Afpresning
Fra : oz3bto

Dato : 22-04-09 12:57

Ejeren af en butik opdager et svind på 60-70.000 over 1½år og kan føre det
til en bestemt medarbejder
Ejeren kontakter medarbejderen med besked om at betale beløbet tilbage
ellers vil politiet blive indblandet

Er det ikke afpresning ?

Medarbejderen husker intet om at have syndt ejeren for de penge
Ejeren påstår at have beviser som medarbejjderen dog ikke må få afvide hvad
er

Hvad straf risikere medarbejderen ?

Takker på forhånd og håbe på svar fra nogen som ved hvad de taler om

Fra : Dan Storm

Dato : 22-04-09 13:50

oz3bto skrev:
> [...]
> til en bestemt medarbejder
> Ejeren kontakter medarbejderen med besked om at betale beløbet tilbage

Nej, det er ikke afpresning. Det er et venligt tilbud.
Hvis medarbejderen har stjålet de 60-70.000 kr, så er arbejdsgiveren da
uhyre flink at give tyven muligheden for at betale beløbet tilbage.

> Medarbejderen husker intet om at have syndt ejeren for de penge
> Ejeren påstår at have beviser som medarbejjderen dog ikke må få afvide hvad
> er
>
> Hvad straf risikere medarbejderen ?

Medarbejderen risikerer kun straf hvis det kan bevises at medarbejderen
har begået tyveri.

Såfremt medarbejderen ikke har stjålet disse penge synes jeg da at
medarbejderen bør lade arbejdsgiveren gå til politiet, således
medarbejderen kan renses for anklagerne.

> Takker på forhånd og håbe på svar fra nogen som ved hvad de taler om

Min erfaring bunder ud i min svigerindes oplevelse med netop samme
historie. Beløbet var blot 25.000 kr.

Arbejdsgiver beskyldte hende for at have stjålet 25.000 kr fra
kasseapperatet gennem en længere periode.

Arbejdsgiver fyrer hende med begrundelsen om tyveri og tilbyder hende at
hun kan betale beløbet tilbage eller blive meldt til politiet, da
arbejdsgiver påstod at denne havde beviser for tyveriet.

Resultatet blev at arbejdsgiveren intet fik ud af sin anmeldelse, efter
at min svigerinde nægtede at tilbagebetale et beløb som hun ikke havde
stjålet.

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-04-09 13:47

Dan Storm skrev

> Nej, det er ikke afpresning. Det er et venligt tilbud.

Det kan være tale om afpresning - dvs en overtrædelse af straffeloven
§ 281 stk 2
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=121398#Kap28

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-04-09 20:57

Peter Lykkegaard wrote:

> Det kan være tale om afpresning - dvs en overtrædelse af straffeloven
> § 281 stk 2
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=121398#Kap28

Er truslen ikke tilbørligt begrundet ved det forhold som har givet
anledning til fremsættelsen?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-04-09 14:34

Erik Olsen

> Er truslen ikke tilbørligt begrundet ved det forhold som har givet
> anledning til fremsættelsen?

Jeg kan ikke se noget forkert i at man vil ordne sagen i mindelighed,
men når skadelidte ikke vil fremlægge beviser for sin påstand så
lugter det lidt

- Peter

Fra : oz3bto

Dato : 22-04-09 23:14

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Erik Olsen

> [...]
Jeg kan ikke se noget forkert i at man vil ordne sagen i mindelighed,
men når skadelidte ikke vil fremlægge beviser for sin påstand så

-----------------------------

Medarbejderen siger at hun ikke har gjort det .. Stoler ret meget på
personen

Hvad kan det give af straf ?

Fra : Knut

Dato : 23-04-09 05:14

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message

> [...]
>
> - Peter
>

> -----------------------------
>

> Medarbejderen siger at hun ikke har gjort det .. Stoler ret meget på

Hvis personen har ret - eller det ikke kan bevises hun er skyldig - får hun
naturligvis ingen straf.
Bevisbyrden ligger hos anklager.

Knut

Fra : oz3bto

Dato : 23-04-09 10:56

"Knut" <e-postost@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "oz3bto" <no@in.dk> wrote in message

> Hvis personen har ret - eller det ikke kan bevises hun er skyldig - får
> hun naturligvis ingen straf.
> Bevisbyrden ligger hos anklager.
>
> Knut

Men hvis det nu viser sig at medarbejderen har gjort det hvad er straffen
så ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-09 21:56

oz3bto skrev:

> Medarbejderen siger at hun ikke har gjort det .. Stoler ret meget på
> personen

> Hvad kan det give af straf ?

I den situation giver det stort set ikke mening at angive en
mulig straf. Men siden du spørger, kan jeg da sige at hvis vi
forestiller os det allerværste, nemlig at medarbejderen bevidst
har snydt for et større beløb og løjet så stlærkt som en hest kan
rende, så kan straffen i værste fald blive fængsel i halvandet år
(for bedrageri).

Hvis svindet skyldes medarbejderen, men der ikke ligger en
bevidst handling bag, vil det formentlig ikke kunne straffes som
en forbrydelse, og afhængig af hvordan det er sket, er der måske
ikke engang tale om erstatning.

Der er alt for mange ubekendte til at man kan sige noget
fornuftigt om det.

--
Bertel

Fra : LHM

Dato : 26-04-09 07:33

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> har snydt for et større beløb og løjet så stlærkt som en hest kan
> rende, så kan straffen i værste fald blive fængsel i halvandet år

Nu er dette jo givetvis ikke bedrageri, men derimod underslæb, da der er
tale om betroede midler, men strafferammen er den samme.

lhm

Fra : Jubii

Dato : 22-04-09 17:24

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> føre det til en bestemt medarbejder
> Ejeren kontakter medarbejderen med besked om at betale beløbet tilbage

Her er hvordan afpresning defineres i lovgivningen, Paul.

1) den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget
vinding, truer nogen med vold, betydelig skade på gods eller
frihedsberøvelse, med at fremsætte usand sigtelse for strafbart eller
ærerørigt forhold eller åbenbare privatlivet tilhørende forhold,

2) den, som truer nogen med at anmelde eller åbenbare et strafbart
forhold eller med at fremsætte sande ærerørige beskyldninger for
derigennem at skaffe sig eller andre en vinding, der ikke er tilbørlig
begrundet ved det forhold, som har givet anledning til truslens
fremsættelse.