politikkens webcam.
Fra : Jubii

Dato : 31-03-09 07:08

"§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.
Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt
gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk
virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens
regler om tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på opsætning af
sådant apparat med henblik på overvågning."

Står der i loven om tv-overvågning.

Politikkens webcam:http://politiken.dk/services/webcam/ må derfor være
ulovlig.

Politikken undskylder ulovligheden med at man ikke kan genkende personer
på billederne.

En sådan undtagelse findes ikke iblandt de ellers mange undtagelser for
loven.

Et eksempel på tydelig genkendelse af personer kunne være en kommunal
arbejdsgiver der sender en feje-/vaskevogn til rådhuspladsen for
feje/vask af samme.
Ved hjælp af politikkens webcam kan denne arbejdsgiver overvåge
personens arbejde på hele pladsen. (jeg har lige overvåget en sådan
person her mellem 07 og 08 på rådhuspladsen ved hjælp af politikkens
webcam))

Men om man kan genkende folk eller ej er ikke en undtagelse for loven.

Er politikkens webcam så ikke ulovligt?

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 31-03-09 08:02

Jubii skrev:
> [...]
> webcam))
>
> Men om man kan genkende folk eller ej er ikke en undtagelse for loven.

Der mangler en zoom-funktion, så jeg rent faktisk kan identificere de
små prikker på billedet som personer.

- cep

Fra : Jubii

Dato : 31-03-09 14:52

""Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i meddelelsen

> Der mangler en zoom-funktion, så jeg rent faktisk kan identificere de
> små prikker på billedet som personer.

Hvad tror du da det er der bevæger sig rundt på pladsen og sidder på
stole og bænke? Hvis du mener det er personer, så er det tv overvågning
af personer på en plads til almindelig færdsel.
Og du kan så tage stilling til om webcam'en er ulovlig tv overvågning,
som beskrevet i loven om tv overvågning.
Eller er du ansat ved politikken og skal komme med flere dårlige
undskyldninger?

Fra : alexbo

Dato : 31-03-09 16:26

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Eller er du ansat ved politikken og skal komme med flere dårlige
> undskyldninger?

Åhh på den måde,
du er selv formentlig ansat i et konkurrerende bladhus med den opgave at
genere Politiken.

Er emnet webcam eller indlægsmotiv?

Et webcam i en havn blev erklæret ulovligt fordi man kunne genkende
personer.

Nu har du på den ene side erklæret Politikkens webcam for ulovlig
"Politikkens webcam:http://politiken.dk/services/webcam/ må derfor være
ulovlig."

At det ikke har nogen betydnig om man kan genkende personer
"Men om man kan genkende folk eller ej er ikke en undtagelse for loven."

Hvorfor spørger du så alligevel.
"Er politikkens webcam så ikke ulovligt?"

Og når du så får et svar, mistænkeliggør du motivet.

Politikkens webcam er ikke ulovligt.
Persongenkendelse er en vigtig del af lovgivningen.
"Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt gentagen
personovervågning"

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 31-03-09 19:40

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Åhh på den måde,
> du er selv formentlig ansat i et konkurrerende bladhus med den opgave
> at
> genere Politiken.

Pladder, du polimiserer. Jeg stiller et ? og laver ikke en konstatering.

> Er emnet webcam eller indlægsmotiv?

Jeg spørger om et formentlig ulovligt webcam, hvor er motivet til at
svare med en manglende zoom funktion?

> [...]
> personer.
>
> Nu har du på den ene side erklæret Politikkens webcam for ulovlig

Det er da kun indirekte.

> [...]
>
> Hvorfor spørger du så alligevel.
> "Er politikkens webcam så ikke ulovligt?"
>
> Og når du så får et svar, mistænkeliggør du motivet.

Svaret var ikke omkring det ulovlige eller ej, men et krav på en zoom
fuktion.

> [...]
> Persongenkendelse er en vigtig del af lovgivningen.
> "Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt

Der befinder sig personer på billederne, vil du benægte det?
Hvis ikke du vil benægte der er personer på billederne, hvor i loven
står der så noget om at de skal kunne genkendes?

