte sidste opfordring som en opsigelse ?

Det kommer meget an på ordlyden. Der skal mindst stå en flyttedato.
Flyttedato er så første dag i en måned med 1 måneds varsel.

Fra : Carsten

Dato : 28-04-09 20:52

"*Olsen*" <snyd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har opfordret ham til at ignorere sidste hadebrev, i håb om at komme
> på den anden side af 1. maj så han først

Få din søn til at skrive et brev til værtinden med en besked om at han
arbejder på at finde et andet sted at bo, og at han regner med at flytte pr.
1. juli. Så har han kastet et kødben til hende som hun kan gnave på i nogen
tid - inden hun så igen når at se sig sur på ham så er vi sandsynligvis på
den anden side af 1. juni.

Carsten

Fra : *Olsen*

Dato : 29-04-09 07:16

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> han kastet et kødben til hende som hun kan gnave på i nogen tid - inden
> hun så igen når at se sig sur på ham så er vi sandsynligvis på den anden

Tak til alle for de gode svar.
Især det sidste har jeg opfordret min søn til at følge.

\Olsen