Bilen skal til syn ?
Fra : Kim

Dato : 20-04-09 05:45

Hvis man nu ikke når at få ens bil synet til tiden,
i hvor lang tid kan man så evt få rykket synsdatoen ?

Hvis man overskrider synsdatoen, og politiet kommer
forbi og klipper nr.pladerne af, får man så en bøde ?

Eller hvis man uheldigvis bliver stoppet på gaden,
får man så en bøde når de opdager at den ikke er
synet til tiden ?

Mvh Kim

Fra : Knut

Dato : 20-04-09 05:48

"Kim" <Spam@noway.dk> wrote in message
> [...]
>
> Eller hvis man uheldigvis bliver stoppet på gaden,
> får man så en bøde når de opdager at den ikke er

Tag nu bare ind og få det syn overstået - det tager ca. 15 minutter.
Det er betydeligt hurtigere end at få pladerne pillet af eller at skulle
betale evt. bøder.

Knut

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 20-04-09 05:50

"Kim" <Spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller hvis man uheldigvis bliver stoppet på gaden,
> får man så en bøde når de opdager at den ikke er

Jeg kan ikke svarer juridisk men praktisk, der sidder nød knapper
forneden de er svære at betjene når man er alene og oppe
Stig

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-04-09 07:12

On Mon, 20 Apr 2009 06:44:39 +0200, "Kim" <Spam@noway.dk> wrote:

>Hvis man nu ikke når at få ens bil synet til tiden,
>i hvor lang tid kan man så evt få rykket synsdatoen ?
Ring til motorkontor og spørg.
Du kan også bestille en tid længere fremme end "til tiden" og have
kvittering med for den bestilte synstid i bilen som bevis på at
synstid er bestilt. Det er ikke sikkert at den går.
Det dur jo ikke at bestille en tid 3 måneder efter "til tiden", det er
for åbenlyst, men et par uger skulle nok kunne gå.

>Hvis man overskrider synsdatoen, og politiet kommer
>forbi og klipper nr.pladerne af, får man så en bøde ?
Det kan man.

>Eller hvis man uheldigvis bliver stoppet på gaden,
>får man så en bøde når de opdager at den ikke er
>synet til tiden ?
Det kan man, men de tager nummerpladerne under alle omstændigheder.
Ligeså gør det ved manglende betaling af forsikring / vægt-ejer
afgift.

/Hans

Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 20-04-09 07:45

måske kan dette link give dig et overblik
http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw71460.asp

mvh
Niels Pedersen

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-04-09 10:03

In news:49ebfdf9$0$90274$14726298@news.sunsite.dk,
Kim <Spam@noway.dk> typed:
> [...]
>
> Eller hvis man uheldigvis bliver stoppet på gaden,
> får man så en bøde når de opdager at den ikke er

Vi fik vores bil synet for et par måneder siden, og jeg synes at kunne huske
at der på indkaldelsen stod, at man ikke kunne forlænge fristen ud over den
tid der var opgivet. Jeg er ikke bombe sikker, men jeg kan huske at min mand
og jeg talte om det. Han kørte så til syn en uge før fristen udløb, og der
var heldigvis ingen anmærkninger.

Jeg vil ikke tro at man får en bøde hvis politiet kommer og klipper
pladerne, men hvis man bliver stoppet på gaden er det sikkert en helt anden
sag.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-09 11:18

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> Jeg vil ikke tro at man får en bøde hvis politiet kommer og klipper
> pladerne, men hvis man bliver stoppet på gaden er det sikkert en helt

Min Citrôen C3 fik lov at gå tre uger over tiden, fordi jeg ikke havde tid.
Der går meget længere.
Faktisk så sprang min svoger helt over en 2 års periode med synet med sin
gamle Opel Astra.
Han brugte dog en lidt snedig teknik. Han bestilte syn så langt ud i
fremtiden som muligt over nettet.
Når datoen nærmede sig aflyste han synet og genbestilte så langt ud i
fremtiden som muligt igen.
Og så fremdeles.Til sidst blev han ringet op af en venlig betjent, der gav
ham foreslaget, om at han fik synet sin bil ingen 14 dage, ellers ville
betjenten komme forbi og hente pladerne. - Så blev den synet

Det skal siges, at episoden foregik fra 2003 til 2005 SVJH. Jeg aner intet
om, hvorvidt det stadig kan lade sig gøre.
Men et halvt års tid skulle vist ikke være det store problem.
Man lever bare med risikoen om, at man kommer til at gå fra bilen et
upraktisk sted med to snotunger på armen, og hvad har vi!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-04-09 11:37

In news:49ec4bd4$0$90273$14726298@news.sunsite.dk,
Frodo Nifinger <jnisnabelatdcadsl.dk> typed:

> [...]
> Man lever bare med risikoen om, at man kommer til at gå fra bilen et
> upraktisk sted med to snotunger på armen, og hvad har vi!

Den metode med at kunne forhale synet i ret lang tid, kunne man vist godt
med held praktisere før i tiden. Der er kommet meget mere strikse regler for
syn siden. Jeg skrev i et tidligere indlæg, at man ikke svjh kunne forlænge
fristen, men jeg havde ikke taget højde for, at de jo regner med månedsdagen
for første indregistreringsdato, det vil så sige at hvis bilen er
indregistreret første gang i april, så skulle man kunne forlænge fristen fra
den dato og tre måneder frem. Sådan har jeg forstået det.

Fra : Jesper

Dato : 21-04-09 07:37

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Man lever bare med risikoen om, at man kommer til at gå fra bilen et
> upraktisk sted med to snotunger på armen, og hvad har vi!

> [...]

Hvis det kun er problemet hvorfor så ikke få den synet ?

Der må jo være en anden grund til folk ikke vil til syn, nemlig fordi der er
noget i vejen med bilen.