At man kunne det i et tilfælde er ikke det samme at det kræves i alle
tilfælde, for loven siger ikke det er et krav, kun at der er personer i
billedet og overvågningen regelmæssig gentages.

Fra : alexbo

Dato : 31-03-09 20:05

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> [...]
>tilfælde, for loven siger ikke det er et krav, kun at der er personer i
>billedet og overvågningen regelmæssig gentages.

Jeg er ikke enig i at personer i billedet er det samme som
personovervågning.
Direkte lovgivning om genkendelse findes ikke.

Men der er en landsretsdom.
"Det har Landsretten netop afgjort. Dommeren fandt det bevist, at man kunne
genkende enkeltpersoner på de ellers noget grumsede billeder, der kun
opdateres en gang i minuttet. Derfor skal Peter Jensen fjerne kameraet og
betale en bøde på 2.000 kroner."

http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Krimi/2005/06/08/172126.htm

mvh
Alex Christensen

Fra : Johnny Andersen

Dato : 31-03-09 21:24

> [...]
> genkende enkeltpersoner på de ellers noget grumsede billeder, der kun
> opdateres en gang i minuttet. Derfor skal Peter Jensen fjerne kameraet og

DR kan åbenbart ikke gengive en dom korrekt.

Her er den korrkte ordlyd af dommen:

U.2005.2979V
Vestre Landsrets dom.
- - -
Tiltalte har påstået frifindelse, subsidiært formildelse.
Anklagemyndigheden har påstået stadfæstelse, dog således at der skal udmåles
en sumbøde på 3.000 kr.
Tiltalte og vidnet Mikael Dahl-Jensen har for landsretten i det væsentlige
forklaret som i 1. instans.
Tiltalte har supplerende forklaret, at det har været hans hensigt, at de
billeder af Vesterø Havn, kameraet optager, skal supplere den hjemmeside med
vejrstation m.v., tiltalte har oprettet på internettet. Hjemmesiden bruges
bl.a. af sejlere, men også af personer, der er interesserede i at se,
hvordan vejr m.v. er forskellige steder. Kameraet er fortsat i funktion. Han
har fået mange positive tilbagemeldinger på billederne. Når der ikke altid
sker opdatering på hjemmesiden hvert 5. minut, skyldes det trafik på nettet.
Der er ca. 2.000 besøgende på hjemmesiden om dagen. Der er flere tusinde
tilsvarende hjemmesider med billeder fra web-kameraer kloden rundt.
Mikael Dahl-Jensen har supplerende forklaret, at han flere gange har været
inde på tiltaltes hjemmeside, senest i sidste uge, da han blev bekendt med,
at han skulle afgive forklaring i landsretten. For så vidt angår den del af
havnearealet, der ligger længst væk, er billedet på internettet ikke særlig
tydeligt. Den del af arealet, der ligger tættest på, er mere tydeligt på
billedet på internettet, idet det dog afhænger af vejrliget. Hvis billedet
viser personer, man kender i forvejen, vil man kunne genkende dem, hvis de
er på det område, der er forrest i billedet. Da han i sidste uge besøgte
tiltaltes hjemmeside, viste billedet en firmabil og to personer. Han kunne
ud fra logoet på bilen se, at den stammede fra en lokal
entreprenørvirksomhed. Han mener også, at han kunne genkende de to personer
som ansatte i den pågældende entreprenørvirksomhed.
Landsrettens begrundelse og resultat:
Efter den forklaring, som vidnet Mikael Dahl-Jensen har afgivet for
landsretten, er det godtgjort, at det i hvert fald under visse
omstændigheder er muligt at genkende personer på de billeder, der bringes på
tiltaltes hjemmeside. Det tiltrædes derfor, at der er tale om en
personovervågning, som er omfattet af lov om forbud mod tv-overvågning mv.
Med denne bemærkning og i øvrigt af de grunde, som byretten har anført,
tiltrædes det også efter bevisførelsen for landsretten, at tiltalte er
fundet skyldig som sket.
Straffen fastsættes til en bøde på 2.000 kr. med en forvandlingsstraf på
fængsel i 6 dage.
Landsretten tiltræder dommens bestemmelse om konfiskation.
Med den anførte ændring stadfæster landsretten dommen.

