Vi mangler legitimation fra dig
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-09 13:50

Brev fra een af mine banker. Det lyder:

[quote]

Lovgivningen er skærpet, og en forudsætning for at vi må have et
kundeforhold er, at vi har legitimation fra alle vores kunder. [...].

Hvis du ikke kan komme forbi, kan du tage en kopi af legitimationen og
sende den til os - brug svarkurverten eller send en mail til
xxx.yyy@bank.dk.

[/quote]

Hvem har fundet på den lov?

For år tilbage var jeg udstationeret i Sverige - på "Solkusten" som
svenskerne kalder kystområdet i Småland ud mod den Finske bugt, med
Kalmer, Oskarshamn osv. Langt udenfor der hvor man kunne modtage et
TV-signal fra Danmark.

En aften på vej hjem fra Squash blev jeg standset af en polisbil og
betjenten bad om at se mit førebevis. Det fik han.

Nu skal det siges, at det var af de gamle type - som lå i en
"plastkuvert" med en "flap" - så kuverten kunne åbnes foroven.

Kortet havde været glemt flere gange i lommer og hvor
beklædningsgenstanden havde været til vask, så det halve af billedet var
væk. Men jeg havde bl.a brugt det i flere år som legitimation når jeg
skulle hæve penge med et check til mig selv i banken. Jeg gad ikke
anskaffe et ID-kort og kørekortet blev accepteret uden videre - osse i
afdelinger hvor jeg ikke var kendt.

Betjenten kiggede på mit førebevis og udbrød - på svensk: selv i Danmark
må man ikke ha' et kørekort der ser sådan ud!

Selv i Danmark...

Han var tyd'ligvis lokal.

--
I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out.

Fra : Infinity

Dato : 04-04-09 13:55

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
>
> Hvis du ikke kan komme forbi, kan du tage en kopi af legitimationen og
> sende den til os - brug svarkurverten eller send en mail til

Jeg tror det var tilbage i 90'erne pengeinstitutterne begyndte at forlange
billede ID ved nye kundeforhold og i forbindelse med terror lov pakken blev
det præciceret at pengeinstitutterne skulle få det på plads.

Der er INTET nyt i det.

--
/Infinity

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-09 15:46

Infinity <Infinity@mail.dk> wrote:

> [...]
> billede ID ved nye kundeforhold og i forbindelse med terror lov pakken blev
> det præciceret at pengeinstitutterne skulle få det på plads.

Ja, men er det i overensstemmelse med loven med bare en fotokopi, som
man sender ind i en kuvert?

Jeg tror noget med "terrorlovene" må være fra efter 110902.

Fra : Infinity

Dato : 04-04-09 23:40

Axel Hammerschmidt wrote:

> Ja, men er det i overensstemmelse med loven med bare en fotokopi, som
> man sender ind i en kuvert?

Det var hvad vi gjorde i de to banker jeg har arbejdet i.

Rigtigt sjovt var det når vi fik en børneopsparingskonto for et nyfødt barn
(de får automatisk et fiktivt cpr nummer) og vi bad om kopi af billede ID,
gerne pas eller kørekort.

> Jeg tror noget med "terrorlovene" må være fra efter 110902.
110901
--
/Infinity

Fra : Peter Knutsen

Dato : 04-04-09 16:21

Infinity wrote:
> Jeg tror det var tilbage i 90'erne pengeinstitutterne begyndte at forlange
> billede ID ved nye kundeforhold og i forbindelse med terror lov pakken blev
> det præciceret at pengeinstitutterne skulle få det på plads.
[...]

Nogenlunde samtidig holdt de jo op med at synes, at der skal være foto
på dankort og visa/dankort. Ge-ni-alt!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-04-09 16:13

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg tror noget med "terrorlovene" må være fra efter 110902.

Hvidvaskningsregler baseret på EU direktiver.

OT: det er pudsigt hvordan Hr Bin Laden har ændret hele verdens syn på
skatteunddragelse

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-04-09 22:13

Axel Hammerschmidt:

> [...]
>
> Hvis du ikke kan komme forbi, kan du tage en kopi af
> legitimationen og sende den til os - brug svarkurverten eller send

Og så er der ikke noget OCES Certifikat tilknytte e-mail adressen.

Simpelthen genialt - not!

Jeg har selvfølgelig fotos liggende i .jpg format der er enda
betydelig bedre end hvad man kan scanne ind fra billedet på et
kørekort. Men om jeg skulle være så dum, at sende det til banken som
vedlagt fil i en ukrypteret e-mail med mit cpr-nr...

--
2GB RAM should be enough for anyone.