Føler os snydt ifm. hussalg
Fra : Zoddy

Dato : 01-04-09 16:04

Vi har netop solgt vores hus, men føler os lidt uretfærdigt behandlet.

23/3-09: Vi mødes med ejendomsmægler og skriver under på købsaftalen. Køber
overtager 1/5-09. Skøde osv. kan simpelthen ikke blive færdigt før siger
han. Et par dage senere ringer han og spørger om han må låne nøglen til
køber, så hun kan sætte sine ting i udestuen. Hun skal nemlig være ude af
sit hus 1/4. Det siger vi ja til, men pointerer samtidig hun selvfølgelig
kun må være der den tid det tager at flytte kasserne ind.

Tirsdag den 31/3-09: Mægler ringer og siger vi skal mødes med køber kl 18 og
aflæse målere. Skødet er åbenbart blevet klart super hurtigt. Det viser sig
nu at hun allerede er flyttet ind. (Søndag den 29. siger naboen)

Bortset fra hun havde boet der 2 dage på vores el-, gas- og vandregning,
synes vi det var fint hun kunne overtage huset før, indtil vi fik at vide at
vi skam stadig skulle betale husleje frem til 1/5-09.

Det synes vi ikke lyder rimeligt, men mægler siger at det skam er helt
normalt, og at der i købsaftalen står at køber kan overtage når huset er
disponibelt. Det mener vi nu ikke er hans opgave at vurdere hvornår det er.
Vi havde fx. stadig ting stående i huset, så det ikke var fuldstændig tomt i
forbindelse med fremvisninger osv. Mægler siger at køber har skrevet under
på et papir der siger hun har tegnet forsikring og at hun hæfter for hvad
der evt. måtte ske indtil overtagelsesdagen 1/5-09. Det vil han sende en
kopi af til os.

Vi blev noget sure på mægler, og idag den 1/4 ringer så hans kollega for at
glatte lidt ud. Han siger at han har snakket med køber, som siger at hun
slet ikke har spurgt om lov til at flytte ind, men bare har gjort det.

Kan det virkelig passe at vi skal betale husleje frem til 1/5-09 og køber
bare skal have lov til at bo der?

Desuden kan hun vel heller ikke bare bruge løs af el, gas og vand når der
ikke er lavet aflæsning?

Håber nogen kan bidrage med lidt hjælp, da vi er noget frustrerede.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-04-09 16:20

On Wed, 1 Apr 2009 17:03:34 +0200, "Zoddy" <*@*.dk> wrote:
>Håber nogen kan bidrage med lidt hjælp, da vi er noget frustrerede.
Lige for at afklare et lille spørgsmål:
Nu nævner du "husleje" det er noget lejere betaler, ikke noget
husejere betaler. Hvad er i, husejere eller huslejere ?
Hvad dækker "husleje" over ?

/Hans

Fra : Zoddy

Dato : 01-04-09 16:23

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Nu nævner du "husleje" det er noget lejere betaler, ikke noget
> husejere betaler. Hvad er i, husejere eller huslejere ?
> Hvad dækker "husleje" over ?

Nå ja. Vi er husejere, så vi betaler til realkreditforeningen.

Fra : J

Dato : 01-04-09 17:30

"Zoddy" <*@*.dk> skrev i en meddelelse

> Nå ja. Vi er husejere, så vi betaler til realkreditforeningen.

Husejere (som jeg) betaler **ikke** til kreditforeningen

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 17:13

Zoddy wrote:

> [...]
>
> 23/3-09: Vi mødes med ejendomsmægler og skriver under på købsaftalen.
> Køber overtager 1/5-09. Skøde osv. kan simpelthen ikke blive færdigt før

Om skødet er færdigt er fuldstændigt ligemeget. Det afgørende er at der
foreligger en underskrevet købsaftale. Det er normalt købers advokat som
udfærdiger skødet (det er næppe din ejendomsmægler, som ikke må rådgive
køber under nogle omstændigheder), og nogle advokater er meget langsomme,
selv om de blot skal skrive af fra købsaftalen og overholde et par
formkrav. Men det er ligegyldigt. Realkreditlån optages alligevel mod en
garanti.