Læg mærke til "under visse omstændigheder"

/Johnny

Fra : Jubii

Dato : 31-03-09 22:31

"Johnny Andersen" <netsat_99@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> bringes på tiltaltes hjemmeside. Det tiltrædes derfor, at der er tale
> om en personovervågning, som er omfattet af lov om forbud mod

Skal man så ikke tolke dommen sådan at landsretten har indført et krav
om personers genkendelighed på overvågningsbilleder for at det er
forbudt at have den overvågning kørende på en plads m.m. med regelmæssig
gentagelse?

Det må være en modsigelse af loven.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-04-09 18:21

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> have den overvågning kørende på en plads m.m. med regelmæssig gentagelse?

Det er ihvertfald også Datatilsynets udlægning.
http://www.datatilsynet.dk/erhverv/internettet/transmission-via-web-kamera/

/Per

Fra : Jubii

Dato : 01-04-09 22:11

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det er ihvertfald også Datatilsynets udlægning.
> http://www.datatilsynet.dk/erhverv/internettet/transmission-via-web-kamera/

Nå, men jeg ser den udlægning datatilsynet har på forbud mod
tv-overvågning, som en omstødelse af landsrettens dom om totalforbud mod
personovervågning når personer kan genkendes.
Det bliver jo ikke udsendt til en lukket kreds men - som led i
markedsføringen af pubben -

Landsretten siger nej...datatilsynet ja, men der skal være en skriftlig
tilladelse.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-04-09 22:20

> [...]
> tv-overvågning, som en omstødelse af landsrettens dom om totalforbud mod
> personovervågning når personer kan genkendes.

Man kan ikke læse landsrettens dom som et totalforbud.
Iflæg. det citerede er installationen omfattet af persondataloven, og heri
kræves det at en sådan behandling er omfattet af samtykke fra de
'behandlede' personer.
Et sådant samtykke findes slet ikke i sagen (og bliver derfor ikke
vurderet), og installationen er derfor forbudt.

> Det bliver jo ikke udsendt til en lukket kreds men - som led i
> markedsføringen af pubben -

Læg mærke til kravet om samtykke.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 01-04-09 06:46

"Johnny Andersen" skrev

>DR kan åbenbart ikke gengive en dom korrekt.

> er det godtgjort, at det i hvert fald under visse omstændigheder er muligt
> at genkende personer

> Læg mærke til "under visse omstændigheder"

Jeg kan nu ikke se det afgørende i "under visse omstændigheder", næsten alt
har en underforstået "visse omstændigheder"

"Dommeren fandt det bevist, at man kunne genkende enkeltpersoner"
Betyder jo ikke at man hele tiden kunne genkende alle personer, det vil jo i
hvert fald kræve at man kender dem i forvejen, d.v.s. under visse
omstændigheder

Jeg synes DR's resumé er ganske dækkende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 31-03-09 15:19

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Er politikkens webcam så ikke ulovligt?

Jo, og du må gerne anmelde det til politiet.

Fra : Jubii

Dato : 31-03-09 19:43

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> "Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Jo, og du må gerne anmelde det til politiet.

Nu hedder gruppen ikke dk.videnskab.jura.plitianmeldelser, men blot
dk.videnskab.jura.
D.v.s. debat omkring jura. Så for at citere alexbo, hvad er dit motiv
til at erklære webcammeraet ulovligt?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-04-09 01:23

On Tue, 31 Mar 2009 23:30:33 +0200, Jubii wrote:

> [...]
>om personers genkendelighed på overvågningsbilleder for at det er
>forbudt at have den overvågning kørende på en plads m.m. med regelmæssig

Hvorfor dog det? Loven siger jo ikke noget om, at det er ligegyldigt, om
man kan genkende personer eller ej.

Som jeg læser det er kernen her, at loven forbyder "personovervågning".
Det er givetvis sådan, at ordet "personovervågning" forstås som
"overvågning, hvor man kan genkende *personer*", modsat overvågning, hvor
personer højst kan ses som uidentificerbare prikker. Det kan sagtens være
tilfældet, uden at det står eksplicit i loven. Og en sådan tolkning
stemmer fint med det citerede fra Landrettens kendelse.

/Rasmus