Flugtbilist løsladt
Fra : JBH

Dato : 13-04-09 21:38

Hvordan pokker kan det lade sig gøre at sådan en psykopat bliver løsladt,
næsten før gipsen er størknet på hans offers ben, For mig lyder det
fuldstændig vanvittigt, set i lyset af at Nazi Jonni fik et år i brummen for
i ædru tilstand, men med vilje at påkøre nogle hærværksmænd som var ved at
save hans berømte plankeværk i stykker.
Er der virkelig så stor forskel på "retter"

http://jp.dk/indland/aar/kriminalitet/article1660829.ece
Retten i Århus valgte her til eftermiddag at løslade en 32-årig mand, der er
sigtet i forbindelse med en påkørsel af en gruppe fodboldspillere søndag.

En af mændene brækkede benet ved påkørslen, og politiet valgte blandt andet
at sigte den 32-årige bilist for at udsætte andres liv og førlighed for
fare. Anklagemyndigheden i Århus valgte at kære afgørelsen til Vestre
Landsret.
Episoden fandt sted søndag aften på Damagervej i Viby ved Århus. En gruppe
unge mænd, der havde spillet fodbold, bemærkede bilen, der kørte mod dem, og
søgte ind på fortovet.

Ifølge politiet så bilen ud til i første omgang at ville køre uden om
mændene, men den ændrede retning og kørte mod mændene. En brækkede benet,
mens to andre hægtede sig fast på bilen for at få fat i føreren. De hang på
bilen, mens den bakkede 15 meter, men slap uskadte.

Den 32-årige kørte efterfølgende fra stedet, men blev kort efter anholdt i
sin lejlighed. I lejligheden fandt politiet ifølge P4 Østjylland flere
stjålne ting: pc-ere, bærbare computere og anden elektronik men også
amfetamin, andre euforiserende stoffer og hash.

Politiet har taget blodprøver fra manden med henblik på at undersøge, om han
var påvirket af enten spiritus eller narkotika.

Ritzau "

Fra : Nielsen

Dato : 14-04-09 06:30

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved at save hans berømte plankeværk i stykker.
> Er der virkelig så stor forskel på "retter"

Manden er jo ikke dømt endnu... derfor!

Fra : JBH

Dato : 14-04-09 18:05

"Nielsen" <ikkenogen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Manden er jo ikke dømt endnu... derfor!

Prøv at slå ordet varetægtsfængsling op i en ordbog. og fortæl mig så
hvordan man med vilje kan påkøre og skade andre og stikke af fra det og
slippe for at blive varetægtsfængslet.

/JBH

Fra : alexbo

Dato : 14-04-09 18:47

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev

> Prøv at slå ordet varetægtsfængsling op i en ordbog. og fortæl mig så
> hvordan man med vilje kan påkøre og skade andre og stikke af fra det og
> slippe for at blive varetægtsfængslet.

Det har jeg gjort, i Politikkens retskrivning og betydningsordbog,
og den fortæller at for at varetægtfængsle skal det være sandsynligt at
mistænkte vil flygte eller begå en ny lignende lovovertrædelse.

Er der andet du gerne vil vide?

Man kan så også varetægtfængsle af hensyn til befolkningens retsfølelse, men
det skriver ordbogen nu ikke noget om.

Jeg er så imod at man fængsler folk uden dom, bare fordi befolkningen synes
manden bør sidde i fængsel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian H

Dato : 14-04-09 18:56

> [...]
> mistænkte vil flygte eller begå en ny lignende lovovertrædelse.
> Man kan så også varetægtfængsle af hensyn til befolkningens retsfølelse,

Kan 'man' ikke også varetægtsfængsles hvis det vurderes at 'man' vil kunne
hindre politiet i deres efterforskning (eller noget lign.)?

Fra : alexbo

Dato : 14-04-09 19:08

"Brian H" <brian@something.com> skrev

> hindre politiet i deres efterforskning (eller noget lign.)?

Jo, der kan være mange gu4rnde, opklaring af identitet f.eks.
men nu spurgte JBH om ordbogens forklaring.

I virkeligheden ville JBH bare udtrykke sin forargelse, og det skal da være
ham vel undt,
hvad ordbogen skulle gøre godt for i den henseende er svært at se.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 15-04-09 08:02

alexbo wrote:
> "Brian H" <brian@something.com> skrev

> Jo, der kan være mange gu4rnde, opklaring af identitet f.eks.
> men nu spurgte JBH om ordbogens forklaring.