Købsaftalen vil specificere en overtagelsesdato, og hvis der er tale om
kontanthandel (som vist er det normale i dag), skal købesummen falde på
overtagelsesdatoen. Hvis der stilles bankgaranti for købesummens
betaling, kan køber vel i princippet flytte ind samme dag som købsaftalen
underskrives. På overtagelsesdatoen for køber udleveres nøgler og målere
aflæses. Det er den normale praksis. Det er selvfølgelig ikke uset at
køber flytter ind et par dage før efter gensidig aftale, men det er ikke
noget som køber har krav på.

> [...]
> 18 og aflæse målere. Skødet er åbenbart blevet klart super hurtigt. Det
> viser sig nu at hun allerede er flyttet ind. (Søndag den 29. siger

Som nævnt ovenfor er det med skødet fuldstændigt ligegyldigt.

> Bortset fra hun havde boet der 2 dage på vores el-, gas- og vandregning,
> synes vi det var fint hun kunne overtage huset før, indtil vi fik at
> vide at vi skam stadig skulle betale husleje frem til 1/5-09.

Hvis overtagelse sker per 1/4, skal I have købesummen denne dag, eller
den skal forrentes fra denne dag. Hvis finansiering sker ved
gældsoverdragelse af jeres realkreditlån, skal renterne til
refusionsopgørelsen betales af køber fra og med 1/4.

De to dage er ikke værd at skændes om.

> Det synes vi ikke lyder rimeligt, men mægler siger at det skam er helt
> normalt, og at der i købsaftalen står at køber kan overtage når huset er
> disponibelt.

Er du sikker på det? Jeg kan ikke forestille mig andet end at der er
specificeret en overtagelsesdato i købsaftalen.

Se f.eks. her (første side i PDF dokument)
<http://www.boligbogen.dk/lpi/data.nsf/webDocuments/
C4B2F11944AFC49EC1257309002F0DB5>

--
Jesper Lund

Fra : Zoddy

Dato : 01-04-09 18:19

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote

> Er du sikker på det? Jeg kan ikke forestille mig andet end at der er
> specificeret en overtagelsesdato i købsaftalen.

Det er det mægler sagde i tlf. Jeg har ikke selv en kopi af købsaftalen, men
jeg er da ganske sikker på der står overtagelse pr. 1/5-09. Så skulle det
andet vel være noget de har skrevet ind ekstraordinært.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 01-04-09 17:22

"Zoddy" <*@*.dk> writes:

> [...]

> når der ikke er lavet aflæsning?

> Håber nogen kan bidrage med lidt hjælp, da vi er noget frustrerede.

Giv alle de oplysninger du har til den advokat der laver
refusionsopgørelsen, og sørg for at han regner den ekstra måned ind.

--
/Wegge

Fra : Zoddy

Dato : 01-04-09 18:21

"Anders Wegge Keller" wrote
> Giv alle de oplysninger du har til den advokat der laver
> refusionsopgørelsen, og sørg for at han regner den ekstra måned ind.

Det tror jeg bliver enden på det. Det gør vel heller ikke noget det er
købers advokat der gør det? Eller hvad?

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-04-09 17:27

Zoddy wrote:

> [...]
> forsikring og at hun hæfter for hvad der evt. måtte ske indtil
> overtagelsesdagen 1/5-09. Det vil han sende en kopi af til os.

Jeg har ikke hørt om tilsvarende før.

Hvis jeg var jer, ville jeg skynde mig at få fat i en advokat.
Ejendomsmæglere kan man ikke stole på.

Købers tidligere indflytning kan reguleres over refusionsopgørelsen.
Jeres advokat kan sikre at den udfærdiges korrekt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 17:28

Anders Wegge Keller wrote:

> Giv alle de oplysninger du har til den advokat der laver
> refusionsopgørelsen, og sørg for at han regner den ekstra måned ind.

