Civilt søgsmål mod borger i andet EU land
Fra : HKN

Dato : 24-04-09 03:48

Hej,

Jeg har handlet et større forbrugsgode i et andet EU land. Der er
lavet kontrakt, og af kontrakten fremgår at der medfølger diverse
tilbehør, som er specificeret med årgang osv.
Efterfølgende viser det sig at dette tilbehør med disse specificerede
årgange, ikke holder stik, men at sælger har dette tilbehør på sin
privatadresse. Han har tilbudt at jeg kan komme og hente det,
alternativt få et transportfirma til dette.
Desværre har han ikke reageret på hverken mail eller telefon, således
at vi kunne få dette bragt ud af verden. Jeg har været meget tålmodig,
og - synes jeg selv - fair i at tilbyde selv at afhente dette
tilbehør.

Nu er min tålmodighed slut, og jeg vil derfor stævne ham. Jeg mener
selv at jeg har en god sag i og med at kontrakten specifikt nævner
dette tilbehør, som han selv bekræfter at have hjemme.

Kan jeg bare overlade sagen til en hvilken som helst advokat, eller
skal jeg have fat i en advokat i det pågældende EU land?

Mvh
Henrik

Fra : Ceroy

Dato : 24-04-09 12:47

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i melding
[...]

Hva koster mest, betale en advokat til 2500 kr i timen eller betale for en
transport?

Fra : Henrik K

Dato : 24-04-09 07:01

> Hva koster mest, betale en advokat til 2500 kr i timen eller betale for en
> transport?

Hvad koster mest - at sende en transport, hvor manden ikke afleverer
tingene, eller betale en advokat?

Dit svar er hmmmmm..... - du har tilsyneladende ikke læst hele
teksten. Manden svarer jo ikke på mine henvendelser! Hverken
telefonisk eller elektronisk.

-Henrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-04-09 14:36

On Fri, 24 Apr 2009 06:00:45 -0700 (PDT), Henrik K
<henrikndk@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Dit svar er hmmmmm..... - du har tilsyneladende ikke læst hele
>teksten. Manden svarer jo ikke på mine henvendelser! Hverken
I må havde talt grimt sammen sidst i talte/skrev ?
Så han er nok bare træt af dig og gider dig ikke ?

Overvej en diplomatisk landing, skriv et pænt brev og foreslå en
metode til at bringe sagen ud af verden, hvis du gir dig, gir han sig
nok også.

Vælger du en dansk advokat løber der timer på, og oversættelse. Eneste
sikre vinder er advokaten.

Vælger du en udenlandsk advokat er det næsten "tag selv bord" for
denne, men det kunne være en start til at komme i kontakt med din
modpart.

Men det skal nok være ting af en vis (høj) værdi før man med fornuft
vælger at gå til en advokat.

Men det er gratis at gå ind/kontakte en advokat og høre om hvordan
landet ligger, men efterfølgende møder koster kasse.

Nu vides der ikke hvilket andet land der er i dine tanker, men nogle
danske advokatfirmaer har også kontorer i udlandet.

/Hans

Fra : bosol

Dato : 24-04-09 10:05

On 24 Apr., 16:35, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
> Nu vides der ikke hvilket andet land der er i dine tanker, men nogle
> danske advokatfirmaer har også kontorer i udlandet.

Du kan altid henvende dig til dansk Ambassade i pg land og spørge om
de kan anbefale en advokat der både kan tale landets- og dansk sprog.
Men du skal betale for servicen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-04-09 12:09

bosol wrote:

> Du kan altid henvende dig til dansk Ambassade i pg land og spørge om
> de kan anbefale en advokat der både kan tale landets- og dansk sprog.
> Men du skal betale for servicen

Og man bør nok undersøge detpågældende lands regler for, hvem der betaler
eventuelle sagsomkostninger.

Jan