Fotografering på offentlig gade
Fra : Bachy

Dato : 01-04-09 12:33

Halløjsa folkens, jeg har en lille diskution kørende med en gut som
agerer som borgerjournalist på jv.dk. Jeg mener ikke at man uden
videre må offentliggøre et foto i en avis, hvor man kan genkende
personer, ihvertfald ikke uden at fået tilladelse af de fotograferede.

Dette er han ikke enig i, han holder på at han uden videre kan tage
allle de billeder han lyster, og uden at tage hensyn til personernerne
på billederne, offentliggøre dem i avisen.

Måske der var et par kloge hoveder herinde som kunne afgøre hvem der
har ret :)

Mvh Bo

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 01-04-09 20:49

Bachy wrote:
> [...]
> på billederne, offentliggøre dem i avisen.
>
> Måske der var et par kloge hoveder herinde som kunne afgøre hvem der

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365

og så evt også
http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02433771

/Johan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-09 22:07

Bachy skrev:

> [...]

> på billederne, offentliggøre dem i avisen.

> Måske der var et par kloge hoveder herinde som kunne afgøre hvem der

Ingen af jer har helt ret, men din ven har mest ret.

Man må ikke fotografere personer der befinder sig på et
ikke-frit-tilgængeligt sted. Derfor skal man passe på at ens
ellers lovlige foto ikke lige har en mand i et vindue oppe i
hjørnet.

Man må ikke offentliggøre billeder af folk hvis de befinder sig i
en situation "der åbenbart kan forlanges unddraget
offentligheden."

Hvis man respekterer disse to ting, kan man fotografere og
offentliggøre alt det man lyster.

Her er Journalistforbundets retningslinjer for den slags. Det er
ganske interessant læsning.

   http://www.journalistforbundet.dk/sw1893.asp

Link til PDF-filen nederst.

--
Bertel

Fra : Rea721

Dato : 02-04-09 23:32

> [...]

> ikke-frit-tilgængeligt sted. Derfor skal man passe på at ens
> ellers lovlige foto ikke lige har en mand i et vindue oppe i

Hvis vedkommende ikke er hovedmotivet er der ingen problemer jfr dit
link.

[...]
Hvis fotografen - uanset han/hun selv har været på et frit sted - har
optaget personer, der opholder sig på et "ikke frit tilgængeligt" sted,
skal
redaktionen undersøge, om personerne er hovedmotivet. Fx. vil det være
lovligt at fotografere et gammelt, bevaringsværdigt hus, selv om der
kommer
en person med på billedet, fordi han/hun står i huset nær et af vinduerne.
[...]

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om

Fra : Hans Jensen

Dato : 03-06-09 16:15

Rea721 skrev:

> [...]
> skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om
> min respekt, men om min underkastelse. Og dette er uforeneligt med et

Korrekt bare smut rundt på gader og stræder og tag de fotos i
lyster....men hvad hjælper Jura når en hærdebred rockertype vil have dit
kamera fordi du "kom til" at fotografere ham igang med at modtage penge
for noget dope ? :) Så jeg vil lige indskyde at en ting er jura..noget
andet er sund fornuft :)

Fra : Rea721

Dato : 05-06-09 14:13

Hans Jensen <afdeling28@gmail.com> wrote:

> Så jeg vil lige indskyde at en ting er
> jura..noget andet er sund fornuft :)

Og i denne gruppe...tadaaa Jura, alt andet er irrelevant.