Tilgodebevis ved prisnedslag..
Fra : Brian Svendsen

Dato : 22-04-09 20:08

Jeg har søgt på nettet, og kan kun ffinde noget om tilgodebeviser, i
forbindelse med varer der tages retur..
Så jeg håber nogen kan hjælpe med dette her..

Jeg køber et klædeskab, som skal bestilles hjem, og betales ved bestilling.
2500,00
OK. Det er en landsdækkende kæde, så jeg er ikke så bange for det.
Skabet kommer, og vi skal afhente det.
Det viser sig at skabet har været ude af huset, og kommet tilbage. Jeg får
tilbudt at få nedslag på 2000,00.
Eneste fejl, var at den har været pakket op. Så det acceptere jeg så. 500,00
for et nyt klædeskab er da ok for mig.
Men jeg kan ikke få udbetalt det i kontanter, men som tilgode bevis.

Er det helt tilladt. Det er jo ikke en vare som er kommet retur eller lign.
Men et nedslag i prisen, som sælger tilbyder mig..

Håber der er nogen som kan hjælpe lidt her..

/Brian

Fra : Henning

Dato : 22-04-09 20:46

On Wed, 22 Apr 2009 21:08:21 +0200, "Brian Svendsen"
<bts-fjern-det@2ft-spam.dk> wrote:

> [...]
>Men et nedslag i prisen, som sælger tilbyder mig..
>
>Håber der er nogen som kan hjælpe lidt her..

Du bliver tilbudt en løsning, som du kan vælge at sige ja eller nej
til. Siger du nej tak, får de formodentlig bare et andet skab hjem til
dig, som du kan betale fuld pris for?

Fra : Brian Svendsen

Dato : 23-04-09 16:09

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Du bliver tilbudt en løsning, som du kan vælge at sige ja eller nej
> til. Siger du nej tak, får de formodentlig bare et andet skab hjem til
> dig, som du kan betale fuld pris for?

Ja OK. Det vil jeg godt give dig ret i.
Jeg skulle måske også have fortalt, at det først var da jeg skulle have
pengene at jeg fandt ud af det var et tilgodebevis.
Tilbudet lød jo (næsten ordret) "Du kan få et nedslag på 2000", og intet ord
da jeg accepterede om tilgodebevis

/Brian

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-09 20:52

Brian Svendsen wrote:

> [...]
> det var et tilgodebevis. Tilbudet lød jo (næsten ordret) "Du kan få et
> nedslag på 2000", og intet ord da jeg accepterede om tilgodebevis

Med den formulering skal du have rede penge.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-04-09 21:42

mr wrote:

> det er jeg ikke sikker på. Kan du henvise til paragraf?

Parternes aftale. Udgangspunktet må være penge, så hvis parterne ønsker
at aftale noget andet, skal de gøre det eksplicit. Butikken kan heller
ikke bare levere for 500 kr skumfiduser til opfyldelse af aftalen om et
prisnedslag på 500 kr.

Noget helt andet er at skabet sikkert godt kan leveres som "ny vare",
selv om det har været pakket ud. Naturligvis forudsat at der ikke er
mærker og skrammer. Men parterne har aftalt et prisnedslag.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-09 22:01

Brian Svendsen skrev:

> Men jeg kan ikke få udbetalt det i kontanter, men som tilgode bevis.

> Er det helt tilladt.

Nej.

Problemet er i praksis bare det som Henning opridser.

Efter købeloven har du fire muligheder når varen har en mangel og
sælger ikke tilbyder omlevering eller reparation. Nedslag i
prisen er en af dem, og det er ikke et nedslag som sælger kan
slætte sig på på nogen måde. Det er et kontant nedslag.

En retssag hvor du ville få ret, ville sikkert koste dig mere end
de 2000.

--
Bertel