Ferieloven ifm. fritstillelse + nyt job
Fra : Peter [5260]

Dato : 23-04-09 16:22

Jeg har prøvet at tyde Ferieloven, specielt §§ 15 og 16, men de giver
ikke rigtig svar på mit spørgsmål.

En funktionæransat opsiges d. 27-apr med 3 mdrs varsel, dvs. med
fratrædelse d. 31-jul. Medarbejderen er fritstillet fra d. 27-apr.
I opsigelsen anfører arbejdsgiver, at tilgodehavende ferie i videst
muligt omfang skal afholdes i opsigelsesperioden, dvs. 2 ugers
restferie og 1 uges hovedferie.
For mig at se er dette varsel OK jvf. Ferielovens §§ 15 og 16.

Nu sker der dog det, at medarbejderen d. 04-maj tiltræder en ny
stilling hos en anden arbejdsgiver.

Må den første arbejdsgiver så STADIG fastholde kravet om afholdelse af
ferie?
Henvisning til paragraffer, afgørelser m.m. vil være velkomment - tak!

Mvh
Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-04-09 05:58

On Thu, 23 Apr 2009 15:21:39 -0700 (PDT), "Peter [5260]"
<aktieanalytiker@gmail.com> wrote:
>Må den første arbejdsgiver så STADIG fastholde kravet om afholdelse af
>ferie?
Ja hvis der ellers er muligt at afholde ferien jf. ferielovens regler
omkring ferieafholdelse.

>Henvisning til paragraffer, afgørelser m.m. vil være velkomment - tak!
Jeg prøved det selv, men fik nyt job før hovedferien kunne brændes af
efter reglerne, så den havde jeg stadig til gode.
Alt afspasering gik dog tabt.

/Hans

Fra : Jens G

Dato : 24-04-09 06:28

> [...]

>restferie og 1 uges hovedferie.
>For mig at se er dette varsel OK jvf. Ferielovens §§ 15 og 16.

Med tre månederes opsigelse, mener jeg ikke der kan afholdes
hovedferie i opsigelsesperioden, da den skal varsles tre måneder før
afholdelse. Men restferien kan holdes.

>Nu sker der dog det, at medarbejderen d. 04-maj tiltræder en ny
>stilling hos en anden arbejdsgiver.
>
>Må den første arbejdsgiver så STADIG fastholde kravet om afholdelse af
>ferie?

Han betaler jo stadig løn, og også løn under ferie, indtil 31. juli,
så det vil jeg mene han kan. Ellers skal han jo både betale løn og
feriepenge.

>Henvisning til paragraffer, afgørelser m.m. vil være velkomment - tak!

Det var frit efter hukommelsen, men man kan helt sikkert finde noget
om det ved en googlesøgning. F.eks. fritstilling+ferie

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Brian og Charlotte

Dato : 24-04-09 10:35

(snip fra
http://www.pharmadanmark.dk/lon-ansaettelse/privat/generelle-vilkaar-side/opsigelse/Fritstilling-susp )
----
Ferie og fritstilling
Hvis du er opsagt og fritstillet, kan din arbejdsgiver anse mest mulig ferie
for afholdt i opsigelsesperioden. De almindelige varslingsregler skal
overholdes. Det vil sige, at restferien skal varsles med mindst en måneds
varsel og hovedferien med mindst tre måneders varsel. At arbejdsgiveren kan
anse mest mulig ferie for afholdt, betyder at din arbejdsgiver ikke behøver
give dig besked om, at ferien skal holdes i fritstillingsperioden. Alene det
at du er fritaget for din arbejdsforpligtelse, betyder at du holder din
ferie i fritstillingsperioden.

Hvis du begynder andet arbejde i fritstillingsperioden og ikke får holdt din
ferie fordi du begyndt på andet arbejde, kan din tidligere arbejdsgiver
alligevel som udgangspunkt anse din ferie for afviklet. I den situation bør
du dog altid kontakte Pharmadanmark for nærmere rådgivning.

-----

Mvh,
Brian R.