Må en lastbil bare stoppe for at læsse af?
Fra : Peter

Dato : 23-04-09 21:50

Hej

må en lastbil stoppe i en kørebane for at læsse af? Eller skal føreren
parkerer lastbilen væk fra kørebanen for at læsse af?

/Peter

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-04-09 23:21

Peter wrote:
> Hej
>
> må en lastbil stoppe i en kørebane for at læsse af? Eller skal føreren
> parkerer lastbilen væk fra kørebanen for at læsse af?

Det kommer an på hvor det er. Læs færdselsloven, og muligvis også
nogle politi vedtægter.

JonB

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-04-09 05:54

On 23 Apr 2009 20:50:25 GMT, "Peter" <xdzgor@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>må en lastbil stoppe i en kørebane for at læsse af?
Ja.
>Eller skal føreren parkerer lastbilen væk fra kørebanen for at læsse af?
Nej. Der er visse kørebanertyper hvor standsning (og parkering) er
forbudt, men det er jo nok ikke lige dem der er i spil her, mortorveje
feks.

Det er klart at man ikke må parkerer/stanse på
fortorve/cykelstiger/veje/kantsten jvf. FL, heller ikke af/pålæsning,
man har bare at parkerer (når vi taler af/pålæsning) på
parkeringspladser eller kørebanen dette gælder også selv om man er til
ulempe for den øvrige færdsel på kørebanen.
Dog kan der lokalt være givet tilladelse til delvis parkering på
fortorvet.

Man har som bilist en særlig evne til at tage stor hensyn til andre
billister når man parkerer i uoverensstemmelse med FL, man glemmer at
vise hensyn til den øvrige færdsel, det være sig gående, cykelister,
knallertkører og MC.

*Hvilken regel gælder for af/pålæsning. ?
#2.16. Parkering:
Enhver hensætning af et køretøj med eller uden fører. Standsning
kortere end 3 minutter, standsning for af- eller påstigning samt af-
eller pålæsning af gods anses dog ikke for parkering.

*Hvor lang tid må man være væk fra bilen ved en Af/pålæsning?
Den tid det er nødvendigt at være væk fra køretøjet, dvs. når
varen/personerne er læsset af/på er det bare at flytte køretøjet.

/Hans

Fra : Peter

Dato : 24-04-09 19:52

Hans Kjaergaard wrote:

> Ja.

> Nej. Der er visse kørebanertyper hvor standsning (og parkering) er
> forbudt, men det er jo nok ikke lige dem der er i spil her, mortorveje
> feks.

<snip>

OK - tak for svarene. Det var jeg slet ikke klar over (at det var
tilladt bare at stoppe og blokere kørebanen for kørsel).

/Peter

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-09 09:00

Peter wrote:

> <snip>
>
> OK - tak for svarene. Det var jeg slet ikke klar over (at det var
> tilladt bare at stoppe og blokere kørebanen for kørsel).

Tak for oplysningen. Vil du venligst destruere dit kørekort og tage
en ny køreprøve.

JonB

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-04-09 09:51

On Sat, 25 Apr 2009 10:00:19 +0200, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:
>Tak for oplysningen. Vil du venligst destruere dit kørekort og tage
>en ny køreprøve.
Også kommer du med din henvisning til hvor i FL du henter din
argumentation.

/Hans

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-09 17:45

Hans Kjaergaard wrote:
> Også kommer du med din henvisning til hvor i FL du henter din
> argumentation.

Folk som har taget kørekort burde godt vide hvor det er tilladt og
ikke tilladt at stoppe, læsse af/på og parkere. Der er adskillige
trick spørgsmål med et billede og en tekst: "må du stoppe her?"
"Må du parkere her?" osv.

JonB

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-04-09 18:38

Fra : Lars Raaby

Dato : 25-04-09 20:09

Jon Bendtsen skrev:
> [...]
> ikke tilladt at stoppe, læsse af/på og parkere. Der er adskillige
> trick spørgsmål med et billede og en tekst: "må du stoppe her?"

Jeg har aldrig set billeder til de prøver jeg har været oppe i.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Morten

Dato : 26-04-09 21:22

> Tak for oplysningen. Vil du venligst destruere dit kørekort og tage
> en ny køreprøve.

Hvor læser du at "Peter" har et kørekort? Eller det er måske noget du ved?

Ret basalt set behøver man vel ikke have kørekort for at stille sådan et
spørgsmål...

Mvh
Morten

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-04-09 22:01

Morten wrote:

> Hvor læser du at "Peter" har et kørekort? Eller det er måske noget du ved?
>
> Ret basalt set behøver man vel ikke have kørekort for at stille sådan et
> spørgsmål...

Næh, det gør man vel ikke. Men siden at langt de fleste har
kørekort, så gættede jeg på at Peter havde kørekort.

JonB

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-04-09 21:09

> [...]

> ulempe for den øvrige færdsel på kørebanen.
> Dog kan der lokalt være givet tilladelse til delvis parkering på

Det er så kun en korrekt gengivelse af Færdselslovens regler fsva. store
lastbiler:
Stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller
fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og lignende. Køretøj,
hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3,5 t, kan dog, medmindre andet
bestemmes i en lokal bekendtgørelse, standses eller parkeres med en del af
køretøjet på fortov, såfremt dette ikke er til fare eller ulempe for
færdslen på fortovet. 1. pkt. gælder ikke cykler og tohjulede knallerter.

Eksempel på en lokal regel, der helt forbyder delvis parkering på fortov mv.
er i København:
http://www.kk.dk/Borger/ByOgTrafik/Parkering/p_regler/~/media/DEA670E7C4D54F1AB4C64D03802DB89A.ashx

En tilsvarende regel gælder ikke for Frederiksberg (der jo er helt omkranset
af København), hvilket kan give nogle helt ejendommelige situationer, hvor
det er tilladt på den ene side af vejen, men ikke på den anden.

/Per