Billed-ID ifbm. udarbejdelse af testamente
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-04-09 13:28

Hej gruppe

Min mormor skal til at have lavet et testamente. I den forbindelse vil
advokaten have billed-ID på den gamle dame (og de andre parter), men hun
har jo ikke just kørekort (eller pas for den sags skyld). Og der er jo
ikke billede på dankortet længere.

Hvad gør man så?

PS: Orker næsten ikke at få hende til at generhverve pappet bare for dét ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-04-09 14:27

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> writes:

> [...]
> hun har jo ikke just kørekort (eller pas for den sags skyld). Og der
> er jo ikke billede på dankortet længere.

Man går ned på kommunen og beder om at få lavet et ID-kort. Der står
godt nok at det er for unge, men mon ikke også man kan få det når man
er lidt ældre:
https://www.borger.dk/EMNER/FORBRUGPENGEFORSIKRING/FORBRUGKOEBOGSALG/KOEBSALGREKLAMATION/Sider/id-kortforunge.aspx

> PS: Orker næsten ikke at få hende til at generhverve pappet bare for dét ;)

Pjat med dig!

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-09 17:08

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Man går ned på kommunen og beder om at få lavet et ID-kort. Der står
> godt nok at det er for unge, men mon ikke også man kan få det når man
> er lidt ældre:

Vi kan jo søsætte betegnelsen "de grå unge".

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-04-09 15:18

On Mon, 20 Apr 2009 14:28:26 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

> [...]
>advokaten have billed-ID på den gamle dame (og de andre parter), men hun
>har jo ikke just kørekort (eller pas for den sags skyld). Og der er jo

Beder hende om at finde alt frem af ID hun måtte have gamle pas,
kørekort, dankort, skudsmålsbøger, sygesikringsbeviser, kort sagt alt
hun kan finde uanset om dette måtte være gammelt og udløbet, det
lægger man så foran advokaten så kan han selv vælge hvad han kan
bruge.

/Hans

Fra : Hauge

Dato : 20-04-09 15:25

Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
> hun kan finde uanset om dette måtte være gammelt og udløbet, det
> lægger man så foran advokaten så kan han selv vælge hvad han kan

Så vil jeg gerne høre om vitterlighedsvidner ikke er nok i sådan et
tilfælde? De bruges jo ret ofte ifm. større lån hos kreditforening og lign.,
så nogen må jo finde dem brugbare.

Mvh Hauge

Fra : Holst

Dato : 20-04-09 15:48

Hauge wrote:

> Så vil jeg gerne høre om vitterlighedsvidner ikke er nok i sådan et
> tilfælde? De bruges jo ret ofte ifm. større lån hos kreditforening og lign.,
> så nogen må jo finde dem brugbare.

Såfremt testamentet skal forbi den lokale notar, skal man så vidt jeg
ved fremvise billed-ID.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-04-09 15:50

On Mon, 20 Apr 2009 16:25:04 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:
>Så vil jeg gerne høre om vitterlighedsvidner ikke er nok i sådan et
>tilfælde?
Det må man jo spørge den gode advokat om, det er ham der sætter
reglerne i hans forretning.

Men han er vel på forkant med det stunt som banker/kreditinst. er i
gang med ?

/Hans

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-04-09 20:18

> Det må man jo spørge den gode advokat om, det er ham der sætter
> reglerne i hans forretning.

Se et link i et andet indlæg, - det er ikke advokaten der bestemmer men
reglerne for notarer.

> Men han er vel på forkant med det stunt som banker/kreditinst. er i
> gang med ?

Det er så heller ikke banker/kreditinstitutioner, der har fundet på det med
billedlegitimation.
Det er et lovkrav jvf. hvidvaskningsloven.

(det er OK at være paranoid, men hvis man virkelig er forfulgt er det bedst
at vide hvem der reelt er efter een ... )

/Per

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 20-04-09 16:11

Holst <newsfeb08@shelter.dk> writes:

> Såfremt testamentet skal forbi den lokale notar, skal man så vidt
> jeg ved fremvise billed-ID.

Det var tilfældet, da jeg og min ægtefælle fik oprettet et testamente
inden vi blev gift.

--
/Wegge

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-04-09 12:23

Hej gruppe

Tak for jeres input. Efter en snak med kommunen, så har jeg erfaret, at
der er aldersgrænse for deres ID-kort. Men heldigvis har jeg fået talt
med advokaten endnu engang, og han ville godt godtage sygesikringskort,
så jeg slipper for at skulle skaffe min mormor billed-id i denne omgang.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-04-09 16:03

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> writes:

> Tak for jeres input. Efter en snak med kommunen, så har jeg erfaret,
> at der er aldersgrænse for deres ID-kort.

Betyder det, at den eneste måde man kan få et gyldigt billed-id på, er
ved at anskaffe sig et pas eller et kørekort? Det er jo ikke alle der
kan få et kørekort og er det ikke noget med at man kan få sit pas
inddraget?