Obligatorisk session for kvinder
Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 17:28

Ifølge Jyllands-Posten vil flere danske politikere indføre tvungen
session for kvinder (eller "forsvarets dag" som det hedder nu).

Se f.eks. her hvor tvangselementet beskrives i detaljer (det er ikke en
frivillig ordning som de har i tankerne)
<http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-21421134.html>

Kan politikerne gennemføre dette indgreb i borgernes personlige frihed
uden at ændre grundloven? Den nuværende grundlov taler som bekendt kun om
våbenføre mænd.

Og nej, det er ikke en aprilsnar
<http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-21427215.html>

--
Jesper Lund

Fra : blue

Dato : 01-04-09 17:46

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Og nej, det er ikke en aprilsnar
> <http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-21427215.html>

Lad os nu se

Det kan jo bare være folketinget, der er blevet enig om en aprilsnar...

Fra : Henning

Dato : 01-04-09 18:28

>Kan politikerne gennemføre dette indgreb i borgernes personlige frihed
>uden at ændre grundloven? Den nuværende grundlov taler som bekendt kun om
>våbenføre mænd.

Grundloven omtaler også regenten som en konge, på trods af vi nu har
en dronning Men hvis du havde hørt nyheder i løbet af dagen, har
det været oppe at vende flere gange, at det skal undersøges om det
strider mod grundloven eller den skal laves om.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 18:43

Henning wrote:

> [...]
> dronning Men hvis du havde hørt nyheder i løbet af dagen, har det
> været oppe at vende flere gange, at det skal undersøges om det strider

Nej jeg hører stort set aldrig radio, og den skrevne presse
(internetudgaven) har åbenbart ikke tænkt over dette. Hvornår var det i
radioavisen? Så er der måske et podcast/stream på dr.dk ..

--
Jesper Lund

Fra : Martin [TMM]

Dato : 01-04-09 20:17

Hej
Jesper Lund wrote:
> Ifølge Jyllands-Posten.......

Jeg citerer:
***
Jyllands-Posten er et af de medier, der ligesom TV 2/NYHEDERNE ikke laver
aprilsnar med seerne og brugerne af frygt for, at det vil skade avisens
troværdighed.
***
Citat slut....

Allerede DÉN formulering gør at jeg ikke kan tage det særligt seriøst.
Hvis de er bange for at skade deres trovørdighed med en aprilsnar (d. 1
april) så er det vist allerede for sent.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-09 22:01

Martin [TMM] skrev:

> [...]
> Jyllands-Posten er et af de medier, der ligesom TV 2/NYHEDERNE ikke laver
> aprilsnar med seerne og brugerne af frygt for, at det vil skade avisens

Jeg finder det lidt nedslående. DR laver vist heller ikke
aprilsnar mere. De har ellers lavet nogen gode nogen i tidens
løb.

--
Bertel

Fra : Jesper

Dato : 02-04-09 09:11

> Jeg finder det lidt nedslående. DR laver vist heller ikke
> aprilsnar mere.

Fortalte de ikke at Lars Løkke skulle være statsminister ?

Fra : Codexx

Dato : 02-04-09 03:34

On 1 Apr., 18:27, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:
> [...]
>
> Kan politikerne gennemføre dette indgreb i borgernes personlige frihed
> uden at ændre grundloven? Den nuværende grundlov taler som bekendt kun om

Jow, men den forbyder ikke at man indfører værnepligt for kvinder, så
hvis det sker ved lov, kan jeg ikke ikke lige se der skulle være noget
i vejen med det. Der findes allerede lovgivning der kan tvinge folk
til andre former for borgerlige ombud.

/Codexx

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-04-09 16:03

Codexx wrote:

> [...]
> hvis det sker ved lov, kan jeg ikke ikke lige se der skulle være noget i
> vejen med det. Der findes allerede lovgivning der kan tvinge folk til

De borgerlige ombud som jeg kender (f.eks. domsmand og tilforordnet
vælger) kan alle passes i fritiden ved siden af fuldtidsarbejde eller
studie. Indgrebet i den personlige frihed er beskedent. I praksis er det
meget få, hvis nogen overhovedet, som reelt bliver tvunget til disse
hverv.

Men du siger reelt at vi alle kan gøres til slaver hos staten
(fuldtidsarbejde til ingen eller lav løn som for værnepligtige), blot et
simpelt flertal i folketinget vedtager en lov? Jeg troede faktisk at
grundloven beskyttede mod den slags, medmindre der var en eksplicit
undtagelse (som værnepligt for våbenføre mænd).

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 02-04-09 09:35

On 2 Apr., 17:03, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> grundloven beskyttede mod den slags, medmindre der var en eksplicit
> undtagelse (som værnepligt for våbenføre mænd).

Tjah, hvor meget har den nuværende værnepligt (brandslukning osv.) med
rigets forsvar at gøre

Menneskerettighedskonventionen ser sådan på det:

Forbud mod slaveri og tvangsarbejde
Art. 4.
Ingen må holdes i slaveri eller trældom.
Stk. 2. Ingen må pålægges at udføre tvangs- eller pligtarbejde.
Stk. 3. Ved anvendelse af denne artikel omfatter udtrykket »tvangs-
eller pligtarbejde« ikke:
b) tjeneste af militær karakter eller, for så vidt angår personer, der
er militærnægtere af samvittighedsgrunde
i lande, hvor dette anerkendes, tjeneste, der erstatter tvungen
militærtjeneste;
d) arbejde eller tjeneste, der hører til de normale borgerpligter.

/Codexx