Selvmord lovlig i Danmark?
Fra : PerX ...

Dato : 27-04-09 14:25

Hvad er lovens syn på selvmord - er det lovlig i Danmark?

I England fx var det i mange år ulovligt at begå selvmord, så hvis man
overlevede blev man tiltalt (det er blevet ændret, så det ikke længere
ulovligt)

Fra : Snuden

Dato : 27-04-09 16:03

On Mon, 27 Apr 2009 15:24:43 +0200, PerX ...
<hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote:

>Hvad er lovens syn på selvmord - er det lovlig i Danmark?

Det er ikke ulovligt at begå, eller forsøge at begå, selvmord i
Danmark.
--
Snuden

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-04-09 14:00

Snuden wrote:

> Det er ikke ulovligt at begå, eller forsøge at begå, selvmord i
> Danmark.

Men du kan så vidt jeg ved - hvis du overlever - stadig blive straffet
for at forsøge, hvis du har bragt dine omgivelser i fare eller forvoldt
skade... (F.eks. alle de idioter der hopper ud foran et S tog i
myldretiden eller kører ind i en lastbil)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-04-09 16:09

On Thu, 30 Apr 2009 15:00:16 +0200, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

> [...]
>skade... (F.eks. alle de idioter der hopper ud foran et S tog i
>myldretiden eller kører ind i en lastbil)
Ja du kan straffes, men det er så ikke fordi du har forsøgt at begå
selvmord.

/Hans

Fra : Snuden

Dato : 30-04-09 18:33

<find.mig@paa.google> wrote:

> [...]
>skade... (F.eks. alle de idioter der hopper ud foran et S tog i
>myldretiden eller kører ind i en lastbil)

Muligt, men så er det ikke selvmordsforsøget du straffes for, men
følgevirkningerne.
--
Snuden

Fra : J

Dato : 27-04-09 16:06

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I England fx var det i mange år ulovligt at begå selvmord, så hvis man
> overlevede blev man tiltalt (det er blevet ændret, så det ikke længere

Og straffen for selvmordsforsøg i de forenede kongeriger var hængning.

Fra : Søren Blom

Dato : 27-04-09 16:12

"J" <j@nospam.xy> skrev

> Og straffen for selvmordsforsøg i de forenede kongeriger var hængning.

Grin, ja hvis man ikke selv kan finde ud af at tage livet af sig selv, så må
staten tage livet af en, det er ikke underligt, at engelsk humor er i
verdens klasse.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-04-09 18:48

Søren Blom wrote:
> "J" <j@nospam.xy> skrev

> Grin, ja hvis man ikke selv kan finde ud af at tage livet af sig
> selv, så må staten tage livet af en, det er ikke underligt, at
> engelsk humor er i verdens klasse.

Napoleon, der ikke var specielt engelsk, indførte dødstraf for at deltage i
dueller. På den måde kom man af med både taber og vinder af duellen.

Jan

Fra : Martin [TMM]

Dato : 27-04-09 18:51

Hej
PerX ... wrote:
> I England fx var det i mange år ulovligt at begå selvmord, så hvis man
> overlevede ....

Så begik man vel, teknisk set, ikke selvmord? ;)

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-09 14:51

> [...]

> I England fx var det i mange år ulovligt at begå selvmord, så hvis man
> overlevede blev man tiltalt (det er blevet ændret, så det ikke længere

Der var faktisk dødsstraf for [at forsøge] at begå selvmord.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Jensen

Dato : 03-06-09 15:58

Per Rønne skrev:

> Der var faktisk dødsstraf for [at forsøge] at begå selvmord.
Det var sku da en god ide´:) Lad os straks indføre det i Danmark :) OT i
know..politik :)

Nu er selvmordsforsøg ikke ulovligt men man kan da idømmes psykiatrisk
behandling hvis det mislykkes idet man har været til fare for sig
selv..evt. stadig er det så kan man tvangsindlægges. Nogle mennesker
mener faktisk at tvangsmæssig tilbageholdelse på et psykiatrisk hospital
er en form for straf :) Det kan i alle tilfælde føles sådan pga.
frihedsberøvelsen...