The Pirate Bay-sagen i Sverige
Fra : Erik Olsen

Dato : 20-04-09 18:39

Jeg har læst lidt om sagen mod the Pirate Bay i Sverige, men dagspressen
skriver stort set intet om det juridiske grundlag.

Kan nogen kort beskrive grundlaget for sagen, og om lovgivningen på
området er væsentligt forskellige i Sverige og Danmark?

Jeg hæfter mig især ved de idømte frihedsstraffe. Ville noget sådant
være muligt i Danmark?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-04-09 19:34

Erik Olsen skrev:
> [...]
>
> Kan nogen kort beskrive grundlaget for sagen, og om lovgivningen på
> området er væsentligt forskellige i Sverige og Danmark?

Jeg kender ikke sagen i deltaljer, og heller ikke de svenske
love.

> Jeg hæfter mig især ved de idømte frihedsstraffe. Ville noget sådant
> være muligt i Danmark?

Ja, det fremgår af Ophavsretsloven § 76. Hvis overtrædelsen
er begået forsætligt og under skærpende omstændigheder er
straframmen 18 måneder.

Men i særligt grove tilfælde, hvilket vel sagtens er yderst
relevant i dette tilfælde, kommer Straffeloven § 299 b ind i
billedet, og her er straframmen 6 år.

Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-04-09 18:50

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Men i særligt grove tilfælde, hvilket vel sagtens er yderst
> relevant i dette tilfælde, kommer Straffeloven § 299 b ind i

Tak for dit svar.

Fra : Codexx

Dato : 20-04-09 12:36

On 20 Apr., 19:39, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:
> [...]
>
> Kan nogen kort beskrive grundlaget for sagen, og om lovgivningen på
> området er væsentligt forskellige i Sverige og Danmark?

http://ss27i01.stream.ip-only.net/webb/Defavgdok2.pdf

Jeg kender ikke til svensk lovgivning, men du burde blive klogere af
ta læse dommen, den er affattet meget udførligt ifht. danske domme.

> Jeg hæfter mig især ved de idømte frihedsstraffe. Ville noget sådant
> være muligt i Danmark?

Ja, frihedsstraf er en mulighed ved grov overtrædelse af lov om
ophavsret.

/Codexx

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-04-09 18:55

Codexx wrote:

> http://ss27i01.stream.ip-only.net/webb/Defavgdok2.pdf
>
> Jeg kender ikke til svensk lovgivning, men du burde blive klogere af
> ta læse dommen, den er affattet meget udførligt ifht. danske domme.

Tak for linket. Det er desværre lidt svært for mig at læse fordi jeg er
uvant med juridisk sprogbrug på svensk.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-09 22:32

Erik Olsen wrote:

> [...]
>
> Kan nogen kort beskrive grundlaget for sagen, og om lovgivningen på
> området er væsentligt forskellige i Sverige og Danmark?

Ganske kort: de bliver dømt for *medvirken* til andres krænkelser af
ophavsret, ikke for selv at have krænket noget.

Kriterierne for medvirken er blandt andet at de må have været vidende om
at deres tjeneste blev brugt til krænkelser (generelt), og at de har
ignoreret klager over specifikke krænkelser (de meget underholdende svar
til diverse advokater).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-09 23:35

Codexx wrote:

> http://ss27i01.stream.ip-only.net/webb/Defavgdok2.pdf
>
> Jeg kender ikke til svensk lovgivning, men du burde blive klogere af ta
> læse dommen, den er affattet meget udførligt ifht. danske domme.

Der er også denne pressemeddelse fra den svenske domstol, som IFPI DK har
valgt at fildele med os alle sammen
<http://www.pladebranchen.nu/publikationer/Pirate-Bay-verdict.pdf>

--
Jesper Lund