Rettighedsspørgsmål
Fra : Hans Pedersen

Dato : 12-04-09 10:30

Hej

Er lidt i tvivl om mit spørgsmål hører hjemme her da det måske er et
individuelt spørgsmål. Men jeg forsøger mig nu alligevel.

Jeg har et spørgsmål omkring rettigheder. Her tænker jeg på LIVE-rettigheder
til sport. Live-billeder siger sig selv at der er det dyre rettigheder på
spil. Men alle må jo referere en kamp bagefter på tekst og i tale. Og aviser
og netsider må vel også alle vise stilbilleder fra opgørene? Eller betaler
de for rettighederne til det?

Men hvad med lyd? Altså radio. Hvornår er det en nyhed hvor man fortæller
hvad der sker, og hvornår er det livetransmission som måske kræver en
rettighed? Et eksempel:

Altså i en fodboldkamp, som TV3 viser, og DR har sportsnyheder under kampen,
der fortæller de jo også stillingen. Det er jo i mine øjne en nyhed som alle
medier vel må fortælle. Men hvor ofte må de det? Hvornår går det over i at
kræve LIVE radiorettigheder? Er det når man har en mand på stedet? Hvad hvis
man videregiver informationer man selv ser på tv, i lydform live? Altså
radiokommenterer en livekamp man ser på TV? Eksempelvis en engelsk premier
league kamp man ser på Canal+. Må man selv sidde og kommentere den, og ligge
lyden live ud på nettet?

Der findes jo masser af sider med livescore, advarsler og statistik på
nettet fra mange store begivenheder. Tenniskampe kan ses på livescore fra
bold til bold. Og nogle gange har TV2 også skrevne live kommentarer til en
kamp, som de ikke har rettigheder til. Men må man ikke også det i lyd?

Håber i kan forstå mit egentlig korte spørgsmål. Hvornår er det
live-transmission, og hvornår er det viderebringelse af en nyhed? Er meget i
tvivl om hvor grænserne går, og hvad man må inden for dette punkt.

MVH
Hans Pedersen