Antennetilslutning via udlejer - pludselig~
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-04-09 00:28

Hej

Jeg har siden 1999 lejet en lejlighed, hvor tilslutning til et
antennelaug og den største tv-pakke har været inkluderet i huslejen.

Tilbage i 2004 blev huslejen pludselig øget med følgende kommentar:

"I henhold til Lejelovens §46c kan udlejer forlange de nødvendige og
rimelige udgifter til anette og drift heraf refunderet."

Med den lille tilføjelse kom man pludselig til at betale for den service
som indtil da havde været inkluderet i huslejen og siden da er beløbet
steget som det fremgår af nedenstående:

1/1-2004 - 191,22
1/1-2005 - 205,52
1/4-2006 - 231,83
1/3-2007 - 257,27
1/2-2008 - 314,98
1/3-2009 - 323,59

Der er en "brugervejledning" for ejendommen (jow-jow), hvoraf følgende
fremgår:

"Lejlighederne er forsynet med antenneanlæg for modtagning af følgende
TV- og radioprogrammer: ..... Ved problemer kontakt viceværten."

Af selve lejekontakten, som er en standardkontrakt fremgår under "§3.
Betaling af leje m.v." Leje og A conto varmebidrag - begge med konkrete
beløb. Under "Antennebidrag" (fortrykt) fremgår ikke noget beløb.

I et tillæg til lejekontrakten fremgår §11 stk. 19:

"Der er antennetilslutning til Næsby Antenneforening"

På nuværende tidspunkt har det beløb vi betaler månedligt (som
inkluderer administration) oversteget det beløb vi skal betale hvis vi
selv melder os ind i antenneforeningen (standardprisen).

Nu lyder mine spørgsmål - i forhold til ovenstående fakta:

1. Er det lovligt at introducere en separat betaling af en ydelse der
tidligere har være inkluderet i huslejen?
2. Er det lovligt med de stigninger der har været? (helt op til 22,4% på
under et år)
3. Er vi bundet til antenneforeningen?
4. Har vi ret til at skifte til en billigere pakke?
5. Kan vi "opsige" aftalen med antennelauget via udbyder og helt selv
vælge hvem vi har lyst til som radio-/tv-udbyder?
6. Har vi krav på "aktindsigt" i forhold til hvad udlejer betaler for
antennetilslutning til hele ejendommen for på den måde at afgøre om
udlejer tjener på at være mellemmand?

Nogle af spørgsmålene overlapper lidt, men det giver vist et meget godt
billede af hvad jeg gerne vil vide

Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe!

Mvh Tommy Ipsen

Fra : J

Dato : 12-04-09 00:40

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 12-04-09 00:43

J wrote:
> rimelige udgifter til anette og drift heraf refunderet?

"...rimelige udgifter til antenne og drift heraf refunderet..."

/Tommy

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 12-04-09 10:47

"Tommy Ipsen" <news@tommyipsen.dk> skrev i meddelelsen

> "...rimelige udgifter til antenne og drift heraf refunderet..."

Okay.. For ellers lød Anette ellers til at være en bekostelig pige... Hi Hi

/Finn

Fra : Lars 8210 Århus V

Dato : 13-04-09 09:56

Hej Tommy

Jeg tror i skal kikke her: http://www.kum.dk/sw44184.asp#516_39963

Så vidt jeg forstår det - så må man ikke tvangsfodre folk med andet en DR,
DR2, DR-Update, TV2, ARD, ZDF, N3, SV1 og SV2 samt lokaltv. Så det må være
det for meget betalte siden nedenstående blev vedtaget.

Fordeling af tv-programmer i pakker

Det fremgår af § 6, stk. 4, i radio- og fjernsynsloven, at såfremt
fordelingen af programmer i fællesantenneanlæg sker i programpakker, skal
samtlige pakker indeholde "must carry"-programmerne. Det fremgår også, at
der skal være mulighed for alene at købe en pakke, som enten alene
indeholder "must carry"-programmerne, eller som alene indeholder disse
programmer og andre programmer, for hvilke der betales en så begrænset pris,
at prisen for disse supplerende programmer alene udgør en begrænset del af
den samlede pris for pakken.

Det er på baggrund af forarbejderne til bestemmelsen Kulturministeriets
opfattelse, at kravet om adgang til en "grundpakke", indeholdende alene "must
carry"-programmerne eller alene disse programmer samt andre "billige"
programmer, også gælder for så vidt angår digitale programmer.

Det er således efter ministeriets opfattelse ikke tilstrækkeligt for at
opfylde "must carry"-forpligtelserne, at der i anlægget er adgang til en
analog "grundpakke" med "must carry"-programmerne og evt. andre billige
programmer.

Kilde: http://www.kum.dk/sw44184.asp#516_39963

mvh

Lars

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 13-04-09 13:01

Hej Lars

Lars 8210 Århus V wrote:
> [...]
> opfylde "must carry"-forpligtelserne, at der i anlægget er adgang til en
> analog "grundpakke" med "must carry"-programmerne og evt. andre billige

Ovenstående ser interessant ud, men det lyder også lidt som om det mere
er tilsigtet udbyderne af tv/radio - dvs. ovenstående er de regler som
antennelauget skal overholde - og det gør de for så vidt også da de har
en basis-pakke som matcher ovenstående krav.

Spørgsmålet er så om udlejer må låse mig i forholdet til antennelauget?

/Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 15-04-09 08:28

Tommy Ipsen wrote:
> [...]
> billede af hvad jeg gerne vil vide
>
> Håber der er nogle kloge hoveder som kan hjælpe!

Ingen der ved mere om ovenstående og kan hjælpe?

/Tommy

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 28-04-09 22:07

Tommy Ipsen wrote:
> [...]
> 6. Har vi krav på "aktindsigt" i forhold til hvad udlejer betaler for
> antennetilslutning til hele ejendommen for på den måde at afgøre om

Er der slet ikke nogen der har svar på noget af ovenstående?

Mvh Tommy