Privat boligselskab laver penge på studere~
Fra : karupt

Dato : 22-04-09 08:57

Hej med jer!

Jeg håber at kunne få en vurdering af en lidt uheldig sag, af nogle
der er lidt længere inde i det juridiske system end jeg. Bær over med
mig, det er en lidt snørklet sag
Jeg skriver lige i 3 person, da jeg mener det giver et bedre overblik.

Ronni lejer sig i 2007 ind i en lejlighed i aalborg, 53kvm til en leje
af 4.750,-.
Ronni betaler et depositum på 16.000,- (excl 4.750 i første leje)
Grundet store økonomiske problemer i en periode, betaler Ronni ikke
sin leje, og lejemålet opsiges efter ca 6mdr.
Han skal naturligvis flytte ud, og snakker med udlejer om situationen.
Udlejer forsikrer Ronni at depositum er nok til at dække den skyldte
leje, og renovation af lejligheden.
Ronni flytter ud og modtager en opgørelse over udgifter.
Udlejer sender en efterregning på 8.000,- hvori udlejer har foranledet
en nedslibning af gulv(der var i orden jf. udflytningsrapport) tager
et gebyr for udflytningssyn(hvilket han har hørt er ulovligt) og
ydermere får malet lejligheden for et beløb på 10.000,-(24
arbejdstimer)

Ronni er dum ikke at reklamere sin utilfredshed til udlejer, og ved
desuden ikke hvad han skal stille op i et sådan tilfælde.

Efter uttallige henvendelser fra advokatbureauet ender sagen i
fogedretten, og beløbet er nu på 19.000kr

Slut bemærkninger:
Hvis ikke virksomheden, der i øvrigt hedder TopBolig, havde skrevet de
ekstra udgifter på regningen(gulv, flyttesyn), havde restancen for
lejemålet været 1000,-, et overskueligt beløb, selv for en fattig
studerende.

Udlejer lyver, desvære ikke skriftligt, om at restancen ville havne i
nul, sandsynligvis med overskud.

TopBolig ejer desuden advokatbureauet(Hørlyck & Steffensen) der står
for hovedparten af beløbet(19.000.-), hvor jeg tænker "Selvfølgelig
gør de det"

Handler boligselskabet lovligt i denne sag? Kunne jeg have gjort,
eller gøre noget anderledes?
(Ud over at brokke mig med det samme selvfølgeligt )

Håber jeg fik det hele med

På forhånd tak :)

Med venlig hilsen

Ronni

Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 22-04-09 17:07

Hvad skyltes nedslibningen af gulv ?
Hvordan kan du i øvrigt komme til at betale 16.000 + 8.000 kr.
til isandsættelse, i mine øre lyder det vanvittigt eller har du total
smadret alt i lejligheden ?

Du må om ikke andet se at få en advokat på sagen
ved ikke om det er for sent, men 24.000 kr. i istandsættelse er vel i
overkanten ved kun 6 mdr leje.
men lejekontrakten har du vel endnu.

mvh
Niels Pedersen

Fra : Jubii

Dato : 22-04-09 17:08

[...]

Næ, for er det privat eller almen?
Klage sendes til huslejenævnet ved privat.
Klage sendes til beboerklagenævn ved
almen.(http://www.forbrug.dk/klage/instans/naevn/beboerklage/)
Det skal gøres straks der kommer noget man ikke synes stemmer eller vil
checke med dem om hvorvidt regninger, opgørelser m.m. er rigtige(og
lovlige).
Den med at brokke sig til udlejer kan give rod i sagsbehandlingen.

De nævnte nævn har lokalkontorer rundt i landet.

Fra : karupt

Dato : 22-04-09 12:00

On 22 Apr., 18:06, "QBIC [6400] - Niels Pedersen"
<ni...@ringparken.dk> wrote:
> [...]
> eller gøre noget anderledes?
> (Ud over at brokke mig med det samme selvfølgeligt    )

Hej Niels
Jo, jeg har alle dokumenter endnu
Har bare været i tvivl om der var noget at gøre eftersom jeg aldrig
gik til en advokat, før lige inden sagen kom for fogeden.
Det var den fri advokathjælp, hvor det eneste han havde tid til at
fortælle var at flyttegebyr og gulvslibning var ulovligt.
Som Jubii siger kunne det måske også være at huslejenævnet er en
mulighed for klarhed omkring dette. Det er jo som sådan en "afsluttet"
sag.
Men ja, det virkede også helt ekstremt efter min mening, gulvets
nedslibning og udflyttegebyr fik jeg trukket fra, da jeg fortalte
TopBolig at det ikke var lovligt at tage udflyttesyn-gebyr, og desuden
havde dokumentation for gulvets stand i form af udflytterapport.
Men på det tidspunkt havde deres eget advokatbureau(som åbenbart også
står for inkasso?) lagt så mange ekstra salærer og udgifter på, at det
ikke hjalp vitterligt meget(på det tidspunkt ville de have depositum
(16.000,-), den skyldne leje, som jeg troede var trukket i depositum
(4.750), og 5500,- for gulv + 700 i udflyttesyn.

Er det ikke meget dyrt at gå til en advokat? Ville selvfølgeligt have
gjort det noget før, hvis ikke det er fordi jeg har en ide om at det
koster kassen. Og jeg er vel og mærke stadigt studerende.

Håber ikke jeg roder for meget rundt i alle de tal, så det ikke bliver
for forvirrende

Med venlig hilsen
Ronni