Det er normalt køber advokat

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 17:38

J wrote:

> Husejere (som jeg) betaler **ikke** til kreditforeningen

Er din pointe at kreditforeninger i dag er afløst af
realkreditinstitutter, som drives i aktieselskabsform?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 17:49

J wrote:

> Næh, jeg mente, at det vel kun er personer, der har betalt deres
> ejendom, der ejer den.

Det er en misforståelse (hvis vi taler udgangspunkt i den juridiske
definition af "ejer").

--
Jesper Lund

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 01-04-09 18:01

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

> Det er normalt køber advokat

Jeg er lidt stresset, så jeg vaklede mellem om det var købers eller
sælgers, så jeg afholdt mig fra at sætte en plejer på, så jeg ikke
sagde noget dumt.

--
/Wegge

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 18:16

Anders Wegge Keller wrote:

> Jeg er lidt stresset, så jeg vaklede mellem om det var købers eller
> sælgers, så jeg afholdt mig fra at sætte en plejer på, så jeg ikke sagde
> noget dumt.

Din pointe er god nok. Kravet skal fremsættes overfor køber, så det kan
komme med i refusionsopgørelsen. Derudover skal købesummen falde på eller
forrentes fra overtagelsesdatoen, hvis det er kontanthandel.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 18:25

Zoddy wrote:

> Det er det mægler sagde i tlf. Jeg har ikke selv en kopi af købsaftalen,
> men jeg er da ganske sikker på der står overtagelse pr. 1/5-09. Så
> skulle det andet vel være noget de har skrevet ind ekstraordinært.

Første opgave: fremskaf en kopi af købsaftalen (eller tal med din
advokat, hvis han har kopien).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 18:31

Zoddy wrote:

> Det tror jeg bliver enden på det. Det gør vel heller ikke noget det er
> købers advokat der gør det? Eller hvad?

Købers advokat arbejder for køber, og gør hvad køber siger. Hvis køber
påstår at skæringsdatoen er aftalt til 1/5 med mundtlig aftale om at
køber kan flytte ind lidt tidligere, så arbejder advokaten ud fra det.

Du har (eller bør have) ejendomsmægleren på din side. Ejendomsmægleren er
sælgers repræsentant og må ikke på nogen måde rådgive køber.

Hvis sagen går i hårdknude, kan det være nødvendigt at du selv skaffer
dig en advokat. Din advokat kan samtidig undersøge om der kan gøres et
erstatningsansvar gældende overfor ejendomsmægleren (du kan også klage
til branchens ankenævn, eller "true" med det).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 18:48

Zoddy wrote:

> Jeg skal lige være helt med. Overtagelsesdatoen er 1/5, som der står i
> købsaftalen. Selvom køber allerede er flyttet ind, skal hun først betale
> købesummen den 1/5-09. Den tid hun så har boet der inden
> overtagelsesdatoen skal hun betale for via refusionsopgørelsen. Er det
> korrekt forstået?

Nej, der skal laves en refusionsopgørelse som om overtagelsesdatoen havde
været 1/4.

Men du er også nødt til at undersøge om handelen laves som kontanthandel
eller ved gældsovertagelse. Hvis det er kontanthandel, bør du have
købesummen forrentet fra den 1/4 til den 1/5. Hvis det er ved
gældsovertagelse, skal sælger betale renter på næste termin fra den 1/4.

Bottom line, du skal stilles økonomisk som om at overtagelsen var sket
den 1/4 (eller i pricippet den 28/3; et par dage kan man dog godt se bort
fra, men ikke en hel måned).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 19:18

Zoddy wrote:

> Vores ejendomsmægler tog den med da vi havde skrevet den under - vi fik
> ingen kopi.

Din ejendomshandel er meget usædvanlig. Det normale er at køber
underskriver to eksemplarer (og får en kopi), hvorefter sælger
underskriver, beholder sit eget eksemplar og returnerer det andet til
ejendomsmægler som sender det til køber.

--
Jesper Lund