Byggesjusk
Fra : ___P.Sir

Dato : 31-03-09 13:11

Hvordan griber jeg bedst dette an:

Bor i parcelhus, bygget 1996/97 af et ikke mere eksisterende byggefirma. Har
idag fået konstateret ulovligheder i det elektriske system - har at gøre med
spots i loftet, hvor man iflg. en elektriker har brugt forkerte ledninger,
ikke brugt "safe-box", og det hele er al for tæt - og i berøring - med
isoleringen. En reel brandfælde.

El-firmaet, som typehusfirmaet benyttede til disse dele - er så vidt jeg ved
stadig i live. Kan jeg gøre noget som helst krav overfor dem 12 år efter?
Skal jeg hellere gå direkte til advokat (nogen bestemt i sådan en
byggesag?), eller skal jeg forsøge bare at få mit forsikringsselskab til at
æde denne udbedring, som skal gøres?
Preben

--
www.granvista.dk
Luksusferie i Spanien

Fra : bosol

Dato : 31-03-09 08:42

On 31 Mar., 15:11, "___P.Sir" <remove...@granvista.dk> wrote:
> [...]
> Skal jeg hellere gå direkte til advokat (nogen bestemt i sådan en
> byggesag?), eller skal jeg forsøge bare at få mit forsikringsselskab til at

Henvend dig til en byggesagkyndig ADVOKAT eks. Scheibel i Hillerød og
nævn dit forsikringsselskab samt El-firmaet, så skal han nok få penge
ud af dem
PS! Jeg fik selv 58.000 kr + procesrenter, sagen tog 2 år i retten -
og der kommer en proff. syns- og skønsmand ud som retten rekvirerer.

Fra : bosol

Dato : 31-03-09 08:47

http://www.scheibel.dk/

Fra : ___P.Sir

Dato : 31-03-09 17:30

"bosol" <bosolengo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal jeg hellere gå direkte til advokat (nogen bestemt i sådan en
> byggesag?), eller skal jeg forsøge bare at få mit forsikringsselskab til

http://www.scheibel.dk/

Jamen det skal da prøves. Det ser dog ud til, at el firmaet alligevel IKKE
eksisterer mere under det daværende navn. Omend den daværende ejer af
firmaet stadig står som el-installatør, bare ikke under samme firmanavn. Det
kan vel være et problem?
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-09 17:58

> [...]
> eksisterer mere under det daværende navn. Omend den daværende ejer af
> firmaet stadig står som el-installatør, bare ikke under samme firmanavn.

Det ved advokaten helt sikkert også -

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 01-04-09 14:28

> [...]
> ledninger, ikke brugt "safe-box", og det hele er al for tæt - og i
> berøring - med isoleringen. En reel brandfælde.

Fordi det er ulovligt den dag i dag, kan installationen godt have været
lovlig da den er blevet udført, og derved lovlig.

Ved de første spots var der ikke klare retningslinjer om hvordan de skulle
monteres, og en installation som din lyder helt standard for den tid.

Fra : ___P.Sir

Dato : 01-04-09 17:38

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved de første spots var der ikke klare retningslinjer om hvordan de skulle
> monteres, og en installation som din lyder helt standard for den tid.

Det er faktisk hvad installatøren også har påstået idag - og det tror jeg
på, så der er vel ingen sag i det.
Går ud fra det er husejeren selv - mig - som så er ansvarlig for at ændre
installationerne så de er tidssvarende? Kan heller ikke forestille mig det
kan hænges op på forsikringen?
Preben

Fra : Leif Neland

Dato : 01-04-09 19:44

___P.Sir skrev:
> [...]
> installationerne så de er tidssvarende? Kan heller ikke forestille mig det

Hvis husejer er vidende om brandfaren og ikke gør noget ved det, trækker
det så fra i udbetalingen fra brandforsikringen?

Det kræver selvfølgelig at det kan bevises at husejeren vidste det...

Leif

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-04-09 22:14

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis husejer er vidende om brandfaren og ikke gør noget ved det, trækker
> det så fra i udbetalingen fra brandforsikringen?

Hvis installationen er lovlig på brandtidspunktet vil det ikke kunne få
indflydelse på forsikringsdækningen.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 17:41

___P.Sir wrote:

> [...]
> Går ud fra det er husejeren selv - mig - som så er ansvarlig for at
> ændre installationerne så de er tidssvarende? Kan heller ikke forestille

Der er ikke noget lovkrav om at du skal lave det om, da installationen er
lovlig i dag (fordi den var lovlig da den blev udført).

--
Jesper Lund