Ansvar for fremsendelse af regning
Fra : Ann

Dato : 26-04-09 04:31

Hej

Jeg skal lige have lidt styr på juraen og håber der en her som kan
hjælpe mig.

Jeg fik i går en regning + rykkergebyr på 100 kr for manglende
indbetaling af skorstensfejning.

Problemet er "bare" at jeg aldrig har modtaget nogen regning fra
skorstenfejermesteren.

Hvem har ansvar for fremsendelse af regningen? - gerne med henvisning
til lovstof.

Jeg er helt på den rene med at jeg skal betale for at for fejet min
skorsten - og i øvrigt mine, men det kræver at jeg får en faktura for
at jeg indbetale beløbet. Normalt betaler jeg skorstensfejermesteren
kontant, men denne gang var den regningen svenden havde med forkert,
fordi jeg kun skulle have fejet 1 skorsten mod tidligere 2 (den anden
er blændet). Aftalen med svenden var så, at mester skulle fremsende en
ny regning på det korrekte beløb og den har jeg ALDRIG modtaget.

Problemet er nu - hvem har ansvaret for at jeg modtager regningen??

Vi er meget påpasselige med at sortere breve og regninger fra
reklamerne og er 100% sikre på, at vi ikke har fået nogen regning.

hilsen

Ann

Fra : Steen Hansen

Dato : 26-04-09 12:46

On Sun, 26 Apr 2009 03:31:13 -0700 (PDT), Ann <ecj@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Vi er meget påpasselige med at sortere breve og regninger fra
>reklamerne og er 100% sikre på, at vi ikke har fået nogen regning.

Hvis du ved at din skorsten er blevet fejet ved du også der er en
regning for dette, og så er det op til dig at få den betalt uanset om
du så har modtaget et girokort eller andet.

Ved du derimod ikke at der en regning er det straks mere kringlet, og
det vil jeg ikke udtale mig om.

Så koldt og brutalt, ved du at du skylder penge væk er det ene og
alene op til dig at få betalt. Du skal selv opsøge ham du skylder
penge og så få betalt, han behøver ikke gøre noget i dette tilfæle,
det er en service fra ham at han sender en regning.

Mvh
Steen

Fra : Steen Hansen

Dato : 26-04-09 12:50

On Sun, 26 Apr 2009 13:46:11 +0200, Steen Hansen
<bruges_ikke@live.com> wrote:

> [...]
>penge og så få betalt, han behøver ikke gøre noget i dette tilfæle,
>det er en service fra ham at han sender en regning.

Så i dit tilfælde skulle du forholds kort tid efter have rykket for
regningen.

Fra : Ulvir

Dato : 26-04-09 14:23

"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i meddelelsen
> On Sun, 26 Apr 2009 13:46:11 +0200, Steen Hansen

> Så i dit tilfælde skulle du forholds kort tid efter have rykket for
> regningen.

Med et rykkergebyr på 100 kr, så kan han lære det..

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-09 20:47

"Steen Hansen" <bruges_ikke@live.com> skrev i en meddelelse

> Så i dit tilfælde skulle du forholds kort tid efter have rykket for
> regningen.

Det er jo det rene vrøvl.
Man har ikke noget krav på betaling, før man meddeler, hvad der skal
betales.

Den korrekte fremgangsmåde, vil være at bede skorstensfejeren om
dokumentation for rejsningen af kravet (altså for den fremsendte faktura),
og når hvis denne foreligger herefter tage stilling til, om man anser det
for rimeligt at tro, at denne faktura faktisk er noget frem, og bortkommet
ved en fejl hos modtageren.
(Det viser sig jo så senere, at skorstenfejeren ikke kan dokumentere kravet,
fordi han ikke har sendt fakturaen)

Det er kun hvis der er indgået en aftale om en fast leverance og en fast
betalingsfrist (abbonnementslignende kundeforhold), eller der i købsaftalen
indgår en fastlæggelse af beløbs + betalingstidspunkt, at det kan komme på
tale, at køber kan have et medansvar for at bringe afregningen frem. Ingen
af delene foreligger i den konkrete sag.
Så er det faktisk op til sælger hvornår han vil rejse kravet om betaling.

At skorstenfejeren også handler i strid med regnskabsloven ved at kræve
betaling for arbejde der ikke er faktureret er en anden ting ...

/Per

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-04-09 14:34

Steen Hansen wrote:

> [...]
> penge og så få betalt, han behøver ikke gøre noget i dette tilfæle,
> det er en service fra ham at han sender en regning.

Og juraen findes bl.a. i Gældsbrevsloven §3:

"Er der ikke truffet aftale om betalingsstedet, skal betaling erlægges på
fordringshaverens bopæl, eller, hvis han driver forretning, på
forretningsstedet."

Populært: "Pengegæld er bringegæld". Det er altså skyldneren, der selv er
ansvarlig for at få betalt. Havde det derimod været andet end penge, du
skyldte, var det skorstensfejerens eget ansvar at få gælden ordnet for
"Anden gæld er hentegæld".