Så du lever "bare" med risikoen at slå dine to snotunder ihjel fordi bilen
ikke er driftsmæssig forsvarlig !

Når jeg læser diverse indlæg får jeg virkelig indtryk af at folk er
hjernedøde, og tror det er smart at bryde love og regler. De fleste love
regler bliver NETOP lavet fordi nogle idioter ikke kan finde ud af at opføre
sig ansvarligt. Gjorde folk det, behøves man jo ikke lovgive om noget som
helst.
Men desværre ser jeg ofte folk med børn foran i bilen, uden sikkerheds sele,
folk der taler mobil, mens de tænder smøgen og vender sig halv rundt for at
se til "snotungen" på bagsædet, cyklister der drejer tværs over vejen uden
at se sig bagud, osv osv.

Man kan altid lave fejl, men utroligt mange tror de snyder loven, men
udsætter i virkligheden bare sig selv og andre for fare.

Få dog synet de biler, eller skrot dem. For dit og andres børns skyld.

Mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-09 11:35

"Jesper" <jesperhjem@mail.dkk> skrev i meddelelsen

> Hvis det kun er problemet hvorfor så ikke få den synet ?

Det har jeg da ingen anelse om.
Min bil er faktisk nysynet.

> [...]
> udsætter i virkligheden bare sig selv og andre for fare.
>
> Få dog synet de biler, eller skrot dem. For dit og andres børns skyld.

Som sagt er min vogn synet og i fuld forsvarlig tilstand - en 4 år gammel
C3.

Mit svar blev givet ud fra tidligere tiders erfaring med svogerens
handlemåde.
Hvorfor han trak den, ved jeg ikke, men det har givetvis været af økonomiske
årsager.
Jeg husker, at da bilen så endelig blev synet, var udgiften mindre slem end
forventet.

Jeg kan dog sagtens forholde mig til problematikken ud fra at et ungt par
med små børn oftest mangler kongens mønt.
Jeg er ikke ældre, end jeg kan huske, hvordan det var.

Det er let nok at forlange, at der her og nu skal kyles 15.000 kr efter et
køretøj, der er nødvendigt i det daglige. Noget andet er lige at rejse
pengene i den daglige kamp mellem engangsbleer og babymos.
Jeg husker, at det altid lykkedes, men at det nogen gange tog lidt tid.
Bevares nogen kommer letteret til det med høje startlønninger, men over
halvdelen af befolkningen starter altså ud som ufaglærte.

Jeg kan så prise mig lykkelig for at hovedelen af min etableringsperiode
foregik, inden det lovpligtige bilsyn kom på bordet.

Så at en fattigrøv, som jeg selv var, strækker tiden et par måneder eller
tre på en iøvrigt velfungerende bil, har jeg ikke specielt ondt af, når
bilen så efterfølgende synes eller skrottes.
En bil bliver pr definition jo ikke livsfarlig dagen efter, at den skulle
have været til syn.
Med begrænset kredit skal man ofte lige bruge lidt tid til at finde de
holdbare løsninger.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : /Peter

Dato : 20-04-09 11:56

> [...]
>
> Eller hvis man uheldigvis bliver stoppet på gaden,
> får man så en bøde når de opdager at den ikke er

.... jeg har et lille tillægspørgsmpål:

Er det tilladt at bilens ejer hjælper med lygter mm.?

Jeg var ude for at kører med op på liften, efter at have siddet og
tændt/slukket lyset ?
Jeg sad deroppe til han var færdig med undervognen,
Jeg tror ikke han gad at jeg stod der sammen med ham

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-04-09 08:51

> Jeg var ude for at kører med op på liften, efter at have siddet og
> tændt/slukket lyset ?
> Jeg sad deroppe til han var færdig med undervognen,
> Jeg tror ikke han gad at jeg stod der sammen med ham

Effektivt ...

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - få overstået JULEGAVERNE i en fart

Fra : alexbo

Dato : 21-04-09 09:53

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev

> Jeg var ude for at kører med op på liften, efter at have siddet og
> tændt/slukket lyset ?
> Jeg sad deroppe til han var færdig med undervognen,
> Jeg tror ikke han gad at jeg stod der sammen med ham

Hvis du ingenting foretog dig kan du have ret, men det er ikke ualmindeligt
at den der får synet svinger med rattet frem og tilbage, træder og slipper
bremsen, mens synsmanden ser efter nedenunder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jean Pierre

Dato : 20-04-09 19:26

> Eller hvis man uheldigvis bliver stoppet på gaden,
> får man så en bøde når de opdager at den ikke er
> synet til tiden ?

Ved ikke om man får en bøde, men nye plader koster svjv. 1.200 :(

Fra : Benny Andersen

Dato : 22-04-09 05:11

On 20 Apr., 06:44, "Kim" <S...@noway.dk> wrote:
> Hvis man nu ikke når at få ens bil synet til tiden,
> i hvor lang tid kan man så evt få rykket synsdatoen ?
Det mener jeg ikke man kan, men der gik, i et bestemt tilfælde anno
2008, over en måned efter fristens udløb, før et nyt brev fra
færdsesstyrelsen fastsatte en ny frist endnu en måned frem. (altså
over 2 mdr efter første frist). I dette brev 2, blev det pointeret, at
efter dennne dato kunne politiet indrage pladerne og udstede bøde.

> Hvis man overskrider synsdatoen, og politiet kommer
> forbi og klipper nr.pladerne af, får man så en bøde ?

ja.

> Eller hvis man uheldigvis bliver stoppet på gaden,
> får man så en bøde når de opdager at den ikke er
> synet til tiden ?

Ja, det må være samme hjemmel - overskridelse af tidsfrist for syn.
--
Benny Andersen