Politiet kan anholde en person med henblik på konstatering
af identitet. Der er ikke hjemmel til efterfølgende
varetægtsfængsling udelukkende med henblik på at opklare
identiteten.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : blue

Dato : 14-04-09 19:16

"Brian H" <brian@something.com> skrev i en meddelelse

> Kan 'man' ikke også varetægtsfængsles hvis det vurderes at 'man' vil kunne
> hindre politiet i deres efterforskning (eller noget lign.)?

Jo, hvis det antages, at "sigtede vil vanskeliggøre forfølgningen i sagen,
navnlig ved at fjerne spor eller advare eller påvirke andre" - straffelovens
§ 762, stk. 1, nr. 3 (kollusionsfare).

Fra : blue

Dato : 14-04-09 20:56

"blue" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> straffelovens § 762, stk. 1, nr. 3 (kollusionsfare).

Det skal selvfølgelig være RETSPLEJElovens...

Fra : N_B_DK

Dato : 14-04-09 20:14

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Jeg er så imod at man fængsler folk uden dom, bare fordi befolkningen
> synes manden bør sidde i fængsel.

Ja det er da langt bedre, at folk der kan finde på at køre folk ned med
vilje render rundt i samfundet.....

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-04-09 20:58

On Tue, 14 Apr 2009 21:13:31 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

>Ja det er da langt bedre, at folk der kan finde på at køre folk ned med
>vilje render rundt i samfundet.....
Så kan man varetægtfængsle fordi det er sandsynligt at
mistænkte vil begå en ny lignende lovovertrædels.

/Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 15-04-09 02:30

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> Så kan man varetægtfængsle fordi det er sandsynligt at
> mistænkte vil begå en ny lignende lovovertrædels.

Og det er det ikke når folk kan finde på det i første omgang? jeg ser
det som manglende konsekvens ved handlinger, alt for meget
blødsødendenhed overfor voldelige og kriminelle generelt.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : blue

Dato : 15-04-09 05:48

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> jeg ser det som manglende konsekvens ved handlinger, alt for meget
> blødsødendenhed overfor voldelige og kriminelle generelt.

Jeg synes nu ikke, der mangler konsekvens, når man kan få 1½ års fængsel for
*ikke* at gøre noget...

Fra : N_B_DK

Dato : 15-04-09 09:04

"blue" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Jeg synes nu ikke, der mangler konsekvens, når man kan få 1½ års
> fængsel for *ikke* at gøre noget...

Men ikke at holde en idiot bag tremmer der med vilje kører folk ned, ser
du intet galt i....

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-04-09 12:31

On Wed, 15 Apr 2009 10:03:58 +0200, "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk>
wrote:

>"blue" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

>Men ikke at holde en idiot bag tremmer der med vilje kører folk ned, ser
>du intet galt i....
Hverken du, jeg og de fleste andre der følger med her kender nærmere
til sagen end det der skrives i medierne, og det er desværre ret
overfladisk og ikke altid i overensstemmelse med sagens faktiske
forhold.
Så vi kan ikke vurderer på hvilket grundlag dommeren ikke valgte at
varetægtsfængsle, det må selv du kunne forstå ?

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-04-09 07:04

On Mon, 13 Apr 2009 22:38:09 +0200, "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

>Hvordan pokker kan det lade sig gøre at sådan en psykopat bliver løsladt,
>næsten før gipsen er størknet på hans offers ben,
Der fremgår ikke ret meget konkret i den atikel du refererer, ej
heller i tilsvarende artikler i andre medier, derfor er de faktuelle
oplysninger ret sparsomme, derfor er et præcist svar ikke muligt.

Vi ved ikke om politiet begærede ham varetægtsfængslet, hvis ikke
kunne det være en forklaring.

>Er der virkelig så stor forskel på "retter"
Igen, vi ved ikke på hviklet grundlag beslutningen er truffet.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-04-09 09:11

JBH skrev:

> Hvordan pokker kan det lade sig gøre at sådan en psykopat bliver løsladt,
> næsten før gipsen er størknet på hans offers ben,

Det foregår ved at en fængselsbetjent låser alle de døre op som
forhindrer ham i at forlade fængslet - en ad gangen naturligvis.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-09 11:10

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ved at save hans berømte plankeværk i stykker.
> Er der virkelig så stor forskel på "retter"

Løsladt er ikke det samme som frikendt.
Retten må have vurderet, at manden ikke kan påvirke efterforskningen af
sagen eller vil være til fare for andre, indtil dom er afsagt.

