opsigelse af tidsbegrænset lejemål
Fra : dan

Dato : 29-03-09 12:16

Hej

Vi sidder i et lejet hus på andet år. Vi har skrevet under på en
kontrakt på 3 år, men troede indtil nu at vi med lejeloven i ryggen
kunne opsige med 3 mdr. varsel. Vi er dog nu kommet i tvivl: "§ 80. Er
lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den
aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved
opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt
eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen."

Udlejeren har i §11 tilføjet:
"Opsigelse fra udlejers side: Kommer udlejer hjem fra
(udstationeringen) inden (dato for lejemålets ophørsdato) kan
lejemålet opsiges med 3 mdr. varsel."

Betyder det at udlejeren har sikret sig rettigheder som vi ikke har
mht. opsigelse??

vh
dan

Fra : Herman Persson

Dato : 29-03-09 20:50

"dan" <ebbega@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg tror, I er uopsigelige. Dels fordi 'over 2 år' er ensbetydende med
uopsigelighed, og dels fordi der er tilføjet en opsigelse fra udlejers side
på 3 måneder. Altså til ugunst for lejer.

Men når juristerne vågner i morgen, vil der nok komme mere kvalificerede
svar.

Hilsen Herman.

Fra : Jubii

Dato : 29-03-09 21:58

"Herman Persson" <Mister.Man@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> uopsigelighed, og dels fordi der er tilføjet en opsigelse fra udlejers
> side på 3 måneder. Altså til ugunst for lejer.

Et tidsbegrænset lejemål er opsagt til fraflytning på en bestemt dag, på
det tidspunkt lejekontrakten er underskrevet.
Så om begrænsningen er på 3, 5, 10, eller 50 år, er det opsagt den dag
kontrakten underskrives, til fraflytning på en anden bestemt dag, helt
automatisk.

Udlejer har den ret til opsigelse, ja.
Vil i derimod også have den rettighed, kan i aftale at det indskrives i
kontrakten. Det kan lade sig gøre fordi det er til gavn for lejeren og
dermed kan lejeloven fraviges.
Udlejers tilsidesættelse af den tidsbegrænsede lejeperiode (i
kontraktens §11) er tilstrækkeligt begrundet i udlejerens vilkår.

Hvad er problemet helt nøjagtigt?

Fra : dan

Dato : 30-03-09 02:14

> Hvad er problemet helt nøjagtigt?

At vi gerne vil opsige lejemålet. Vi har kontrakt til 1/7-2010, men
troede os sikret en 3-måneders opsigelsesret iht. lejeloven.

dan

Fra : Jubii

Dato : 30-03-09 12:36

"dan" <ebbega@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er problemet helt nøjagtigt?

At vi gerne vil opsige lejemålet. Vi har kontrakt til 1/7-2010, men
troede os sikret en 3-måneders opsigelsesret iht. lejeloven.

Ja, det er en skam, men det har i ikke. Jeg tror heller ikke i kan bruge
den med at flytte før tid og så være sikret at udlejer skal genudleje
hurtigst muligt og udligne jeres leje til den oprindelige dato.

Så skaf jer en aftale med udlejer om at i har ret til 3 - eller
kortere - måneders opsigelse.