Dødsfald opdaget længe efter døden
Fra : Ralph

Dato : 24-04-09 16:26

Et hypotetisk spørgsmål:

Hvis en pensionist dør alene og først opdages efter - lad os sige - et år,
der bliver månedligt udbetalt pension. Husleje, el og varme, forsikringer,
licens o.lign. betales automatisk via PBS. Der er så 10-20000 i overskud på
kontoen da liget findes, hvem tilhører de penge? Pensionskassen (staten
eller privat er der forskel) eller arvinger?

--
Ralph

Fra : bosol

Dato : 24-04-09 09:56

On 24 Apr., 18:25, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> [...]
> kontoen da liget findes, hvem tilhører de penge? Pensionskassen (staten
> eller privat er der forskel) eller arvinger?

Ifm dødsfald, nu eller hvis liges først opdages senere - vil
skifteretten indkalde via Statstidende og når "ingen" kender afdøde,
er det ALTID kommunens socialforvaltning der går ind og sørger for
"resten" dvs. får bankkontoudtog m.v. også derfor at mange huse til
salg, ejes af "Boet efter Kurt ......"
jeg fandt lige et www.ois.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-04-09 07:15

bosol <bosolengo@gmail.com> wrote:

> også derfor at mange huse til
> salg, ejes af "Boet efter Kurt ......"

Et dødsbo med kendte arvinger sælges også af boet efter afdøde..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Ralph

Dato : 25-04-09 10:09

> licens o.lign. betales automatisk via PBS. Der er så 10-20000 i overskud
> på kontoen da liget findes, hvem tilhører de penge? Pensionskassen (staten
> eller privat er der forskel) eller arvinger?

Det var måske lidt dårligt formuleret, det jeg mener er at afdøde har fået
udbetalt pension uberretiget og hermed optjent en mindre formue, hvem ejer
formuen, pensionskassen eller arvingerne?

--
Ralph

Fra : Ann

Dato : 26-04-09 04:39

On 25 Apr., 11:08, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> udbetalt pension uberretiget og hermed optjent en mindre formue, hvem ejer
> formuen, pensionskassen eller arvingerne?

Formuen??

der vil da ikke være nogen formue for kommunen vil med garanti kræve
den for meget udbetalte pension tilbage, idet man kun er berettiget
til pension så længe man er i live.

I det tilfælde du skitserer må det antages at afdøde bor alene.
Man vil at fastslå dødstidspunkt ved at se hvornår der sidst er hævet
penge i banken - datoen på varer i køleskab, post mv. og så vil den
pension der er udbetalt med urette kræves tilbagebetalt af boet - så
i stedet for en formue kan man ende med en gæld.

hilsen

Ann

Læs mere her pkt 190 og frem

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20920#K26

Fra : Ralph

Dato : 26-04-09 13:43

"Ann" <ecj@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>pension der er udbetalt med urette kræves tilbagebetalt af boet - så
>i stedet for en formue kan man ende med en gæld.

Jaeh, men afdøde har jo boet et sted, har MÅSKE haft nogle forsikringer,
forbrugt varme og strøm, lejet et fjernsyn, fået opdateret sin budgetkonto
etc.

I den periode kan lejligheden ikke udlejes til anden side, forsikringen
dækker vel det den skal uanset personen er død, l'easy kan ikke leje
fjernsynet ud til anden side, varme og strøm er produceret og brugt - det er
vel rimeligt at der afregnes med disse faste udgifter inden pension
tilbagebetales - eller?
Men ellers tak for svar

Fra : battlefields

Dato : 26-04-09 13:51

> [...]
er
> vel rimeligt at der afregnes med disse faste udgifter inden pension

Hej
Der står lidt her på Ældresagens hjemmeside, der er tilsyneladnde forskel på
om man er alene eller samboende:
http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/raadgivning/vaerdatvide/social_pension/faelles_bestemmelser_for_social_pension/pensionistens_doed/Sider/Default.aspx

Hilsen Vibeke

Fra : Hans Jensen

Dato : 03-06-09 15:55

battlefields skrev:
> [...]
>
> Hej
> Der står lidt her på Ældresagens hjemmeside, der er tilsyneladnde forskel på

Folk der leverer varer og serviceydelser må altid kalkulere med at
modtageren/kunden kan afgå ved døden og at de derfor mister deres
mulighed for at gøre krav gældende. De kan nemlig kun gøre krav gældende
over for levende juridiske personer.

Så kommunen tager bare deres for meget udbetalte pension og så kan
kreditorerne så elelrs forsøge at gøre et krav gældende mod boet.
Er pengene derimod allerede betalt via PBS til kreditorerne kan
kommununen så forsøge at gøre krav gældende mod de omtalte kreditorer. I
de fleste tilfælde vil de nok undlade dette og bare hæve hvad der måtte
stå på kontoen. Det afhænger dog af hvorvidt der er nogle juridiske
personer der vedgår arv og gæld.