|
| Reklamationsret (erhverv) Fra : Tove |
Dato : 27-04-09 15:52 |
|
Jeg har købt et foto-app i aug 07. Det fungerer nu ikke, og jeg ringer til
salgsstedet. Får at vide, at det er et erhvervskøb. Det er rigtigt. Og så
kan man kun reklamere 1 år. Jamen, der står da 2 år på bagsiden af
fakturaen, sir jeg. Får at vide, der er et underpkt , hvor der står 1 år for
erhverv. Det er der altså bare ikke på min faktura ! Jeg faxer min bagside
til dem, taler med dem igen , og jo, der mangler godt nok underpkt. - det er
blevet påtrykt senere end mit køb. Men derfor gælder det altså alligevel,
sir de : kun 1 år ved erhvervskøb.
Kan det være rigtigt , når jeg har en faktura, hvorpå der står 2 år ?
Og hvordan skal jeg evt. forholde mig, hvis jeg vil kræve de to år er
gældende?
Mvh T
| |
Codexx (27-04-2009)
| Kommentar Fra : Codexx |
Dato : 27-04-09 12:56 |
|
On 27 Apr., 16:51, "Tove" <tovesegenm...@gmail.com> wrote:
> Jeg har købt et foto-app i aug 07. Det fungerer nu ikke, og jeg ringer til
> salgsstedet. Får at vide, at det er et erhvervskøb. Det er rigtigt. Og så
> kan man kun reklamere 1 år. Jamen, der står da 2 år på bagsiden af
> fakturaen, sir jeg. Får at vide, der er et underpkt , hvor der står 1 år for
> erhverv. Det er der altså bare ikke på min faktura ! Jeg faxer min bagside
> til dem, taler med dem igen , og jo, der mangler godt nok underpkt. - det er
> blevet påtrykt senere end mit køb. Men derfor gælder det altså alligevel,
> sir de : kun 1 år ved erhvervskøb.
> Kan det være rigtigt , når jeg har en faktura, hvorpå der står 2 år ?
> Og hvordan skal jeg evt. forholde mig, hvis jeg vil kræve de to år er
> gældende?
> Mvh T
Hvad der evt. står påtrykt fakturaen har som udgangspunkt ingen
betydning, da man jo først får fakturaen efter købet. Det er dog
egentligt ligegyldigt i dette tilfælde, hvor der jo rent faktisk står
2 år på fakturaen, hvilket også er udgangspunktet i købelovens § 54.
Du må derfor meddelele forhandleren at du har 2 åre reklamationsfrist
og at det må være op til forhandleren at påvise du har accepteret en
kortere frist inden købet. Vil de ikke rette sig efter det må du en
tur i byretten.
/Codexx
| |
Henning (27-04-2009)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 27-04-09 21:11 |
|
>Hvad der evt. står påtrykt fakturaen har som udgangspunkt ingen
>betydning, da man jo først får fakturaen efter købet. Det er dog
>egentligt ligegyldigt i dette tilfælde, hvor der jo rent faktisk står
>2 år på fakturaen, hvilket også er udgangspunktet i købelovens § 54.
Købeloven gælder ikke B2B.
>Du må derfor meddelele forhandleren at du har 2 åre reklamationsfrist
>og at det må være op til forhandleren at påvise du har accepteret en
>kortere frist inden købet. Vil de ikke rette sig efter det må du en
>tur i byretten.
To erhvervsdrivende kan aftale lige præcis hvad de vil - to års
reklamationsret gælder ikke i dette tilfælde.
| |
Allan Soerensen (27-04-2009)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 27-04-09 21:35 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:m84cv4tco52i5fg11gved596mcu70kaobr@4ax.com...
>
> Købeloven gælder ikke B2B.
Jo, hvis andet ikke er aftalt, så gælder købeloven også ved B2B.
Prøv at læs købelovens §1 og bemærk Stk. 2.
<SNIP>
§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller
følger af handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58,
§§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1,
og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.
</SNIP>
>>Du må derfor meddelele forhandleren at du har 2 åre reklamationsfrist
>>og at det må være op til forhandleren at påvise du har accepteret en
>>kortere frist inden købet. Vil de ikke rette sig efter det må du en
>>tur i byretten.
> To erhvervsdrivende kan aftale lige præcis hvad de vil - to års
> reklamationsret gælder ikke i dette tilfælde.
Idet der tilsyneladende ikke er aftalt andet, er udgangspunktet købeloven
gældende. Ved B2B kan købelovensbestemmelser fraviges, men det der ikke ud
til at være tilfældet her.
| |
JBH (27-04-2009)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 27-04-09 21:09 |
|
"Tove" <tovesegenmail@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:gt4gul$qrh$1@newsbin.cybercity.dk...
> Jeg har købt et foto-app i aug 07. Det fungerer nu ikke, og jeg ringer til
> salgsstedet. Får at vide, at det er et erhvervskøb. Det er rigtigt. Og så
> kan man kun reklamere 1 år. Jamen, der står da 2 år på bagsiden af
> fakturaen, sir jeg. Får at vide, der er et underpkt , hvor der står 1 år
> for
> erhverv. Det er der altså bare ikke på min faktura ! Jeg faxer min bagside
> til dem, taler med dem igen , og jo, der mangler godt nok underpkt. - det
> er
> blevet påtrykt senere end mit køb. Men derfor gælder det altså alligevel,
> sir de : kun 1 år ved erhvervskøb.
> Kan det være rigtigt , når jeg har en faktura, hvorpå der står 2 år ?
> Og hvordan skal jeg evt. forholde mig, hvis jeg vil kræve de to år er
> gældende?
Hvordan vil du dokumentere at apparatet har haft fejlen fra starten af jfr.
formodningsregelen.
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/
mvh
JBH
| |
Peter (27-04-2009)
| Kommentar Fra : Peter |
Dato : 27-04-09 21:59 |
|
"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:49f610e3$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hvordan vil du dokumentere at apparatet har haft fejlen fra starten af
> jfr. formodningsregelen.
>
> http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/
>
>
> mvh
> JBH
Det er da ikke særligt svært at vende bevisførelse i det spørgsmål.
Kameraet har været brugt som foreskrevet i brugsvejledningen. Har ikke været
udsat for "vold" i form af væsker eller stød.
Nu er det så pludselig op til sælger at bevise det modsatte.
Peter
| |
|
|