juridiske pakerings regler ?
Fra : Michael Tidemand

Dato : 17-04-09 20:52

Hej Gruppe

Jeg overholder så vidt muligt de p-regler der er opsat ved skilt eller
information, Men der er ting der undre mig.

Det skal lige siges at jeg arbejder i et større transportfirma.

Jeg har fået en p-afgift fordi jeg ikke satte min p-skive, jeg så p-vagten
og han så mig, man må max holde 2 timer, klokken var 1600 og min p-skive
vidste kl 0830/2030 ergo "havde" min bil holdt der i min 7½ time selv om jeg
købte avisen på mindre en 3 minutter og gik ud til bilen igen havde jeg fået
en bøde. P-vagten vidste altså bilen ikke havde holdt der mere end 3
minutter og ikke minimum 7½ time. Begrundelsen for bøden var altså at jeg
ikke havde sat min p-skive. På skiltet stod der max 2 timer. Kan han
tillade sig at holde øje og vente og så give en bøde?

2. Kan en p-vagt sende en bil væk fra fortovet uden for
pakeringsområdet ved en af/pålæsning. ?

3. Gælder P-københavn samtlige fortorve/cykelstiger/veje/kantsten,
alt hvad en bil kan køre på?

4. Hvilken regel gælder for transport af/pålæsning. ?

5. Hvor lang tid må man være væk fra bilen ved en Af/pålæsning?

6. Hvor meget juridisk grundlag har en p-vagt?

VH / Michael Tidemand

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-04-09 07:26

On Fri, 17 Apr 2009 21:51:53 +0200, "Michael Tidemand"
<michael.tidemand.nielsen@webspeed.dk> wrote:
> 2. Kan en p-vagt sende en bil væk fra fortovet uden for
>pakeringsområdet ved en af/pålæsning. ?
Ja, hvis man ikke må holde på fortovet.

> 3. Gælder P-københavn samtlige fortorve/cykelstiger/veje/kantsten,
>alt hvad en bil kan køre på?
De er parkeringsvagter og kontrollerer om parkering bliver udført
korrekt der hvor færdselsloven gælder.

Det er klart at man ikke må parkerer på
fortorve/cykelstiger/veje/kantsten jvf. FL, heller ikke af/pålæsning,
man har bare at parkerer (når vi taler af/pålæsning) på
parkeringspladser eller kørebanen dette gælder også selv om man er til
ulempe for den øvrige færdsel på kørebanen.

Man har som bilist en særlig evne til at tage stor hensyn til andre
billister når man parkerer i uoverensstemmelse med FL, man glemmer at
vise hensyn til den øvrige færdsel, det være sig gående, cykelister,
knallertkører og MC.

> 4. Hvilken regel gælder for transport af/pålæsning. ?
Du må forklare hvad du mener med "transport", men af/pålæsning er
altid tillandt.
"#2.16. Parkering:
enhver hensætning af et køretøj med eller uden fører. Standsning
kortere end 3 minutter, standsning for af- eller påstigning samt af-
eller pålæsning af gods anses dog ikke for parkering. "

> 5. Hvor lang tid må man være væk fra bilen ved en Af/pålæsning?
Den tid det er nødvendigt at være væk fra køretøjet, dvs. når
varen/personerne er læsset af/på er det bare at flytte køretøjet.

> 6. Hvor meget juridisk grundlag har en p-vagt?
Lidt uklart hvad du mener, men et bud er:
Der er forskel på en offentlig parkeringsvagt (Kommunen) og så en
privat (carpark og lign.)
Dem fra kommunen "bevogter" den del af det offentlige område de nu
holder øje med.

De private "bevogter" kun et begrænset areal hvor reglerne er baseret
på en privat aftale mellem parkeringspladsejer og den der parkerer.
Dvs. at hvis ellers reglerne for parkering er tydelige og tilgængelige
på det paivate parkeringsområde gælder de så snart man benytter
området.

/Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-04-09 14:31

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Dvs. at hvis ellers reglerne for parkering er tydelige og tilgængelige
> på det paivate parkeringsområde gælder de så snart man benytter

Du har vist ikke hørt om hvordan den slags bliver administeret i Kbh ;)

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- for "normal"

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-04-09 18:13

On Sat, 18 Apr 2009 15:31:12 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Du har vist ikke hørt om hvordan den slags bliver administeret i Kbh ;)
Nej, men det skal åbentbart holdes hemmeligt siden du ikke ønsker at
bidrage med informationen ?

/Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-04-09 19:17

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
news2ku4hgnp93cpggs9rnh23kob52flj9rq@4ax.com...

> Nej, men det skal åbentbart holdes hemmeligt siden du ikke ønsker at
> bidrage med informationen ?

Husker desværre ikke detaljer ud over at de gør som det passer dem - og at
videopolitibetjenten fra Sjælland var fanget i deres garn og at Parkering
København delte bøder ud på steder hvor de havde lyst til det men ingen
bemyndigelse. Det var i Basta, kontant eller hvad de nu hedder ...

Fra : nielsen

Dato : 19-04-09 03:04

On 17 Apr., 21:51, "Michael Tidemand"
<michael.tidemand.niel...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> ikke havde sat min p-skive.  På skiltet stod der max 2 timer. Kan han
> tillade sig at holde øje og vente og så give en bøde?

Kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-04-09 11:07

nielsen wrote:

> Kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Jeg har engang fået en parkeringsafgift for ikke at have sat min p-skive
korrekt, der var henvisning til relevante paragraf, så den var vist god
nok.

Der skal selvfølgelig være tale om en parkering. Så vidt jeg husker er
en standsning indtil 3 min ikke parkering.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-04-09 23:24

Erik Olsen skrev:
> Der skal selvfølgelig være tale om en parkering. Så vidt jeg husker er
> en standsning indtil 3 min ikke parkering.

Korrekt. Definitionen findes i Færdselslovens §2. Som udgangspunkt er
enhver hensættelse af et køretøj (også selvom føreren bliver siddende i
bilen!) en parkering.

§2 oplister dog en række undtagelser, nemlig "standsning kortere end 3

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-04-09 14:08

On Sun, 19 Apr 2009 02:03:38 -0700 (PDT), nielsen
<Bikenomore@gmail.com> wrote:
> [...]
P-skiven skal altid sættes i P-zoner, gør du ikke det falder afgiften,
alt det andet er uden betydning.

Kl 16:00 ser P-vagten en bil med en P-skive på kl. 0830/2030, altså
har den holdt der i min. 7,5 timer, det er et godt stykker over de 2
timer man må holde.

Men du kan prøve at argumenterer for at du ikke parkerede, men derimod
standsede i under 3 minutter. Måske du stadig har bonen fra aviskøbet
derpå kan der være anført købstidspunkt.

Ja. Sæt P-skiven korrekt i P-zoner og du har ikke noget problem, hvis
du ellers overholder parkeringsbetingelserne.

/Hans