Fejl i boligberegning
Fra : ThomasT

Dato : 03-04-09 17:17

Hej,

Har man en god sag, hvis en bank har givet et boliglån på 3,5 mill,
hvor man reelt kun har haft råd til et lån på ca. 1,6 mill og nu er
nød til at sælge huset med et stort tab, fordi man ikke kan betale
afdragene.

Sagen er selvfølgelig mere indviklet end det, men I store træk er det,
det der er sket.

Hilsen
Thomas

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-04-09 00:43

ThomasT wrote:

> [...]
> at sælge huset med et stort tab, fordi man ikke kan betale afdragene.
>
> Sagen er selvfølgelig mere indviklet end det, men I store træk er det,

Er du sikker på at det er alle detaljer?

Normalt behøver man end ikke hive lommeregneren frem for at skelne mellem
om din økonomi kan bære 1,6 eller 3,5 mill, så jeg kunne forestille mig
der er nogle specielle forhold i din privatøkonomi som gør sig gældende.

Med gængse back-of-the-envelope regler er det et spørgsmål om din
husstandsindkomst er 5-600.000 eller 1,2-1,4 mill kroner, hvis du ikke
slæber rundt på gammel gæld eller har specielle indkomstforhold.

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 03-04-09 21:15

On 4 Apr., 01:42, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> husstandsindkomst er 5-600.000 eller 1,2-1,4 mill kroner, hvis du ikke
> slæber rundt på gammel gæld eller har specielle indkomstforhold.

Jeg har kendskab til en tilsvarende sag, hvor en gut køber en
ejerlejlighed lige da alle bankerne var jubel-glade og lånte penge til
alle. Det er og var åbenlyst at han ikke ville have råd til at betale
afdrag på sigt. Sagen er på vej i byretten og advokaten mener der er
gode chancer for erstatning.

Se Blok's artikel her for en grundig gennemgang:

http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/aarsberetning_udvalgt.asp?id=22

/Codexx

Fra : Jubii

Dato : 04-04-09 05:50

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Var husets pris 3,5 mill. eller mere? Hvis så er der jo dømt tab på
forhånd og uforstand hos køber når tilbagebetalingsevnen kun er under
det halve.
Hvilket beløb lød låneansøgningen på?

Fra : ThomasT

Dato : 06-04-09 03:25

Huset var på daværende tidspunkt vurderet til 600.000 kr, men
ombygningen (=færdig resultat) var budgetteret og vurderet til 3,5
mill.