Der vil efterfølgende føres en sag imod ham, hvor han vil blive dømt eller
frikendt. Straffen følger så lidt senere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 14-04-09 14:46

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
> Hvordan pokker kan det lade sig gøre at sådan en psykopat bliver
> løsladt, næsten før gipsen er størknet på hans offers ben, For mig
> lyder det fuldstændig vanvittigt,

Intet overrasker mig længere i den her såkaldte retsstat.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : bannimann

Dato : 15-04-09 07:12

> Intet overrasker mig længere i den her såkaldte retsstat.
>
> --
> MVH. N_B_DK
>
> HP MSA20 kabinet købes.

Og da det, heldigvis da, nu ER en retsstat, så er det netop IKKE gadens
parlament der sætter dagsordenen her til lands - gudskelov!

Fra : N_B_DK

Dato : 15-04-09 09:05

"bannimann" <bannimann@kabelmail.dk> wrote in message

> Og da det, heldigvis da, nu ER en retsstat, så er det netop IKKE
> gadens parlament der sætter dagsordenen her til lands - gudskelov!

Lad os se hvad du siger den dag du selv er blevet kørt ned af en tosse,
bare fordi han havde lyst, og så går frit rundt dagen efter.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Ralph

Dato : 15-04-09 16:55

> Lad os se hvad du siger den dag du selv er blevet kørt ned af en tosse,
> bare fordi han havde lyst, og så går frit rundt dagen efter.

Lad os se hvad du siger den dag politiet kommer og henter dig til afhøring,
og låser dig inde i 14 dage inden Ordblinde Brian kommer i tanker om at det
ikke var en Ford Ka - som din (brug fantasien) - men en Mitsubishi Lancer
Turbo, der kørte hans hund ned.

--
Ralph

Fra : N_B_DK

Dato : 16-04-09 01:53

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> men
> en Mitsubishi Lancer Turbo, der kørte hans hund ned.

Nå så at køre en hund ned er det samme, som at køre en person ned, ja så
forstår jeg da meget bedre.....

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Ralph

Dato : 17-04-09 16:45

> Nå så at køre en hund ned er det samme, som at køre en person ned, ja så
> forstår jeg da meget bedre.....

SÅ hans ottelinger på fem år - for dælan da, det er jo bare et eksempel.
Svar nu bare på mit retoriske spørgsmål, er det rimeligt at du fængsles
udfra et vidnes udsagn. Eller er det rimeligt at politiet finder ud af hvad
der er sket inden man sætter folk i fængsel?

--
Ralph

Fra : N_B_DK

Dato : 17-04-09 19:52

>Eller er det rimeligt at politiet
> finder ud af hvad der er sket inden man sætter folk i fængsel?

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-21769800.html

Synes den siger en hel del....

Med 28 spiritusdomme og 118 gange at været blevet stoppet i bilen uden
kørekort har manden vinket farvel til et kørekort på livstid. Men
alligevel kører han bil.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Leif Neland

Dato : 01-05-09 07:06

N_B_DK skrev:
> [...]
>
> Med 28 spiritusdomme og 118 gange at været blevet stoppet i bilen uden
> kørekort har manden vinket farvel til et kørekort på livstid. Men

I disse tilfælde kunne sharia være løsningen.

Af med speederfoden...

Leif

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 01-05-09 08:47

Leif Neland wrote:

> I disse tilfælde kunne sharia være løsningen.
>
> Af med speederfoden...

Ja, og helst med en hammer ikke? tå for tå, indtil at foden
nødvendigvis må opereres væk. Men hvem skal gøre det?

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-04-09 18:28

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> writes:

> Prøv at slå ordet varetægtsfængsling op i en ordbog. og fortæl mig
> så hvordan man med vilje kan påkøre og skade andre og stikke af fra
> det og slippe for at blive varetægtsfængslet.

Af ren nysgerrighed, hvilken ordbog har du stående, og hvad står der
i den om varetægtsfængsling? Politikkens nudanske ordbog har intet at
sige om emnet, i det mindste ikke i den udgave jeg har, så jeg er
jäkla nysgerrig efter at få en definition.

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-04-09 19:11

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> I virkeligheden ville JBH bare udtrykke sin forargelse, og det skal
> da være ham vel undt, hvad ordbogen skulle gøre godt for i den
> henseende er svært at se.

"Argument by authority" er mit bedste gæt.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_authority>

--
/Wegge