Skorstensfejeren behøver altså ikke udstede hverken faktura, girokort eller
andet.

Jan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-04-09 14:53

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> writes:

> Og juraen findes bl.a. i Gældsbrevsloven §3:
>
> "Er der ikke truffet aftale om betalingsstedet, skal betaling erlægges på
> fordringshaverens bopæl, eller, hvis han driver forretning, på
> forretningsstedet."

Men hvor er gældsbrevet henne?

I praksis vil det jo betyde, at skorstensfejeren kan gå ind, ordne
skorstenen og gå igen og så må kunden bare selv finde ud af at han har
været der og tage til kontoret for at finde ud af hvor meget han skal
betale. Umiddelbart giver det ikke nogen som helst mening i mit hoved.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-09 14:57

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev :

>Og juraen findes bl.a. i Gældsbrevsloven §3:
>
>"Er der ikke truffet aftale om betalingsstedet, skal betaling erlægges på
>fordringshaverens bopæl, eller, hvis han driver forretning, på
>forretningsstedet."

Har d'herrer fuldstændigt overset denne del af teksten fra det
oprindeig indlæg ?

--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Steen Hansen

Dato : 27-04-09 06:19

On Sun, 26 Apr 2009 15:56:43 +0200, jan_stevns wrote:

> [...]
>
>"Aftalen med svenden var så, at mester skulle fremsende en
>ny regning på det korrekte beløb og den har jeg ALDRIG modtaget."

Nej men det ændre ikke på hvem der har ansvaret for at der bliver
betalt, de skulle derfor selv rykke for at få tilsendt regningen.

Det påviler stadigvæk skylneren at få betalt.

Steen

Fra : Jesper Brock

Dato : 27-04-09 11:20

Steen Hansen skrev:

> Nej men det ændre ikke på hvem der har ansvaret for at der bliver
> betalt, de skulle derfor selv rykke for at få tilsendt regningen.
>
> Det påviler stadigvæk skylneren at få betalt.

Skyldneren _har_ truffet foranstaltning til at få betalt, og disse
foranstaltninger er aftalt med (ogdermed godkendt af) kreditor.

Der er indgået en aftale med skorstensfejerens fuldmægtige (svenden) om,
at der laves en opgørelse (regningen), som fremsendes til skyldner,
hvorefter skyldner indbetaler via det medfølgende girokort.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-04-09 16:42

Ann skrev:
> [...]
>
> Vi er meget påpasselige med at sortere breve og regninger fra
> reklamerne og er 100% sikre på, at vi ikke har fået nogen regning.

Hvorfor skulle der gå jura i den? Du snakker med skorstensfejeren og
minder ham om aftalen, betaler hvad du skylder selvfølgelig minus
rykkergebyret.

--
Niels

Fra : J

Dato : 26-04-09 16:55

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle der gå jura i den? Du snakker med skorstensfejeren og
> minder ham om aftalen, betaler hvad du skylder selvfølgelig minus
> rykkergebyret.

Nemlig, det har åbenbart fungeret OK tidligere, så man skal da være en dum
skorstensfejer, hvis man vil gøre et stort nummer ud af 100 kr., som jeg går
ud fra er skattepligtige på en eller anden måde?

Fra : Steen Hansen

Dato : 27-04-09 06:24

On Sun, 26 Apr 2009 17:55:27 +0200, "J" <j@nospam.xy> wrote:

> [...]
>skorstensfejer, hvis man vil gøre et stort nummer ud af 100 kr., som jeg går
>ud fra er skattepligtige på en eller anden måde?

Du mener skortesnfejeren er dum, fordi han vil have betalinf for det
ekstra arbejde samt omkostninger han har ved ikke at få sine penge til
tiden ?

Steen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-04-09 10:49

Steen Hansen skrev:

> Du mener skortesnfejeren er dum, fordi han vil have betalinf for det
> ekstra arbejde samt omkostninger han har ved ikke at få sine penge til
> tiden ?

Har du problemer med at læse en tekst?

--
Niels

Fra : Ann

Dato : 27-04-09 05:30

On 26 Apr., 12:31, Ann <e...@ofir.dk> wrote:
> [...]
>
> Vi er meget påpasselige med at sortere breve og regninger fra
> reklamerne og er 100% sikre på, at vi ikke har fået nogen regning.

tak for jeres hjælp.

Det viser sig, skorstensfejermesteren har rod i sine regnskaber -
mange naboer har også fået rykkere uden at have set en regning og der
er også sendt rykkere ud til folk som betalte skorstensfejeren
kontant.

Skorstensfejermesteren har lovet at sende en korrekt regning i morgen
uden rykkergebyr.

hilsen

Ann

Fra : J

Dato : 27-04-09 13:40

"Ann" <ecj@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

kontant.

Skorstensfejermesteren har lovet at sende en korrekt regning i morgen

Det var dejligt, at I slap for at skulle mødes i den lokale ret.