Huslejestigning...
Fra : PB

Dato : 01-04-09 07:22

Hej gruppe..

Jeg har i dag modtaget varsling om "lejeforhøjelse", og vil lige høre jer om
et par ting:

Udlejer tager udgangspunkt i "Boligreguleringslovens kap. IV og lejelovens
kap. VII, hvor han påstår at den nuværende leje er væsentlig lavere end det
lejedes værdi, jvf, pgf. 47 " Dette er et afskrift af brevet.

1) Jeg bor i et lejemål som ikke er godkendt til beboelse, men kommunen har
givet dispensation: Gælder lejeloven så for mig (jeg har lejekontrakt)?
2) Sad lige og "Googlede" lidt, og faldt over denne:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-413.html hvor der står bl.a.
"Det lejedes værdi påvises ved sammenlignelige lejemål. Dette er udlejers
bevisbyrde"
Skal udlejer dokumentere bevisbyrden i varslet, eller er det først i evt.
tvist?
3) på ovennævnte hjemmeside står der også "Jeres huslejevarsling er derfor
ugyldig og i behøver ikke at rette jer efter den." - Skal det forståes at
man bare passivt kan sidde varslingen overhørigt??

På forhånd tak

Peter

Fra : Jubii

Dato : 01-04-09 08:18

"PB" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> 1) Jeg bor i et lejemål som ikke er godkendt til beboelse, men
> kommunen har givet dispensation: Gælder lejeloven så for mig (jeg har

Ja.

> [...]
> udlejers bevisbyrde"
> Skal udlejer dokumentere bevisbyrden i varslet, eller er det først i

Kun ved tvist som du indleder ved at afvise kravet på lejeforhøjelse,
begrundet.

> 3) på ovennævnte hjemmeside står der også "Jeres huslejevarsling er
> derfor ugyldig og i behøver ikke at rette jer efter den." - Skal det
> forståes at man bare passivt kan sidde varslingen overhørigt??

Først er det kun ugyldigt hvis dette ikke står i varslingen:
"Varslet er 3 måneder, jfr. LL § 48, stk. 1 og varslet skal være
skriftligt samt indeholder oplysninger om lejeforhøjelsens størrelse og
grunden til forhøjelsen. Endvidere skal der i varslingen være
oplysninger om, at lejeren har en indsigelsesfrist på 6 uger."

Dernæst skal du skrive til udlejer at du ikke kan godkende
lejeforhøjelsen på de grunde du dernæst beskriver, husk at medtage at du
finder lejen for høj. Udlejer har begrundet sit varsel, så det er kun
det du ikke har fortalt der afgør om varslet er ugyldigt.
Men kort, skriv og afvis med en begrundelse, varslet.
Dernæst skal udlejer inden 6 uger sende sagen til huslejenævnet.
Der afgøres det om lejeforhøjelsen er gyldig og om lejen er ok.

Fra : PB

Dato : 01-04-09 09:11

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dernæst skal udlejer inden 6 uger sende sagen til huslejenævnet.
> Der afgøres det om lejeforhøjelsen er gyldig og om lejen er ok.

Tak for svaret - Især det sidste med "det du ikke har fortalt" kan jeg bruge
til noget (læs: var jeg ikke opmærksom på)

MVH Peter