Penge i klemme i et konkursbo.
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-09 12:23

Hej !

Historien meget kort:

Min veninde beder mig om at skaffe en bærbar pc.
Den køber jeg over nettet og betaler online.

Hun får pc'en leveret med den tilhørende faktura.

Ved en fejl indbetaler hun fakturabeløbet med en bankoverførsel til firmaet
i stedet for til mig.

Så viser det sig, at firmaet har indgivet konkursbegæring inden de har
modtaget indbetalingen fra min veninde.

Hvordan står man ?
Og hvad gør man ?

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-04-09 23:58

Abricosicus wrote:
> [...]
>
> Hun får pc'en leveret med den tilhørende faktura.
>
> Ved en fejl indbetaler hun fakturabeløbet med en bankoverførsel til firmaet

Det er hendes problem, hvis du klart og tydeligt har sagt at du skal
have pengene.

> Så viser det sig, at firmaet har indgivet konkursbegæring inden de har
> modtaget indbetalingen fra min veninde.

Det må hun slås med senere. Hun skal rette henvendelse til kurator
og sige at det var en fejl at de blev overført til den konto, de
skulle have været til en anden konto.

Der er _INGEN_ grund til at gå i yderligere detaljer over for
konkursboet.

JonB

Fra : Lasse

Dato : 17-04-09 20:33

"Abricosicus" <abricosicus(a)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> firmaet i stedet for til mig.
>
> Så viser det sig, at firmaet har indgivet konkursbegæring inden de har

Hvis pengene er overført efter dekretdagen kan hun kontakte kurator for at
få pengene udbetalt, formentlig mod forevisning af kvittering for
overførsel.
Er beløbet derimod overført inden dekretdagen mener jeg hun "bare" er en
simpel kreditor og skal derfor gøre sit krav gældende overfor boet så hun
kan få en eventuel dividende.
På Statstidende.dk kan du se præcis hvilken dato dekretdagen er.

Lasse

Fra : Jesper Brock

Dato : 18-04-09 00:24

Lasse skrev:
> [...]
> kan få en eventuel dividende.
> På Statstidende.dk kan du se præcis hvilken dato dekretdagen er.

Dekretdagen er uden betydning, da der ikke er tale om samhandel mellem
kvinden og firmaet. De har slet ingen forbindelse til hinanden, det er
jo tredjemand, der køber pc'en af firmaet.

Pengene havner udelukkende på firmaets konto ved en menneskelig fejl,
som skal rettes. Jeg er enig med Jon Bentsen, hun skal simpelthen rette
henvendelse til kurator og gøre opmærksom på fejlen og bede om at
beløbet tilbagebetales.

Beløbet tilhører _ikke_ konkursboet - der er tale om et beløb, som
uretnæssigt er kommet konkursbot i hænde.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-04-09 11:46

Jesper Brock wrote:

> Beløbet tilhører _ikke_ konkursboet - der er tale om et beløb, som
> uretnæssigt er kommet konkursbot i hænde.

Naturligvis. Og sker det ikke prompte, så er der tale om tyveri.

--
Kurt Lund

Fra : blue

Dato : 18-04-09 11:57

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Naturligvis. Og sker det ikke prompte, så er der tale om tyveri.

Nej - det er ulovlig omgang med hittegods.

Fra : Lasse

Dato : 18-04-09 12:00

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbagebetales.
>
> Beløbet tilhører _ikke_ konkursboet - der er tale om et beløb, som
> uretnæssigt er kommet konkursbot i hænde.

Vi er ikke uenige om at beløbet ikke tilhører konkursboet, men det kan jo
siges om alle andre kreditorer der har penge tilgode hos konkursboet, det
ligger lidt i sagens natur.
Som jeg husker konkursloven, så skelner den ikke mellem hvordan kreditorens
krav er på konkursboet er opstået, bortset fra opdelingen i priviligere krav
osv. Jeg kunne derfor ikke finde belæg for at denne kreditor skulle
behandles bedre end de andre kreditorer, idet jeg ikke mener § 82 anvendes
på pengekrav, men sigter på fysiske genstande.

Lasse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-09 12:29

Lasse skrev:

> Vi er ikke uenige om at beløbet ikke tilhører konkursboet, men det kan jo
> siges om alle andre kreditorer der har penge tilgode hos konkursboet, det
> ligger lidt i sagens natur.

Nej. Nogle penge tilhører boet, og nogle kreditorer har penge til
gode. Disse penge skal dækkes af konkursboets midler.

Man ejer ikke penge man har til gode. Man har et krav.

Tilfældigvis er der derudover et beløb der er indgået på boets
konto ved en fejl. De penge har aldrig tilhørt boet og kan derfor
ikke indgå i konkurssagen og ejheller holdes tilbage når ejeren
kræver dem udbetalt.

> Som jeg husker konkursloven, så skelner den ikke mellem hvordan kreditorens
> krav er på konkursboet er opstået,

Veninden har ikke et krav mod konkursboet. Hun har lavet en fejl
som skal rettes.

--
Bertel

Fra : Jesper Brock

Dato : 18-04-09 16:55

Lasse skrev:

> Vi er ikke uenige om at beløbet ikke tilhører konkursboet, men det kan jo
> siges om alle andre kreditorer der har penge tilgode hos konkursboet

Kvinden har jo netop _ikke_ status af kreditor.

En kreditor er en _samhandelspartner_, altså en part i en gensidigt
bebyrdende samhandelsaftale. Aftalen er så blevet brudt af den
aftalepart, der går konkurs.

Kvinden her har aldrig handlet med firmaet, og havde heller ingen
intentioner om at indgå nogen form for samhandelsaftale med firmaet.
Derfor er der ikke tale om et debitor/kreditor-forhold i konkurslovens
forstand.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-04-09 13:11

On Sat, 18 Apr 2009 01:23:50 +0200, Jesper Brock
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

> [...]
>beløbet tilbagebetales.
>
>Beløbet tilhører _ikke_ konkursboet - der er tale om et beløb, som
>uretnæssigt er kommet konkursbot i hænde.
Hvis der på indbetalingen står "Fakture xxx" (eller andet der
forbinder pengene til en handel i konkursboet) og dette passer med et
fakturanummer i konkursboet bogholderi, ja så har kurator ikke
udmildbar grund til at tro andet end at det er til dækning af nævnte
fakture, og så er det lidt mere speget ?

Det er nok en meget god ide at have kvittering på at fakturaen er
betalt en gang (online) med ved henvendelsen til kurator.

/Hans

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-04-09 18:27

> [...]
> udmildbar grund til at tro andet end at det er til dækning af nævnte
> fakture, og så er det lidt mere speget ?

Det vil blot gører det endnu mere indlysende at der er tale om en fejl, for
"Fakture xxx" er allerede betalt online af Abricosicus