Spæring af lønkonto
Fra : Kim J

Dato : 29-03-09 14:46

Hej,

Jeg har en veninde, som har fået et ret træls problem for at sige det på
rent jysk.

Sagen er, at hun er skilt fra sin mand, og i den forbindelse er deres hus
blevet solgt med tab. De har åbenbart haft fælles økonomi, og hun har
overholdt sine bankaftaler. Desværre står det ikke lige sådan for med hendes
ex. Resultatet er, at fordi hun er medstifter af gælden, så indkræver banken
det skyldne beløb fra hende. Hun har ikke haft en jordisk chance for at
betale begge begge gældsposter, så banken har skrevet, at hun har frist til
d. 9,/4. for at indfri sin kautionsforpligtekse og en frist til d. 15./9.
til at betale tilgoedehavende. Samt en trusel om, at sker det ikke, vil
sagen overgå til retslig afgørelse.

Oplysningerne kom fra banken 26./3. og den 27./3. Samtidg har banken stoppet
alle betalinger og overførsler fra hendes konti. Det store aktuelle problem
er, at un først har fået brevene dags dato, samtidig med at der er gået løn
ind på hendes konto. Hun står selvfølgelig med et stort akut problem, da der
er regninger der skal betales til den første. Kan banken virkelig lovligt
spære hendes lønkonto, som ikke er misligeholdt på nogen måde uden
foregående varsel.

På forhånd tak

Hilsen
Kim J.

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-03-09 15:22

Kim J wrote:

Din veninde bør hurtigst muligt oprette en lønkonti i en anden bank, og
sikre sig at denne konto bliver registreret som Nemkonto. Den gamle bank
kan ikke modsætte sig at hun ændrer sin Nemkonto.

Med hensyn til den aktuelle sag, se her om bankers adgang til modregning
<http://www.familieadvokaten.dk/Emner/652.html>

> [...]
> kautionsforpligtekse og en frist til d. 15./9. til at betale
> tilgoedehavende. Samt en trusel om, at sker det ikke, vil sagen overgå

Det må tolkes som at beløbene ikke er forfaldne per ultimo marts. Det er
en af betingelserne for modregning.

> [...]
> Kan banken virkelig lovligt spære hendes lønkonto, som ikke er
> misligeholdt på nogen måde uden foregående varsel.

En anden betingelse for modregning er at hun skal have penge til sit eget
underhold (husleje, mad o.lign. basale udgifter).

Så ud fra det oplyste har banken ikke ret til at spærre kontoen eller
påbegynde modregning ultimo marts.

--
Jesper Lund

Fra : Kim J

Dato : 29-03-09 17:14

Hej Jesper,

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> sikre sig at denne konto bliver registreret som Nemkonto. Den gamle bank
> kan ikke modsætte sig at hun ændrer sin Nemkonto.

Tak skal du have, hun har ikke nogen registreret nemkonto. Men selvfølgelig
skal hun have en lønkonto i en anden bank meget hurtigt. Det aktuelle
problem er, at banken åbenbart holder lønnen der lige er indbetalt tilbage.

Hilsen
Kim J.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-03-09 18:40

Kim J wrote:

> [...]
> selvfølgelig skal hun have en lønkonto i en anden bank meget hurtigt.
> Det aktuelle problem er, at banken åbenbart holder lønnen der lige er

Jeg troede det var fysisk umuligt ikke at have en NemKonto?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-03-09 19:09

Peter Knutsen wrote:
> Jeg troede det var fysisk umuligt ikke at have en NemKonto?

Jeg har levet fint uden, indtil jeg for et par måneder siden skulle have
noget godtgørelse udbetalt fra DSB.

--
Allan Olesen

Fra : Martin Bak

Dato : 29-03-09 17:39

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikre sig at denne konto bliver registreret som Nemkonto. Den gamle bank
> kan ikke modsætte sig at hun ændrer sin Nemkonto.

Hun får bare svært ved at finde en anden bank der vil dette.
Standardsvaret hos bankerne er, at overtager de en kunde, overtager de det
samlede engagement. Og det vil de næppe.
En ny bank opretter ikke uden videre en lønlonto/nemkonto til en kunde, der
har udeståender (ikke afklarede forhold) med andre pengeinstitutter.
Om de må afvise det ved jeg ikke, men at de gør det, -det ved jeg.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-03-09 18:04

> [...]
> der har udeståender (ikke afklarede forhold) med andre pengeinstitutter.
> Om de må afvise det ved jeg ikke, men at de gør det, -det ved jeg.

Eik bank (tidligere skandiabanken) der kunne jeg ihvertfald uden dikkedarer
oprette mig en konto online.
Den bliver kun brugt til udenlandsoverførsel da min egen bank tager en
formue for det. Den konto jeg har kan ikke overtrækkes - om man kan få en
konto ved dem som kan det aner jeg ikke. Men det må jo komme an på en
opringning.

--
/Dennis
Cisco Aironet 1200 Accesspoint sælges

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-09 18:47

> Hun får bare svært ved at finde en anden bank der vil dette.
> Standardsvaret hos bankerne er, at overtager de en kunde, overtager de det

Jeg oprettet lønkonto 2-3 gange i anden bank for at få indebetalt løn til
denne konto uden at bede banken om andet.
Det er gået uden problemer overhovedet - havde i tidligere bank både huslån
og forbrugslån.
Den "gamle" bank brokkede sig dog over at pengene ikke gik ind på min
"gamle" lønkonto men at jeg istedet
overførte det aftalte beløb til udgifter mm.

Mvh. Allan

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-03-09 17:48

Martin Bak wrote:

> Hun får bare svært ved at finde en anden bank der vil dette.
> Standardsvaret hos bankerne er, at overtager de en kunde, overtager de
> det samlede engagement.

Finansrådet har en anden opfattelse
<http://www.finansraadet.dk/danish/menu/omkundeforhold/
pengeinstitutterogforbrugere/alleharrettilkonti/>

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-03-09 17:53

Kim J wrote:

> Tak skal du have, hun har ikke nogen registreret nemkonto. Men
> selvfølgelig skal hun have en lønkonto i en anden bank meget hurtigt.

Det er relativt svært at undgå at have en nemkonto, da det offentlige
stort set ikke vil udbetale penge på andre måder, herunder overskydende
skat.

Det vigtigste er selvfølgelig en ny lønkonto.

> Det aktuelle problem er, at banken åbenbart holder lønnen der lige er
> indbetalt tilbage.

Den diskussion er hun nødt til at tage med banken. Efter det oplyste har
banken IMHO misligholdt aftalen.

--
Jesper Lund

Fra : bosol

Dato : 29-03-09 12:01

On 29 Mar., 16:46, "Kim J" <bl320S...@lafnet.dk> wrote:
> [...]
> er regninger der skal betales til den første. Kan banken virkelig lovligt
> spære hendes lønkonto, som ikke er misligeholdt på nogen måde uden

Få oprettet en NEMKONTO aldeles omgående http://www.nemkonto.dk og
brug EIKBANK som netbank.
Lad være med alt det ringeri og randeri til bankerne, når det hele kan
ordnes nemt og elegant elektronisk !
Det har jyderne nok ikke lært endnu

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 29-03-09 20:26

[...]

Nej, for vi sover med pengene under madrassen.
Hilsen Matthias